Barcelona és la ciutat espanyola que més associa la bicicleta a la mobilitat
El Baròmetre de la Bicicleta 2024 revela que la capital catalana és la segona gran metròpolis que més assenyala la por d’un sinistre com a raó per no sumar-se al ciclisme urbà.
Barcelona progressa adequadament en matèria de promoció de l’ús de la bicicleta. Però, com amb tot, depèn dels llocs amb els quals es compari. Fer-ho amb ciutats del nord d’Europa seria una injusta sagnia, així que el més assenyat és mirar què estan fent altres ciutats espanyoles i quines sensacions tenen els seus ciclistes quan pedalen pels seus carrers. Això és precisament el que fa cada dos anys el Baròmetre de la Bicicleta, que acaba de presentar el seu informe corresponent al 2024.
La capital catalana pot presumir de ser l’urbs que més associa la bici a la mobilitat, és a dir, que es considera un mitjà de transport més enllà de l’oci o l’esport. Però, compte, només a Madrid, per raons òbvies (manifesta falta d’infraestructura), hi ha més sensació de perillositat a la pregunta de per què no s’utilitza la bicicleta.
La Xarxa de Ciutats i Territoris per la Bicicleta va presentar dijous el seu informe a Madrid, i més enllà de constatar una reducció de l’ús de la bicicleta, fet que s’explica per la irrupció del patinet elèctric i pel transvasament ciutadà cap al transport públic bonificat, permet radiografiar la salut de la mobilitat ciclista en ciutats com Màlaga, Múrcia, Sevilla, València i Saragossa, a més de Madrid i Barcelona. S’han fet 4.000 enquestes, així que som davant una mostra molt fidel sobre quina és la situació de la bici a Espanya.
Sevilla i València, davant
Sevilla és, amb diferència, l’urbs on més gent es considera ciclista habitual, un 32,8%. La segueixen València (28,8%) i Múrcia (26,8%). Barcelona (24,4%) està per davant de metròpolis com Màlaga (22,5%) i Saragossa (20,8%), i a molta distància està Madrid (16,9%). Al preguntar si s’utilitza diàriament, Barcelona apareix amb un 10,6% dels entrevistats, mentre que a València, líder, són el 13,8% i a Sevilla, l’11,9%.
La capital catalana es queda amb el bronze dels habituals, però hi ha una dada que la catapulta: és l’urbs on més gent vincula la bicicleta amb la mobilitat, és a dir, que consideren aquest mitjà com una alternativa de transport més enllà de ser una eina d’esport o lligada a l’oci. En resposta múltiple, són el 44,5% els que apunten a aquesta opció, per sobre de València (42,6%) i de Sevilla (40,4%), i a molta distància de la mitjana global (33,8%).
En les raons per no apostar per la bicicleta, a més del factor risc (és la segona ciutat, després de Màlaga, on més ciutadans declaren haver patit un sinistre de trànsit), els barcelonins també són líders a l’assenyalar que prefereixen altres mitjans de transport, fet que s’explica per les actuals bonificacions del transport públic: 50% en la T-jove i la T-usual i abonament gratuït per als viatgers recurrents de Rodalies. En canvi, els enquestats de la capital catalana són els que menys posen com a excusa la falta de temps, que no els agradi anar amb bici o bé que sigui massa cansat.
Crida l’atenció, segons es desprèn del Baròmetre de la Bicicleta 2024, que Barcelona sigui la ciutat on més gent declara no tenir ni una sola bici a casa. Pot ser que hi tingui alguna cosa a veure la mida dels pisos, o que molts siguin usuaris del Bicing. En qualsevol cas, són el 44,4% dels entrevistats, quan la mitjana de les 4.000 entrevistes és del 26,4%. Fins i tot a Madrid (39,5%) hi ha menys residents que declaren no tenir ni una sola bicicleta a casa seva.
Hi ha una pregunta que deixa conclusions peculiars: ¿Quin mitjà de transport li sembla més ràpid per moure’s pel seu municipi? Només el 2,5% dels barcelonins assenyalen el cotxe (la mitjana és del 32,1% i la segona ciutat és Madrid, amb un 15%) i la bici és l’elegida pel 10,6% dels enquestats, la segona urbs que més velocitat atorga a aquest mitjà per sota de Sevilla (13,5%). El metro l’indiquen el 49,7%, i la moto, el 23,7%.
Una última dada reveladora té a veure amb l’expulsió dels patinets elèctrics del transport públic, mesura que està vigent des del febrer del 2023. Barcelona és la ciutat més recelosa davant el seu possible retorn, amb un 62,6% en contra, molt lluny del 40,9% de Múrcia i el 46,4% de Sevilla. La mitjana és del 44,2%. No obstant, cal recordar que el que s’incendia és la bateria de liti, molt similar a les que porten les bicicletes elèctriques.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Obligatori per llei La multa que et pot caure per no estar empadronat on vius
- Mamarazzis El City, la prioritat de Pep Guardiola després de la seva separació
- Conflicte a Girona Una família denuncia que un home s’ha quedat d’ocupa en una casa que li van deixar a Llagostera
- Exclusiva Mamarazzis Andreu Buenafuente, fitxatge sorpresa d’RTVE
- Conferència a Brussel·les ¿Què ha trencat i què pot trencar Junts en la negociació amb el PSOE? Les claus de l’estratègia de Puigdemont
- Transparència Hisenda vigilarà més les targetes: demanarà aquestes dades sobre els moviments
- Trump, la Lluna i més enllà
- Aquesta nit Gala dels premis Gaudí
- Premier league Haaland firma una inusual renovació amb el City fins al juny del 2034
- Així va l’Eurolliga La quarta victòria confirma la rehabilitació del Barça