Les obres per convertir Pere IV en eix verd començaran el 2025

El carrer, entre Selva de Mar i Bac de Roda, eixamplarà les voreres, es repoblarà d’arbres i donarà prioritat a vianants i ciclistes.

Les obres per convertir Pere IV en eix verd començaran el 2025
2
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un entramat de carrers essencial per enllaçar el centre de Barcelona amb els barris del districte de Sant Martí enganxats al Besòs i les ciutats situades més enllà del riu encara la seva reforma durant el primer semestre del 2025. En cas que no hi hagi retard, la remodelació ha de durar 18 mesos i culminar quan el 2026 estigui avançat, amb tres canvis destacats per al trànsit: el carrer del Marroc –partit en dos segments desconnectats– s’unificarà fent caure unes finques i urbanitzant uns solars que s’han d’expropiar, tot i que es mantindrà la plaça de l’església del Sagrat Cor, que envaeix la via; el carrer de Pere IV es transformarà en un eix verd entre Selva de Mar i Bac de Roda, per donar prioritat a vianants i ciclistes; finalment, s’estrenyerà la calçada i s’eixamplaran les voreres en el tram del carrer de la Selva de Mar comprès entre els carres del Perú i el Marroc, per propiciar una reducció del tràfec de vehicles.

Dos anys després d’aprovar el projecte, l’Ajuntament de Barcelona està analitzat les ofertes de les 12 empreses que s’han presentat per encarregar-se de les obres. El consistori pagarà 9,9 milions d’euros com a màxim. El govern municipal avisa que serà necessari expropiar i fer caure alguns edificis o part d’aquests per unir les dues parts de Marroc. Ja es va enderrocar un immoble a la cantonada de Selva de Mar amb Pere IV, on es plantarà una zona verda. A més s’han d’expropiar els patis de tres finques de Pere IV –el projecte va estimar un cost de 300.000 euros–, obtenir una finca que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) fa servir com a cotxera i aconseguir la cessió de terrenys a l’entorn de la històrica fàbrica de La Escocesa per desembarassar la zona de construccions, convertir sòl privat en espai públic i empalmar els dos caps inconnexos de Marroc. L’ajuntament també aconseguirà terrenys als carrers de Provençals i Selva de Mar per ampliar voreres.

El consistori destaca que Pere IV es repoblarà amb arbres. "Actualment, no n’hi ha cap entre Marroc i Selva de Mar, excepte a la plaça del Sagrat Cor", va recalcar el director de projectes i obres de l’Institut Municipal d’Urbanisme de Barcelona, Lluís Lamich, en l’últim consell de barri de Provençals del Poblenou. "En trams amb circulació, Pere IV quedarà amb voreres de nou metres, un ample molt important, tot i que la mobilitat rodada coexistirà amb la resta del carrer", va comentar.

Segons figura en el projecte d’urbanització, es mantindran 66 arbres, se’n talaran 37 i se’n traslladaran 17. El mateix document indica que 204 exemplars es plantaran nous o es trasplantaran a la mateixa zona. També es desplegaran parterres i es col·locaran arbustos que requereixin poca aigua.

Les obres comportaran alteracions a la circulació, també del transport públic. El projecte anticipa que el pas habitual de les línies de bus H14, B25 i N11 es veurà afectat. Haurà de desviar-se en certs moments durant la primera fase de construcció, que inclou 16 dels 18 mesos de treballs.

Notícies relacionades

Talls de trànsit

D’acord amb la planificació, l’inici de la reforma no contempla talls de trànsit, tot i que es disminuirà la velocitat del trànsit a l’estrènyer-se la calçada en alguns punts.

Temes:

Barcelona Govern