Les subvencions del transport el 2025 seran més socials

El Govern creu que la gratuïtat universal no és el camí per reduir l’ús del vehicle privat. La Generalitat aposta per ajudes que depenguin del nivell d’ingressos.

Les subvencions del transport el 2025 seran més socials
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Quan falta poc més d’un mes per saltar d’any, continua sent un misteri quant costarà el transport públic a partir de l’1 de gener. No és cap novetat, ja que és una decisió que s’acostuma a prendre entre la segona i la tercera setmana de desembre. La resolució, no obstant, és especialment determinant aquest any, perquè hi ha sobre la taula la continuïtat de les bonificacions que es van activar el setembre del 2022 i que s’han anat prorrogant amb lleugeres variacions.

No és una cosa menor: el 72% de les validacions de l’entorn de Barcelona es fan amb un títol de transport subvencionat. En les tarifes intervenen quatre agents: Govern, Generalitat, Ajuntament de Barcelona i Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Hi ha certa coincidència que el cafè per a tothom ha de cedir el pas a un nou model. ¿Quin? Està per definir, però el que s’ha dit fins ara condueix a una bonificació més social i a un lleuger increment del preu mitjà.

Es dona la circumstància que les quatre administracions tenen al capdavant el PSOE i el PSC. No passava des dels temps del president José Montilla, el president José Luis Rodríguez Zapatero i l’alcalde Jordi Hereu. Aquesta germandat hauria d’aplanar el camí, però cada hisenda té els seus propis problemes i prioritats. I les seves necessitats pressupostàries.

Les competències

Quant a les competències, l’Executiu de Pedro Sánchez decidirà el destí de les ajudes que ara s’apliquen als viatgers recurrents de Rodalies i el 30% de descompte en els títols T-usual i T-jove. La resta d’administracions hauran de negociar la pujada, congelació o reducció de les tarifes, a més del 20% addicional de rebaixa que apliquen als mateixos bitllets que bonifica l’Estat.

Els preus del 2025 s’hauran de desempatar en el si de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), controlada en un 50% per la Generalitat, en un 25% pel consistori barceloní i en un 24% per l’AMB. En l’exercici anterior, la pujada dels preus es va pactar amb nervis, sense saber què passaria amb les bonificacions. "Les bonificacions es mantindran, però hem de veure de quina manera", concreten fonts del Departament de Territori, sobre aquest any.

En declaracions a aquest diari, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, convida a fer una "reflexió sobre la bonificació". "¿Té sentit que les ajudes al transport siguin lineals? Hem de replantejar que la bonificació dels usuaris depengui del nivell d’ingressos", argumenta al respecte.

Notícies relacionades

Des de l’AMB, el seu vicepresident executiu, Antonio Balmón, va assenyalar en un acte organitzat per aquest diari que les tarifes s’han d’incrementar. La seva va ser una reflexió sobre la corresponsabilitat ciutadana respecte als serveis públics. Va apostar per bonificacions socials, no universals, però va deixar clar el seu posicionament: perquè el sistema es pugui sostenir econòmicament, la gent ha de pagar.

El nou full de ruta del Govern el presentarà ben aviat el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, que va marcar el camí el 16 d’octubre al Congrés de Diputats. "Freqüència de passada, comoditat i puntualitat és l’aposta sobre la qual s’ha d’instal·lar un govern progressista, no la gratuïtat", va afirmar.