INFRAESTRUCTURES DEL PORT VELL
Dos equips de la Copa Amèrica es quedaran a BCN tot el 2025
La marxa imminent de quatre de les sis formacions de la competició nàutica alliberarà els espais que fins ara ocupaven les bases i obligarà el port a decidir els nous usos.
«La gent ha baixat al port i cada cop ho farà més», opina el director del Port Vell, David Pino.
La Confraria de Pescadors, amb oferta culinària per concretar, serà un dels reclams.
La base del equipo suizo de la Copa América de vela, Alinghi Red Bull Racing, frente a la plaza de los montículos que conecta con el Maremagnum. /
La Copa Amèrica de vela va acabar el 19 d’octubre. Un mes després, i arran de la negativa de l’Ajuntament de Barcelona a injectar més recursos públics per repetir com a seu de la competició, el Port Vell veu com a poc a poc es desmantella la infraestructura que durant dos anys ha acollit els equips. No obstant, una vegada més, des de l’autoritat portuària volen fer de la necessitat virtut i, aprofitant la transformació urbanística accelerada per l’esdeveniment, afronten una desena de projectes que aspiren a connectar encara més el port i la ciutat.
El més imminent serà la recuperació dels sis espais que aquests mesos han allotjat els equips. L’acord al qual va arribar el Port de Barcelona amb l’organització de la Copa Amèrica, America’s Cup Event (ACE), va ser que els participants abandonarien les seves bases a finals del 2024, recorda el director del Port Vell, David Pino, en una entrevista amb EL PERIÓDICO.
No obstant, puntualitza Pino, els diferents responsables han demanat unes setmanes de marge per poder anar retirant-se del tot, amb l’excepció d’INEOS Britannia i Alinghi Red Bull Racing, tots dos al Moll d’Espanya, que es quedaran tot el 2025. Així, els altres quatre (Emirates Team New Zealand, Luna Rossa Prada Pirelli, Orient Express Racing Team i American Magic) estan desmantellant aquests dies les seves seus provisionals, la majoria construïdes de manera temporal amb contenidors i carpes.
El moviment de mudances a les bases no és frenètic ni de bon tros. Ara un camió s’emporta un contenidor, ara uns operaris cobreixen un vaixell d’acompanyament amb una lona, ara es desmunta la grua amb la qual baixaven a l’aigua els AC40 i els AC75... La dels neozelandesos, que des de l’estiu del 2023 ocupaven l’antiga seu marítima de Baleària al Moll de Barcelona (junt amb el World Trade Center), és la que compta amb un projecte de futur més definit, revela el màxim responsable del Port Vell.
Empreses nàutiques
"Amb la Copa Amèrica hem aconseguit que la gent baixi al port i cada cop ho farà més", assegura Pino. I una manera de fomentar aquesta atracció ciutadana és l’activitat, tant lúdica com cultural o esportiva. L’exedifici de Baleària, amb els creuers en via d’extinció al Moll Barcelona, es destinarà a empreses nàutiques, que també podran utilitzar la làmina d’aigua per oferir serveis com ara lloguer d’embarcacions, trajectes pel litoral i cursos.
Un altre repte és connectar bé aquest punt del port amb el Moll de Drassanes, acabat de remodelar, que va obrir a finals de juliol i ha sigut un dels 25 projectes impulsats amb l’excusa de la competició de vela que han sumat 140 milions d’euros, 60% de la iniciativa privada i 40% de la pública. Tot aquest moviment de gent també s’ha de repetir en un altre extrem del Port Vell, al voltant del Maremàgnum.
Des d’aquest centre comercial, que al juliol també va estrenar el Time Out Market, es pretén habilitar un servei nàutic que connecti amb el Moll de Pescadors, com una mena de pas de barca dels que existeixen per travessar el riu Ebre. L’objectiu és que la part del recinte portuari més imbricat en la trama urbana de Barcelona es converteixi en un anar i venir de persones utilitzant-lo. L’acabada de remodelar Confraria de Pescadors, amb oferta gastronòmica per concretar, serà un altre reclam en aquesta vora. L’America’s Cup Experience, el centre d’interpretació de la competició ubicat a l’antic Imax, continuarà obert fins al juliol de l’any vinent i després es decidirà quin equipament acull.
La marxa de quatre dels sis equips de manera progressiva no suposarà gaires canvis als solars ocupats pels nord-americans (que ocupaven part de la concessió de MB92), pels italians (on es preveu culminar els treballs del Barcelona Nautic Center) i pels francesos (els més apartats, sota del Pont de la Porta d’Europa). El desmuntatge gradual d’aquests tres alliberarà els terrenys que, en funció de cada cas, tornaran als seus adjudicataris.
Notícies relacionadesOn sí que cal repensar també el Port Vell és on ara estan els suïssos i els britànics. L’espectacular base d’Alinghi Red Bull Racing, que va costar milions d’euros, els acollirà un any més a Barcelona, amb un acord previ amb l’autoritat portuària per allargar el lloguer. No obstant, el pas ciutadà davant el mar quedarà lliure i, explica Pino, volen que sigui accessible durant el Saló Nàutic de l’any que ve o bé per a visites escolars.
Just al davant, la plaça del Moll d’Espanya, que durant la Copa Amèrica ha exposat un dels vaixells helvètics, haurà d’afrontar una reforma perquè els monticles que ara hi ha s’han d’actualitzar. El director del Port Vell creu que es podria crear un parc infantil, una zona verda o un bosc urbà.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Un canvi d’armari d’hivern sostenible
- INNOVACIÓ Una eina catalogarà l’art flamenc importat
- Temporada d’exposicions Zurbarán i ‘Tinta contra Hitler’, grans fites del MNAC per al 2025
- LITERATURA Irene Zurrón i Víctor Recort guanyen ex aequo el premi Documenta
- ‘AMUNT EL TELÓ PER VALÈNCIA’ L’escena s’emociona amb València