Accident a l’Alta Cerdanya

El xòfer del bus sinistrat a França sumava deutes i avaries

A. C. R., acusat de presumpte homicidi involuntari, va protagonitzar contratemps pel mal estat dels vehicles de la seva empresa i no consta que disposés del certificat per conduir autocars.

Davant el declivi, l’empresari va buscar refugi en les excursions de baix cost 

El xòfer del bus sinistrat a França sumava deutes i avaries
3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les indagacions sobre l’accident d’autocar en què dues dones van morir i 32 passatgers més van resultar ferits diumenge passat en un viatge de tornada d’Andorra a l’Hospitalet de Llobregat se centren en el conductor del vehicle, administrador al seu torn d’una empresa de transport de viatgers arruïnada. A. C. R., de 50 anys, va resultar ferit al col·lidir el bus contra un mur en una via secundària del Pirineu francès i la fiscalia de Marsella l’acusa d’un presumpte homicidi involuntari. La seva empresa, Chavi Tours, va ser liquidada al setembre després d’encallar en un deute de 205.402,73 euros. A més, l’investigat acumula antecedents per altres contratemps de trànsit, episodis que van revelar l’estat deficient de la seva flota i actes aixecades per diferents infraccions que el van portar a veure’s sense els seus principals clients a mesura que la companyia s’enfonsava.

"Havia perdut tot el que tenia fix i ara treballava sobretot els caps de setmana, amb viatges de moltes hores, que no eren rendibles perquè els preus eren molt baixos, i que els altres no acceptàvem", explica el cap d’una companyia d’autobusos de l’àrea metropolitana de Barcelona. Explica que A. C. R. va caure en una espiral cada vegada més arriscada, s’atrevia a circular sense els permisos en regla i prescindia de personal i amuntegava impagaments.

Es va unir a la caiguda que escoles i clubs esportius deixessin de contractar Chavi Tours. A les desercions per la suspensió de pagaments de la firma se sumen els que se’n van allunyar per un cúmul d’incompliments i incidents a la carretera que van dilapidar la confiança que A. C. R. els va merèixer. Davant el declivi, l’empresari va buscar refugi en les excursions de baix cost, com la que va acabar en tragèdia, organitzada per una particular, L. V., també ferida. Va atraure sobretot colombians establerts a l’Hospitalet i Barcelona.

"Li donaven molta feina", assegura l’encarregat d’una altra flota. Testifica que ell i altres del sector van rebutjar col·laborar amb L. V. pel preu que proposava. "Això la va portar a Chavi Tours i A. C. R., molt conegut en la comunitat llatina. Era capaç d’anar a Suïssa un divendres a la nit i tornar un diumenge al matí", descriu. El nom de l’investigat no figura com a conductor habilitat en el registre estatal d’empreses i activitats de transport.

Una entitat que prefereix guardar l’anonimat va encomanar a Chavi Tours nombrosos desplaçaments de menors, entre d’altres serveis, fins que va rescindir el contracte a l’abril. "Va ser pel mal estat dels vehicles i la falta de seguretat que oferia, també per falta de puntualitat i de compromís", enumera un membre de la institució. "Una vegada, va deixar més de tres hores un grup de nens en plena autopista, amb gana i fred –relata–. D’accidents no en vam tenir cap, però sí molts ensurts, com que la porta davantera de l’autocar s’obrís en ple viatge i entre alguns haguéssim de subjectar-la per continuar circulant".

Sense les rutes escolars

Al maig, Chavi Tours es va quedar sense les rutes escolars de dues escoles. Una de les escoles afirma que, poc després de renunciar a continuar recorrent a la companyia, el districte de Sarrià-Sant Gervasi els va informar dels desperfectes que una inspecció va descobrir en els autocars de la firma. Diu que el districte li va aconsellar que no operés més amb Chavi Tours, però l’escola ja se n’havia deslligat forçada per la incapacitat financera que va ofegar la companyia. Afegeix que, al marge d’aquesta advertència, no van apreciar anomalies en el servei.

Notícies relacionades

En tot cas, fonts policials apunten que la Guàrdia Urbana va tenir l’empresa d’A. C. R. en el punt de mira. Una indicació interna prèvia a un operatiu de control d’autocars escolars al gener donava instruccions per "verificar l’empresa Chavi Tours". "És possible que estigui fent el servei de transport escolar amb vehicles de més antiguitat de la permesa", es llegeix en l’ordre. Remarca que "un dels conductors d’aquesta empresa va donar positiu en drogues fa uns anys".

En un altre document consultat figura que agents de la Urbana van atribuir 10 infraccions en tres dies de controls a finals de gener a dos vehicles de Chavi Tours. Es van identificar vulneracions de la llei de transport terrestre, com que els busos no tinguessin autorització administrativa per realitzar desplaçaments públics de viatgers, efectuar-los amb xòfers que no disposaven del certificat d’aptitud professional obligatori i cobrir-los amb vehicles que superaven l’antiguitat exigible.