La ciutat tancarà un 2024 d’estabilització de visitants

El director del consorci turístic afirma que la Copa Amèrica ha projectat la ciutat al món i preveu un 2025 sense creixements.

La ciutat tancarà un 2024 d’estabilització de visitants
2
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

"¿Volem més turistes per a Barcelona? No". Així de clar ho va dir ahir Mateu Hernández, director general de Turisme de Barcelona. No és un missatge nou, ja que, juntament amb l’Ajuntament, els últims mesos ha repetit el mantra de menys quantitat i més qualitat. Però el dirigent va posar èmfasi en el fet que les polítiques de l’any que ve estan enfocades a contenir les xifres turístiques i, en paral·lel, a fer una més bona selecció d’aquests visitants. A falta de tancar el 2024, Hernández va dir que les dades provisionals d’ocupació apunten a l’estabilitat i que aquesta mateixa línia marcarà el 2025.

Lluny del panorama postolímpic, en què calia "atraure" viatgers, la nova etapa del sector es regeix per la millora de la gestió. I per posar-la en valor, perquè el tinent d’alcaldia de Promoció Econòmica, Jordi Valls, va emfatitzar que és un motor econòmic que suposa el 14% del PIB anual i ocupa 150.000 persones.

"Barcelona no vol créixer" en volum de turistes, va insistir Hernández, satisfet de les dades d’estiu, que ja van mostrar el fre. Però la nova estratègia comportarà, afirma, un increment de la qualitat i potser de la despesa. Això també repercutirà en l’àmbit comercial, que no apareix entre l’argumentari per atraure visitants a curt termini, tampoc aquest Nadal. "Barcelona no és un destí de compres al qual es viatgi expressament per això, tot i que sí que és un destí on cada vegada es gasta més", va dir.

Aquest any que s’acaba, un dels filtres ha sigut l’increment del preu dels hotels. Però malgrat el toc d’atenció que va donar el director del Barcelona Convention Bureau (el programa que capta i gestiona congressos i convencions), Christoph Tessmar, sobre els preus a alguns establiments per la necessitat de ser "competitius" en l’allotjament, Hernández assenyala que el fenomen és generalitzat a Europa. I Barcelona continua sent més assequible que alguns dels seus competidors. També el preu més alt dels vols està cridat a variar els perfils de viatgers, apunta.

Del que no dubta Hernández és que la Copa Amèrica ha projectat la ciutat al món. Ha interessat a "gent que no coneixia l’oferta nàutica de Barcelona o que ha redescobert el nou litoral", afirma. En aquesta línia, la nova directora de màrqueting, Mónica Martorell, va dir que la competició de vela "ha donat atributs a la ciutat que ens interessaven" i ha aportat continguts de qualitat. Tot i això ha hagut d’aclarir que, si bé la ciutat aspira a un turisme més "exclusiu", continuarà sent inclusiva.

Por al registre

Notícies relacionades

Tessmar va assenyalar que el nou registre de dades no està agradant a alguns organitzadors. I pot suposar una amenaça respecte a altres competidors. Altres veus del sector van alertar pel mateix motiu, a l’espera de veure les afectacions que pugui, o no, tenir. El repte és comunicar-ho com una mesura de seguretat, i no un perjudici per al visitant, van assenyalar.

Amb un calendari de congressos que la manté entre el top mundial, les expectatives són positives. Fins i tot amb la possible tornada d’algun esdeveniment mèdic molt important.