MOBILITAT

La prolongació del tramvia per la Diagonal veurà la llum el 9 de novembre

La regidora Laia Bonet diu que la reforma busca la «dignificació» de la Diagonal

El consistori calcula que aquest transport arribarà a 24.000 usuaris diaris

Els combois comencen la ‘marxa en blanc’ de proves sense passatgers i circulen pel recorregut a jornada completa per verificar l’encaix en el nou hàbitat. El Govern confirma que avala la segona fase fins a Francesc Macià, tot i que encara no hi ha calendari.

La prolongació del tramvia per la Diagonal veurà la llum el 9 de novembre
4
Es llegeix en minuts
Judith Cutrona
Judith Cutrona

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La prolongació del tramvia per la Diagonal de Barcelona veurà finalment la llum el 9 de novembre. L’ampliació del Trambesòs fins a la plaça Verdaguer arrencarà en tres setmanes, segons van confirmar ahir les màximes autoritats en una roda de premsa, programada amb motiu de l’inici de l’última fase de proves.

Des d’ahir i fins a la vigília de l’estrena, el tramvia solcarà el tram de l’avinguda Diagonal que va de Glòries a Verdaguer en l’anomenada marxa en blanc: circularà contínuament pel recorregut complet, sense passatgers, per comprovar la convivència amb semàfors, trànsit, vianants i altres elements del seu nou hàbitat quotidià.

Tot i que encara no circula a un nivell de perfecció, els ciutadans que passegen per aquest tram de la Diagonal ja poden veure com el tramvia queda integrat al paisatge. Un entorn que també s’ha transformat per adaptar-lo a la mobilitat sostenible, amb voreres més amples, un carril bici, més zones verdes i amb la intenció de fer una "avinguda Diagonal més amable per afavorir el comerç". La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, ho defineix com una "dignificació absoluta".

A l’espera que aquestes setmanes fins al 9 de novembre el tramvia estigui adaptat per circular amb els primers passatgers, el director general de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Manuel Valdés, va remarcar que les marxes en blanc impliquen "l’inici d’una etapa". Aquesta fase, en què s’ajusten tots els paràmetres, no és més que una simulació dels trajectes, també per preveure qualsevol incidència que es pugui produir.

Tots els combois s’han adaptat per poder circular per aquest nou tram, que no té catenària. L’ATM va demanar tres combois nous, que Valdés va dir que arribaran a final d’any o principi del que ve a Barcelona. Es provaran al taller i faran algun recorregut especial abans de començar a formar part de la flota normal a partir del març o l’abril. Són qüestions que s’aniran ajustant abans de tenir l’optimització de tots els passos, va afegir Valdés.

L’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat han exhibit el seu compromís per culminar l’obra prevista fins a la plaça Francesc Macià per poder unir efectivament el Trambaix i el Trambesòs, cosa que connectarà Barcelona amb Sant Adrià i Badalona, amb el tramvia totalment integrat a la trama urbana de l’Eixample. Amb la posada en marxa d’aquest tram, que allarga dos quilòmetres la xarxa, calculen que aquest transport públic arribarà als 24.000 usuaris diaris en tota la trama barcelonina.

Aprovar els pressupostos

Ara bé, per portar a terme la segona i última fase, l’ajuntament ha recordat que necessita un pacte per aprovar pressupostos: "No podem desvincular-ho. Necessitem la seguretat que tenim recursos per portar a terme com a mínim la part que li toca a l’ajuntament", va afirmar Bonet, que va insistir que el pressupost és el pas previ per parlar de calendari. En aquest sentit, confia que, tenint en compte el "ple convenciment de totes les administracions" per portar-ho a terme, trobaran la manera de disposar del pressupost, si és que tots els actors implicats en l’obra mantenen el seu compromís.

En representació de la Generalitat hi va acudir el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal. El Govern confirma que avala la segona fase i que ja s’està treballant en el projecte executiu per tenir-lo a punt a final d’any. Si es compleix aquesta previsió, la idea és que en el primer trimestre del 2025 es pugui exposar a informació pública. Les obres durarien al voltant de 40 mesos i encara no tenen calendari. L’últim pronòstic va ser que els treballs de la segona fase començarien l’estiu del 2025, cosa que ara sembla improbable.

Tot i així, remarquen que la inauguració d’aquest primer tram "dona credibilitat al projecte" i celebren que es pugui estrenar. Com serà aquesta estrena encara és una incògnita, ja que per ara no han volgut avançar detalls.

La posada en marxa d’aquesta primera etapa implica un canvi en el dispositiu de tota la xarxa. La línia T4 del Trambesòs, que connecta l’Estació de Sant Adrià amb Ciutadella-Vila Olímpica, ha modificat el trajecte. Ara acaba el recorregut a la parada de Glòries, en lloc de seguir fins a Ciutadella-Vila Olímpica. Els usuaris hauran de fer transbord a Glòries per continuar el trajecte utilitzant les línies T5 o T6, que sí que arribaran fins a Ciutadella-Vila Olímpica.

Notícies relacionades

De fet, les línies T5 i T6, que fins ahir acabaven el recorregut a Glòries, ja han estès el servei de manera permanent. Les dues línies ara circulen per l’avinguda Meridiana, també s’aturen a les parades Auditori-Teatre Nacional, Marina i Wellington, i acabne el trajecte a Ciutadella-Vila Olímpica. A més, la xarxa del tramvia haurà de garantir l’intercanvi amb les 13 línies de bus de la zona i les quatre línies de metro, "que és un dels principals punts d’importància d’aquesta primera fase".

Nadal va recordar que la Generalitat està impulsant la construcció del tramvia al Camp de Tarragona i que preveu acabar el projecte executiu a finals d’aquest any i iniciar la licitació de les obres a principis del 2025. Abans d’estudiar altres sistemes tramviaris, va apuntar el secretari de Mobilitat i Infraestructures, el Govern està centrat a construir nous carrils bus, com els que s’han fet entre Cornellà i Castelldefels.