RESPONSABILITAT CIVIL

TMB paga 12.800 € d’assegurança del Tramvia Blau tot i no circular

La pòlissa, per als propers quatre anys, cobreix els possibles danys que pateixin els treballadors dins de la vella cotxera en què dormen els vehicles, aturats des de fa set anys.

TMB paga 12.800 € d’assegurança del Tramvia Blau tot i no circular
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Es compleixen sis anys, set mesos i 18 dies des que el Tramvia Blau va realitzar l’últim viatge comercial. De baixada, des de la plaça del doctor Salvador Andreu fins a la cotxera, situada al carrer de Bosch i Alsina, just sota l’encreuament de l’avinguda del Tibidabo amb la ronda de Dalt. Va tancar, va dir l’ajuntament, per motius de seguretat, pel final de la vida útil de la infraestructura. En tot aquest temps, els vehicles s’han mantingut en repòs a l’interior d’aquest vell taller. Però que no circuli no significa que no existeixi la necessitat de disposar d’una assegurança. Per això Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) acaba de licitar l’assegurança de responsabilitat civil general del petit ferrocarril blau. Seran 12.800 euros per als pròxims quatre anys. Pel que pugui passar.

Des del 28 de gener del 2018, el Tramvia Blau ha sortit a la llum en comptades ocasions, coincidint amb tasques de manteniment en l’interior de l’edifici que obligaven a treure el vehicle al carrer. Ho va veure una lectora el juny del 2023 i aquest diari va compartir el seu reportatge fotogràfic. També fa escassos dies va tornar a estirar les cames, i allà hi havia l’associació de veïns de l’avinguda del Tibidabo per immortalitzar el moment.

Explica un portaveu de TMB que la pòlissa és obligatòria per a l’explotació d’aquest menut tramvia inaugurat el 29 d’octubre de 1901. Però no perquè circuli, cosa que no està previst que passi a curt termini. "El que es contracta és la responsabilitat civil derivada de la propietat i explotació del Tramvia Blau, exclosa tota l’activitat relacionada amb la circulació i el transport de viatgers", concreta. El pressupost de licitació, per a un període de quatre anys, és de 12.800 euros. Amb aquesta assegurança es busca protegir els treballadors que actualment treballen a la cotxera. Segons TMB, es realitzen tasques de manteniment i conservació, tant als vehicles com en la infraestructura".

L’empresa que aconsegueixi l’encàrrec haurà de cobrir tres flancs. Són la responsabilitat civil per explotació, per accident laboral o per contaminació accidental, a més de la defensa i fiances civils i penals en cas de processos judicials. En l’exclusió de riscos no inclosos –és cert que és un formalisme habitual, però no deixa de cridar l’atenció al tractar-se del Tramvia Blau– sorprèn que no entri dins de la pòlissa la caiguda d’un avió sobre la cotxera, els danys derivats d’una fusió nuclear, els efectes d’una Guerra Civil o internacional, un motí o un tumult popular.

Notícies relacionades

Concurs amb retard

Si res ho evita, l’empresa que va aconseguir la redacció del projecte de restitució del Tramvia Blau, que inclou la reforma de l’avinguda del Tibidabo, hauria d’entregar el seu treball a mitjans de novembre. L’encàrrec ha patit no pas menys de tres pròrrogues després que la primera firma adjudicatària tanqués i TMB es veiés obligat a cedir la licitació a una altra companyia. El concurs inicial es va convocar l’agost del 2020, i la primera adjudicació es va decidir el març del 2021. Per què es fa càrrec TMB de la transformació del carrer i no el consistori és un misteri que ni en l’empresa pública de transports aconsegueix entendre.

Temes:

Tramvia