Estudi
La meitat de víctimes de trànsit de Catalunya són de l’àrea de BCN
Un informe sobre sinistralitat encarregat per l’AMB revela que els motoristes representen el 46% de les persones mortes.
Els ferits greus en sinistres han crescut un 60% els últims quatre anys
La reducció de la taxa d’accidents de bicicleta s’atribueix a la millora de les infraestructures

Unes 15.000 persones van ser víctimes de sinistres de trànsit el 2023 a l’àrea metropolitana de Barcelona, 46 de les quals van morir. Això representa el 48% del total de víctimes a Catalunya i el 16% de les persones mortes a tota la comunitat.
Aquestes són algunes de les dades que revela un estudi portat a terme per l’Institut Metròpoli per encàrrec de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), publicat avui amb motiu del Dia Mundial en Memòria de les Víctimes del Trànsit, una commemoració establerta per la resolució 60/5 de les Nacions Unides l’octubre del 2005, que fixa el tercer diumenge de novembre com a data per recordar les persones víctimes d’aquesta causa arreu del món.
Abans de la covid
Segons diu l’estudi, malgrat mantenir-se en nivells sensiblement inferiors als anys previs a la pandèmia de la covid-19 del 2020, s’està observant un augment en la sinistralitat, especialment respecte a les persones que van resultar ferides greus, que han crescut un 60% en els últims quatre anys. Així mateix, l’informe assenyala que s’ha produït un canvi en els últims anys pel que fa a les zones on es produeixen els sinistres: el pes de la ciutat de Barcelona ha disminuït, en contraposició amb els municipis de la primera corona de l’àrea metropolitana, on es registren el 31% de les víctimes lleus i el 37% de les greus i mortes. De fet, les víctimes de sinistres de trànsit fora de la capital catalana s’han duplicat en termes relatius des de la pandèmia.
En termes de lesions, durant el període 2009-2023, motoristes i vianants representen el 46% i el 29% de les persones mortes, respectivament, i el 48% i el 24% de les persones ferides greus.
De fet, la sinistralitat en motocicleta (34 víctimes per milió de desplaçaments en dia feiner) continua sent el principal problema de seguretat viària a l’àrea metropolitana, tot i que ha disminuït sensiblement els últims anys.
Aquesta reducció en la taxa de sinistralitat també s’ha observat en el cas de la bicicleta –que és tres vegades inferior a la de la moto–, especialment fora de la ciutat de Barcelona i les seves connexions.
Notícies relacionadesXarxa Bicivia
Aquestes dades, els autors de l’estudi les vinculen «als esforços de millora en la infraestructura per a bicicletes, tant en àmbit local com metropolità amb la Bicivia, i a les condicions generals de seguretat que s’estan implementant». La xarxa Bicivia, el desenvolupament de la qual està marcat per la lentitud, projecta per a finals d’any les connexions Sant Cugat-Rubí i Santa Coloma-Montcada.
- Responsables de 19.000 menors Drets Socials cessa la directora general i el subdirector d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)
- Pòdcast a Youtube José Elías, sobre el gran problema dels joves: «O espavilen o vindrà…»
- Les enemigues de l’‘hamami’
- Futbol Thiago Alcántara, Jordi Alba i l’exlíder local d’ERC postulen precandidatura conjunta a la presidència del CE l’Hospitalet
- Amanda Hughes: "No hi ha cap altre lloc com Barcelona"
- Ple al Parlament El Govern assegura que el traspàs de Rodalies servirà perquè els trens funcionin millor
- Mobilitat ferroviària El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei
- Finances Catalunya aprova la pujada de la taxa turística, però estudiarà que no s’apliqui per igual a tots els municipis
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- Vandellòs presenta al·legacions contra el projecte de construcció d'un magatzem nuclear