NOU ENFOCAMENT PER CAPTAR VISITANTS

BCN canvia d’estratègia i se centrarà en el turista cultural i de congressos

El consorci Turisme de Barcelona presenta un pla d’acció que emfatitza l’"orgull" propi i també potenciarà l’esport i la gastronomia. La ciutat presentarà el lema ‘This is Barcelona’ al gener a la fira Fitur de Madrid.

Barcelona Art Season posicionarà l’escena artística a escala internacional 

Hernández: «No es tracta d’inventar res, sinó de remarcar el millor de la ciutat»

BCN canvia d’estratègia i se centrarà en el turista cultural i de congressos
4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Barcelona estrenarà el 2025 un canvi d’estratègia en l’atracció de visitants. Amb el turisme en el punt de mira i els efectes secundaris de la massificació qüestionats a totes les grans destinacions, la capital catalana farà un viratge cap a la promoció centrada en el viatger que arriba a la recerca de cultura o que participa en congressos, i molt especialment en els que comporten inversions a posteriori. Turisme de Barcelona va presentar ahir el seu Pla d’Accions per a l’any vinent davant desenes de membres del consorci a La Pedrera, que desenvolupa la marca This is Barcelona, anunciada fa uns mesos. I passa per no créixer, sinó estabilitzar l’afluència.

En el full de ruta destaquen aquestes dues apostes centrades en "la necessitat de despertar l’orgull i la reputació de ciutat". Mateu Hernández, director general del consorci, va detallar que es basaran en cinc eixos: posar en valor la ciutat, captar els millors turistes, millorar l’experiència dels visitants, articular el sector i prescriure el millor producte. I va recordar que el consorci ingressa 43,3 milions anuals amb la comercialització de productes i aportacions de col·lectius.

També va presentar part dels nous fitxatges de màrqueting i va defensar el turisme com "una potent eina de promoció de l’art, la música i la creativitat a Barcelona", per la qual cosa l’ens es posa al servei dels museus, centres culturals, teatres, galeries i auditoris perquè puguin oferir la millor cultura als barcelonins i també als visitants mitjançant els segells Barcelona Art Season i Barcelona Obertura, com a primers passos.

De fet, els visitants internacionals ja suposen el 68% dels que reben els equipaments culturals de l’ICUB, com va destacar Jordi Valls, tinent d’alcaldia de Promoció Econòmica i vicepresident del comitè executiu del consorci. "El sector turístic ha reconegut sempre la rellevància del sector cultural, però és important que això també sigui a la inversa", sobretot en l’actual conjuntura, en què el sector "està al centre de l’agenda pública i del debat mediàtic i polític".

A Fitur i Arco

La promoció de Barcelona es basarà en la seva identitat i oferta, que ja es propulsarà amb la participació en la fira Fitur de Madrid al gener, on es presentarà el lema This is Barcelona. I també serà present a Arco per primera vegada. Per això, la nova directora d’Estratègia, Anna Marquès, veu fonamental "enfortir i teixir noves aliances amb actors clau de la ciutat". No en va, entre els assistents ahir figuraven els directors dels principals museus i centres culturals, així com de la Cambra de Comerç i altres institucions.

La marca Barcelona Art Season posicionarà l’escena artística a escala internacional i impactarà en el circuit d’exposicions global. Mirarà de "convèncer el turista cultural perquè triï Barcelona per la seva oferta", sense oblidar gastronomia, oci, arquitectura i esports. S’inspira en l’acció Barcelona Obertura, que va llançar Barcelona Global, centrada en la música clàssica amb el Gran teatre del Liceu, L’ Auditori i el Palau de la Música, i que ara passarà a coordinar el consorci, amb noves aliances i la complicitat de l’Ajuntament.

Des de l’àmbit del turisme de negocis, clau per a la ciutat pel seu impacte econòmic, Valls va destacar la posada en marxa del programa de llegat dels congressos que acull la ciutat, posant com a exemple el MWC o alguns esdeveniments mèdics, que més enllà de la seva celebració "contribueixen a generar al seu voltant un ecosistema sòlid" que volen alimentar.

Crisi de reputació

Per això, el director del Barcelona Convention Bureau, Christoph Tessmar, va anunciar que prioritzaran atraure aquells congressos i convencions corporatives vinculades a l’estratègia d’inversió de la ciutat. Com tecnològiques i hubs digitals, així com de ciències de la vida. Aquest nou programa de llegat s’enfocarà en clau de l’"aterratge d’empreses". I es treballarà per enfortir els principals mercats, del nacional als EUA, el Regne Unit i França. Però també donar un plus als congressos i cites, connectant-les amb la ciutat mitjançant activitats paral·leles, en especial en l’àmbit mèdic.

Notícies relacionades

"No es tracta d’inventar res, sinó de remarcar el millor de Barcelona, que és molt i molt divers", va dir el director general del consorci, que no amaga que "el turisme pateix una crisi de reputació global" que fa "necessària" una nova promoció.

El 2025 també vindran amb empenta l’esport i la gastronomia. Aquesta segona, amb noves col·laboracions en el marc de la declaració de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia, i amb la Guia Macarfi, i en especial impulsant l’enogastronomia com a imant. En esport, van anunciar noves accions i experiències entorn de la Marató de Barcelona, els grans premis F1 i Moto GP i el Tour de França previst per al 2026.