Un carril de circulació travessarà la base de l’antiga tèrmica del Besòs
La calçada està pensada per a bicicletes i autobusos, serà de doble sentit i acollirà dues parades a l’interior de les Tres Xemeneies
La devastadora dana a València ha induït a repensar quines activitats es permeten en zones inundables a Catalunya. La revisió coincideix en el temps amb els tràmits per edificar un nou barri amb 1.783 vivendes i un complex consagrat al sector audiovisual entorn de la vella central de les Tres Xemeneies, entre Sant Adrià i Badalona, en un sòl que es cataloga en part com a inundable. El Consorci del Besòs –responsable de desenvolupar el pla aprovat per la Generalitat– ha tret el projecte d’urbanització a concurs aquest mes. Ha de traçar els carrers, la calçades, les zones d’aparcament, la vegetació i les xarxes de subministraments que equiparan el pròxim veïnat, que podria allotjar uns 4.400 habitants.
Un carril de circulació travessarà la base de l’antiga tèrmica del Besòs /
Entre els criteris per ocupar els solars, el Pla Director Urbanístic (PDU) contempla estendre paviments i parterres contra inundacions. Inclou també una proposta destacada: l’extensió d’un carril que travessarà la base de les xemeneies perquè busos i bicicletes circulin sota el triple arc que formen les torres de 200 metres. El projecte defineix el traçat com a "carrer bulevard". Una "via central que garanteix la connexió dels equipaments i zones verdes de les Tres Xemeneies" amb altres barris, descriu el document.
El PDU també planifica connectar les xemeneies amb un voladís a través de la seva cavitat, a uns 45 metres d’altura, per tal de reocupar el conjunt monumental –ara buit i inaccessible– amb 21.735 metres quadrats de sòl. La Plataforma per la Conservació de les Tres Xemeneies rebutja que s’adhereixi aquesta estructura a l’edificació, perquè la desfigura i considera que és contrària al seu valor patrimonial.
Continua sent una incògnita què s’instal·larà a les emblemàtiques xemeneies, reservades a activitat privada, preferentment vinculada al sector digital i audiovisual, les noves tecnologies i el coneixement. El PDU permet completar-la amb usos comercials, hotelers, productius i oficines. Al seu torn, es prohibeix obrir locals d’oci nocturn a les torres.
La calçada que penetrarà la icona industrial serà de doble sentit i es desplegarà per bona part de l’extensió de la futura zona residencial, envoltant-la. Al seu pas per l’interior de les xemeneies, la via de circulació mesurarà set metres d’ample (3,5 metres per carril) i tindrà voreres de 5,50 metres als dos costats.
Cap al mar
Els plans incorporats a la documentació del pla urbanístic també revelen que es col·locaran dues marquesines de parades de bus dins de la xemeneia més pròxima a Badalona, una per cada sentit de la marxa. La línia de bus B7 (que ara recorre Badalona fins a l’estació de Rodalies de Sant Adrià) i una altra de nova que es projecta transitaran per dins de l’antic recinte fabril.
El camí que orbitarà pel veïnat de les Tres Xemeneies funcionarà com una "via de transport rodat restringit", amb prioritat per a vianants i bicicletes i pas permès de transport públic. En principi, s’exclou que els vehicles privats franquegin la cavitat de la central. En aquest cas, el trànsit es canalitzarà per l’avinguda Eduard Maristany, paral·lela a la via del tren, i les seves travessies.
Sobre el risc de crescudes, el projecte d’urbanització inclou uns "parterres inundables" amb pendent cap al mar per evacuar aigua. Les condicions de la contractació del Consorci del Besòs també plantegen col·locar pavimentació amb drenatge i altres sistemes "per minimitzar els riscos d’inundació".
Notícies relacionadesEl pressupost per habilitar vies, serveis i passos inferiors al voltant de la vella central puja fins a 56,69 milions d’euros, que han de costejar els propietaris dels terrenys. Per la seva banda, l’Entesa per a un gran parc al litoral, que reuneix una trentena d’entitats crítiques amb el PDU, advoca per aplicar una moratòria en la redacció dels planejaments urbanístics en sòl inundable i la suspensió de la seva execució.
"Un dels problemes que provocarà el nou barri és la reducció de la capacitat de drenatge de l’aigua. Els edificis faran un efecte presa", augura Roger Hoyos, membre de l’Entesa. Afegeix que el risc no es limita a un eventual desbordament del Besòs: "La zona es veu sotmesa a un elevat risc d’inundació deguda als temporals de mar, però l’estudi d’inundabilidad del PDU es limita a la d’origen fluvial i ignora la marina". El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) té pendent dirimir un contenciós presentat per Ecologistes en Acció per anul·lar el pla de les Tres Xemeneies. Entre altres motius, al·lega que hi ha perill d’inundació.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Crim Qui era David Caballero, l'home mort a trets a Montgat
- Salut mental Un milió d’espanyols pateixen trastorn obsessiu compulsiu
- Successos Assassinat d’un tret al clatell un home a Montgat
- MOBILITAT URBANA Bicicletes i patinets no podran circular per la vorera excepte si porten menors
- Relleu en l’autoritat portuària Illa va proposar a Salvadó seguir al capdavant del Port de Barcelona
- Dos morts, un ferit crític i un de greu en un accident a la T-314 a Cambrils
- Vídeo | Detenen in fraganti l'autor de nou robatoris en un bloc de pisos turístics de Barcelona
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Tennis Alcaraz s’acomiada de les ATP Finals contra un immens Zverev
- MotoGP La primera oportunitat