Mobilitat
La tarifa del taxi metropolità de BCN serà un 4,7% més cara el 2025
El col·lectiu es mostra satisfet amb l’increment, que s’aprovarà avui en el ple de l’AMB i s’aplicarà a la ciutat i al seu entorn abans que acabi l’any.
El taxi metropolità de Barcelona s’encarirà de mitjana un 4,7% el 2025. Les noves tarifes s’aprovaran avui en el ple de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que és l’òrgan públic que gestiona les una mica més de 10.500 llicències que operen a la capital catalana i al seu entorn. Una vegada aquest ens doni el seu ok, la comissió de preus de la Generalitat serà la que aporti l’últim reconeixement que permeti, a mitjans de desembre, abans que acabi l’any, que les tarifes entrin en vigor.
La llarga negociació del col·lectiu amb l’Institut Metropolità del Taxi (Imet) acaba també amb la decisió de congelar els preus dels suplements i el cost del trasllat del port a l’aeroport, o viceversa, que es mantindrà en els 45 euros. Les posicions estaven una mica allunyades quan van començar a discutir l’actualització de preus, però la resolució final sembla que ha deixat les dues parts satisfetes. En la decisió final es té en compte l’increment de l’IPC, però també el cost de l’assegurança, el combustible, els pneumàtics, l’aparcament i el personal de conducció.
Tito Álvarez, portaveu d’Élite Taxi, explica que la seva organització va partir d’un 12% d’encariment "per l’abús de les assegurances". "Però entenem que la ciutadania no pot pagar l’atropellament de les companyies asseguradores i considerem que el 4,7% és una pujada raonable". Les pròximes setmanes, avança aquest combatiu taxista, el gremi tornarà al carrer, precisament per protestar pel cost de les assegurances, que en els últims temps s’ha disparat. "Si no hem tornat a manifestar-nos abans –assenyala Álvarez– és per respecte a les víctimes de la dana a València".
Al·licient nocturn
Ana Galisteo, portaveu del Sindicat del Taxi de Catalunya, també es mostra satisfeta amb la tarifa acordada, però lamenta que l’Imet no hagi accedit a acceptar una nova tarifa –"a la qual es van comprometre", es queixa– que augmenti el preu les nits de dissabte i dies festius, quan més queixes hi ha per la falta de taxis pels carrers, sobretot a les zones d’oci de la capital catalana. "D’aquesta manera es dignificaria la feina que fem en aquells moments de la setmana, i seria un incentiu perquè més companys surtin a treballar", afirma. De moment, l’Administració no contempla aquesta demanda.
Taxistes consultats per aquest diari expliquen que malgrat que la tarifa ja va créixer un 3% l’any passat, l’encariment no implica que ells guanyin més diners. "El sou per hora treballada és el mateix que abans", detalla un veterà conductor. Pel que sembla, l’increment dels embussos a Barcelona té com a conseqüència que el temps de cada carrera sigui superior, realitzen menys viatges i això es tradueix en menys recaptació. Falta, d’aquesta manera, velocitat comercial. El mateix que pateix el bus de TMB, que avança a una pírrica mitjana de 12 quilòmetres per hora.
- Un canvi d’armari d’hivern sostenible
- INNOVACIÓ Una eina catalogarà l’art flamenc importat
- Temporada d’exposicions Zurbarán i ‘Tinta contra Hitler’, grans fites del MNAC per al 2025
- LITERATURA Irene Zurrón i Víctor Recort guanyen ex aequo el premi Documenta
- ‘AMUNT EL TELÓ PER VALÈNCIA’ L’escena s’emociona amb València