Reforma polèmica
Barcelona aprova la nova ordenança de circulació
La norma, que obliga els usuaris de patinet a utilitzar el casc i prohibeix que hi circuli més d’una persona, en el ple d’ahir va comptar amb el suport d’ERC i BComú.
Després d’un llarg camí encallat des de febrer de l’any passat, Barcelona finalment va donar ahir llum verda a la nova ordenança de circulació. L’executiu del PSC va pactar amb BComú i ERC la reforma del reglament en una exhibició de sintonia entre les tres formacions polítiques, encara tímida, però que ja comença a donar fruits. El debat i la votació definitiva de la norma en el ple va ser una prova d’això. Els socialistes, els Comuns i els republicans van ser els únics que van votar-hi a favor, el PP s’hi va abstenir i Junts i Vox van votar-hi en contra.
"És un pas ferm per ordenar la circulació a Barcelona", va assegurar la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet. Un pas ferm i important políticament parlant, ja que suposa la unió de les tres forces d’esquerres. Un pacte que l’alcalde, Jaume Collboni, prioritza també en altres aspectes. Sense anar més lluny, en qüestions tan fonamentals com els pressupostos, les ordenances fiscals i la governança municipal. Bonet va agrair a BComú i a ERC "el to de les converses, les aportacions i la capacitat d’enriquir el text", que ja va comptar amb el mateix suport en el primer tràmit en la comissió d’Urbanisme de la setmana passada. "Coincideixo amb el bon diàleg que hem tingut", li va respondre la regidora republicana, Rosa Suriñach, que va reivindicar l’actualització de l’ordenança, que feia molt temps que estava "al calaix".
Els Comuns es van mostrar més distants en la seva intervenció. "És un pas cap endavant i per això hi votarem a favor, però no podem obviar que és un pas curt, massa tímid per als reptes que tenim a la ciutat", va exposar el regidor Guille López. Va celebrar que inclogui "mesures necessàries", però també va lamentar que "en quedin al tinter" altres d’"essencials", com la protecció als menors i la reducció de la sinistralitat.
"Autèntic descontrol"
El portaveu del PP, Juan Milián, va considerar "absolutament necessària" la renovació de la norma, perquè hi ha un "autèntic descontrol" a la ciutat, però va lamentar la "falta de lideratge" del Govern i que no inclogui qüestions com la matriculació dels patinets (tot i que no és competència municipal). "És la primera ordenança del tripartit en aquesta ciutat", va afirmar la regidora de Junts, Francina Vila, que va assegurar que la nova norma "no tindrà cap incidència en els problemes de mobilitat". Per la seva banda, el portaveu de Vox, Liberto Senderos, va retreure al Govern que "prefereixi prohibir abans que limitar".
El principal canvi que inclou la norma és la prohibició, a les bicicletes, patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal (VMP), de circular per les voreres a partir de l’1 de febrer del 2025. Des de llavors, serà obligatori utilitzar el casc per desplaçar-se en patinet, vehicle en el qual només es podrà desplaçar una persona.
Veïns de Sant Antoni irrompen en el ple
La reforma de la ronda de Sant Antoni continua generant divisió entre els veïns. L’última discrepància sorgeix arran dels canvis introduïts per l’ajuntament en el disseny pactat al permetre el pas de certs vehicles privats, traslladar zones de càrrega i descàrrega a la vorera del Raval i utilitzar asfalt en lloc d’un paviment més fresc.
Notícies relacionadesEn el ple d’ahir, Collboni només va tenir temps de dir que el projecte s’ha mantingut «tal com s’havia aprovat». Després de dir aquesta frase, va ser interromput per uns veïns que eren a la tribuna amb pancartes en les quals es podia llegir: «Volem el projecte veïnal consensuat »i «No és pacificació, és una estafa, un nyap».
El ple es va interrompre uns minuts i Collboni no va acceptar el prec de BComú. Janet Sanz, presidenta de la formació, li havia demanat prèviament modificar l’executat per recuperar la plataforma única, un paviment de pedra clara, així com també restringir el trànsit.