SOS per la tanca d’una tomba

El titular d’un sepulcre luxós del cementiri de Montjuïc busca un museu o una institució que assumeixi part d’una balustrada modernista de bronze sota l’advertència de vendre-la a Wallapop.

Albert Sàenz mostra  la balustrada que  ha sobreviscut al  robatori al cementiri de Montjuïc. | FERRAN NADEU

Albert Sàenz mostra la balustrada que ha sobreviscut al robatori al cementiri de Montjuïc. | FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Albert Sàenz va heretar una tomba portentosa en la qual els seus avantpassats estan enterrats al cementiri de Montjuïc. Erigit a principis del segle XX, el panteó Coromina forma part de les rutes guiades de la gran necròpolis de Barcelona perquè es tracta d’una esplèndida obra d’art modernista. "Però no deixa de donar-me disgustos", es lamenta el titular de l’artístic mausoleu.

El monument funerari va patir almenys tres robatoris en el marge d’unes quantes setmanes a principis d’any, en els quals van volar uns 15 metres de la barana de bronze que l’envolta. Els saquejos van forçar l’empresa municipal Cementiris de Barcelona a aixecar una reixa al voltant del sepulcre, camuflar càmeres de seguretat als voltants i, durant uns quants mesos, apostar-hi vigilants al llarg de tot el dia per mirar de dissuadir els lladres. Amb prou feines queden uns sis metres de la balustrada, que imita una trama de fulles i branques enredades. "És modernista al 100%", avala Sàenz.

A expenses que es reconstrueixi el tram que va ser desvalisat, el besnet de l’industrial que va adquirir el panteó el 1932 és a la recerca d’una institució que es faci càrrec de les restes més que centenàries de la tanca que han resistit els atracadors. Es desmantellaran en uns mesos i Sàenz les ha ofert com a donació perquè decorin l’interior de la Sagrada Família o s’exhibeixin al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). També ho ha plantejat a algun altre centre cultural de dins i fora de Barcelona. Per ara, ningú ha acceptat l’obsequi.

El MNAC explica que sondeja en la Xarxa de Museus d’Art de Catalunya per localitzar-ne algun que assumeixi el vestigi modernista. El gran museu barceloní es compromet a no deixar sol Sàenz. "L’acompanyarem fins a trobar un lloc convenient. Si el resultat no és positiu, mirarem un magatzem on guardar la peça. No és una obra artística, perquè és un tros i no és per exposar, però té interès documental i ha de guardar-se", addueix el MNAC.

"Una peça única"

Cementiris de Barcelona també assenyala que ha iniciat "un procés de consultes" per "trobar un espai expositiu adequat" on dipositar-lo "com un element museogràfic més".

Notícies relacionades

"És una peça única. Em fa pena, perquè no sé què passarà amb ella", confessa Sàenz. Arribat el cas que no s’acabi incorporant a una col·lecció museística, pressent que no li quedarà més remei que desfer-se’n per altres vies: "L’hauré de posar a la venda a internet. Li posaré un preu i miraré on va a parar. Potser per adornar una torre o una masia en reconstrucció... Si jo en tingués una, l’aprofitaria. Però, abans que llençar-la, la posaré a Wallapop o on sigui. S’estila molt vendre baranes a internet, però cap és tan elaborada com aquesta".

El tros de barrera que es va salvar de la rapinya es retirarà de Montjuïc cap a la primavera del 2025. Llavors, hi ha la previsió que s’instal·li una rèplica de ferro de l’obra, finançada per Cementiris de Barcelona i que resulti fidel al forjat original de bronze, explica Sàenz: "La roben perquè porta coure. L’orfebre i Cementiris de Barcelona m’han recomanat que és millor treur el que queda i refer-ho tot".