El 74% d’usuaris de patinet diuen haver anat per la vorera algun cop

La meitat dels propietaris de Barcelona d’aquest vehicle personal han alterat la seva mobilitat diària després de l’expulsió del transport públic, segons una enquesta del RACC.

Una mujer en patinete eléctrico

Una mujer en patinete eléctrico / ÁXEL ÁLVAREZ

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La meitat dels usuaris de patinet elèctric de Barcelona i el seu entorn s’han vist afectats per la decisió de no deixar-los entrar en el transport públic, vigent des de desembre del 2022 pel risc d’incendi de les bateries. Així ho revela una enquesta del RACC presentada ahir, en la qual els habituals d’aquest vehicle de mobilitat personal (VMP) admeten de manera majoritària que en alguna ocasió han circulat per la vorera (74%). Hi ha un altre 61% que confessa saltar-se els semàfors quan no passa ningú, i un altre 12% admet que té l’artefacte trucat, per poder córrer més, cosa que està prohibida.

En 10 dies es compliran un any i nou mesos des que tot el transport públic de Catalunya fes fora els patinets elèctrics. La raó: l’explosió de la bateria d’un d’aquests vehicles de mobilitat personal a l’interior d’un vagó de Ferrocarrils. L’octubre del 2023, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va dir que la mesura es prorrogava de manera indefinida. Tot, malgrat que l’Administració no cessa en el seu afany de defensar la intermodalitat, això és, que una mateixa persona faci els seus desplaçaments habituals recolzant-se en diferents opcions de mobilitat. El veto es mantindrà, previsiblement

El 48% dels entrevistats afirmen que han hagut d’alterar les seves rutines de mobilitat des que els van fer fora del metro, el bus, el tramvia o el tren. El percentatge cobra més perspectiva a l’estudiar quins altres mitjans de transport solen utilitzar els usuaris de VMP. En una elecció multiresposta, el 77% assenyala el metro, el 59% també va a peu, el 39% recorre al bus i al 24% se’l pot veure al tren. Sense el patinet elèctric, per descomptat (tot i que un 5% confessa que el continuen colant), ja que s’enfronten a una sanció de 200 euros.

Poc temps utilitzant-los

L’enquesta del RACC, que forma part del seu quart baròmetre de la mobilitat en VMP a Barcelona i els seus accessos, deixa clar que hi ha molt camp per recórrer en matèria de pedagogia. El 20% continua sense conèixer la normativa, el 25% creu, equivocadament, que pot utilitzar la vorera en alguns casos (mai) i, potser el més sorprenent, el 47% diu desconèixer que no poden pujar a l’espai per als vianants si no hi ha carril bici. Pot ser té a veure amb el fet que el 70% dels usuaris portin menys de dos anys sobre un patinet.

Tot això pot ajudar a entendre una mica millor la sinistralitat dels VMP. Juntament amb les bicis, suposen el 3,8% del total de desplaçaments diaris a Barcelona. Dins d’aquest percentatge, els patinets són el 28% i els ciclistes, el 72%. Però si es miren els registres de la Guàrdia Urbana, resulta que els patinets, que representen l’1,1% de la mobilitat, estan implicats en el 5,4% dels sinistres, mentre que la bici, que concentra el 2,7% dels desplaçaments, ho està en el 5,1%.

El quart més sinistrat

Els vehicles de mobilitat personal, de fet, ja són el quart vehicle amb més implicació en sinistres de trànsit que han estat registrats a la capital catalana, per darrere dels turismes, les motocicletes i les furgonetes.

Notícies relacionades

Sobre l’expulsió dels VPM del transport públic, en l’horitzó hi ha dues dates que poden fer que les coses es modifiquin. Els patinets elèctrics nous venuts des de l’1 de gener del 2024 han de complir una sèrie de requisits tècnics per poder obtenir el certificat de la Direcció General de Trànsit (DGT).

Els patinets que hagin sigut adquirits anteriorment tindran tres anys de moratòria, de manera que l’1 de gener del 2027 tots els vehicles de mobilitat personal hauran de circular amb l’esmentada acreditació. Si l’ATM vol curar-se en salut al 100%, al veto li queden una mica més de dos anys de vigència.

Temes:

Barcelona