MOBILITAT URBANA

Bicicletes i patinets no podran circular per la vorera excepte si porten menors

L’Ajuntament de BCN vol aprovar en el ple d’aquest mes l’obligació de l’ús del casc als usuaris de vehicles de mobilitat personal i limitar-ne velocitat, a més d’obligar a portar llums de seguretat davanteres i posteriors.

La proposta restringeix per quins trams de via poden circular els VMP

Bicicletes i patinets no podran circular per la vorera excepte si porten menors
4
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Ajuntament de Barcelona vol prohibir la circulació de bicicletes i vehicles de mobilitat personal (VMP), com els patinets, per tota mena de voreres, siguin quines siguin les dimensions del vehicle. Fins ara sí que es permet transitar amb cicles i patinets per vies per als vianants de més de cinc metres en horari diürn i de més de 4,75 metres a la nit.

La nova ordenança de circulació que el govern de Jaume Collboni vol aprovar en el ple d’aquest mes i que entri en vigor poques setmanes després inclou dues excepcions: es continuarà permetent als nens de fins a 12 anys i els seus acompanyants anar amb bicicleta per la vorera i, a part, s’afegeix la novetat que els joves de fins a 14 anys i els adults que portin menors en cicles podran utilitzar les vies per a vianants en cas que travessin un carrer sense carril bici.

Criteri de la DGT

D’altra banda, Barcelona obligarà a utilitzar casc als usuaris de patinets i altres vehicles de mobilitat personal, en línia amb les indicacions de la Direcció General de Trànsit (DGT). Però aquesta obligació no s’estén als ciclistes. L’ajuntament al·lega que assumeix el mateix criteri que, per ara, estableix la DGT.

Així mateix, només es permetrà que una persona vagi a bord d’un VMP i que hauran d’equipar-se amb llums de seguretat davanteres i posteriors. Al seu torn, la proposta d’ordenança restringeix per quins trams de via poden circular els VMP: no podran anar per calçades en què es pugui circular fins a 50 quilòmetres per hora, mentre que en els carrils 30 hauran de rebaixar la velocitat a 25 quilòmetres per hora. En vies habilitades sobrde de voreres o en plataforma única només podran recórrer-les a un màxim de 10 quilòmetres per hora.

Els conductors de patinets i altres aparells, així com els ciclistes, hauran de baixar i seguir a peu quan hi hagi aglomeracions en la via habilitada per la qual transitin. Al marge, l’ajuntament planteja impedir l’aparcament de motocicletes a les voreres d’accés de centres educatius i d’hospitals. El govern municipal va assenyalar que està treballant per ampliar l’estacionament per a motos en calçada i va presumir d’haver-ne creat 1.575 places.

El codi sancionador a les infraccions serà el mateix que l’actual, amb multes de 100 euros per als incompliments lleus, de 200 euros per als greus i de fins a 500 euros per als qualificats com a molt greus. Així, prescindir del casc a bord d’un vehicle personal comporta un càstig de 100 euros, i recórrer una vorera amb VMP, una multa de 500 euros.

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme i Mobilitat, Laia Bonet, va remarcar que "les voreres seran per als vianants" i que se’ls pretén protegir especialment per ser la peça "més fràgil" en el tràfec de la ciutat. Va assenyalar que és necessària una "actualització" del codi que regula la mobilitat a la ciutat, sobretot per la irrupció dels VMP a Barcelona, principal focus de la nova regulació. "Tenim una ordenança de circulació que data del 2017 i la mobilitat ha canviat molt des d’aleshores", va continuar explicant Bonet.

En línies generals, el plantejament del govern quadra amb les condicions que Barcelona en Comú i ERC van plantejar ahir per recolzar la normativa. Els Comuns confirmen que recolzaran el canvi d’ordenança que l’executiu del PSC presentarà la setmana que ve en la comissió municipal d’urbanisme. Per la seva banda, els republicans esperen a veure l’esborrany del reglament abans de definir el seu vot, decisiu perquè el text s’elevi a discussió en el ple per ser ratificat.

Si no s’encalla, serà vigent quan es publiqui en els butlletins oficials. Previsiblement no entrarà en vigor fins a principis del 2025. Bonet va explicar que fa més d’un any que els socialistes negocien el contingut de l’ordenança i va confiar que aconsegueixi un "acord suficient" perquè prosperi.

Per la seva banda, Junts va anticipar que s’oposarà a la nova ordenança. Creu que es limita a adoptar els requeriments de la DGT i la Unió Europea, sense adaptar-se a les particularitats de Barcelona. "És una oportunitat perduda per posar ordre i ciència. La ciutat és tot un desgavell en mobilitat des de fa molt temps", va opinar el president dels nacionalistes en el consistori, Jordi Martí, que va postular que "la prioritat ha de ser la protecció del més feble, que són els vianants". "Però no queden prou protegits amb la regulació", va retreure.

Junts és partidari d’equiparar la normativa per a les bicicletes i els vehicles de mobilitat personal, estenent l’obligatorietat del casc, l’assegurança i la matrícula també als ciclistes i exigir així mateix una formació bàsica del codi de circulació als usuaris del Bicing. "No pot ser que hi hagi gent que no tingui aquest coneixement per moure’s per la ciutat", va opinar Martí, que va apel·lar a les dades de sinistralitat, les conegudes i les no conegudes, va distingir.

La principal força de l’oposició va proposar imposar el deure de l’ús del casc en el Bicing perquè sigui exemplificatiu. A part, rebutja que ciclistes de 14 anys puguin circular per la vorera si no hi ha carril bici, com defensen els Comuns i ERC. Al seu torn, va reclamar que desapareguin les vies ciclistes sobre les voreres.

Notícies relacionades

Aparcament de motos

Més de 100 entitats han demanat que la nova ordenança de circulació prohibeixi aparcar motocicletes a les voreres de Barcelona. Els demandants consideren "molt limitada" la restricció d’estacionar motos només als voltants dels accessos a centres educatius i hospitals, "ja que mantenen la situació d’irregularitat a la resta de la ciutat", critiquen. La UGT, CCOO, la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (FAVB) i l’Associació per a la Promoció del Transport Públic figuren entre els que rubriquen la petició.