EFEMÈRIDE
El metro celebra 100 anys amb visites a estacions fantasma
El centenari, que inclourà una exposició de trens clàssics i una mostra de realitat virtual sobre passat, present i futur del suburbà, arriba en un moment de rècord de validacions.
Hi ha un símbol de Barcelona, el panot, que ningú discuteix. Però n’hi ha un altre d’igual de reconeixible, tot i que no tan exclusiu, perquè també el tenen Madrid o Sevilla, que és el rombe del metro, que també forma part de la cultura de carrer. Aquesta figura serà el fil conductor del centenari del suburbà de la ciutat, els festejos del qual, que s’allargaran durant tot el 2025, s’iniciaran el pròxim 30 de desembre amb un acte a l’estació de passeig de Gràcia, antiga Aragó, just 100 anys després que s’estrenés la primera línia, de 2.714 metres de longitud, que unia Lesseps i plaça de Catalunya.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), hereva de l’empresa Gran Metropolitano de Barcelona que va fer possible aquesta gesta de quatre estacions, ha omplert el calendari d’actes. Destaquen una exposició de cinc trens clàssics en un lloc encara per determinar, una mostra de realitat virtual que permetrà veure d’on venim i cap a on anem en matèria de mobilitat subterrània i visites guiades a llocs no accessibles al gran públic, com les estacions fantasma de Correus o de Gaudí o l’escala de cargol de la parada d’Urquinaona.
Un moment dolç
El centenari no podria arribar en millor moment, amb el metro i el bus marcant rècords de validacions i amb el 2024 camí de ser l’any en què més gent haurà utilitzat el transport públic de Barcelona en tota la història. Encara no hi ha data per als diferents esdeveniments (ho anirà anunciant TMB al llarg de l’any, una astuta manera d’anar generant titulars al llarg de l’any), però sí sembla clar que el plat fort serà l’exposició que es preveu per a l’últim trimestre.
Es podran veure trens restaurats de les sèries 100, 300, 400, 1.100 i 3.000. El procés de renaixement inclou la recuperació de paviments, finestres, portes, així com la neteja i llustre de l’exterior. El que no està previst és realitzar viatges amb aquests cotxes a la xarxa de metro. L’empresa està buscant l’emplaçament ideal de la mà de l’ajuntament. Hi ha diferents opcions. Una podria ser el pavelló 1 de Fira de Barcelona, en un dels laterals de la plaça d’Espanya.
Aquest edifici de 16.000 metres quadrats es va construir als anys 20 per allotjar el Palau de Comunicacions i Transports de l’Exposició Universal de 1929. Per a l’ocasió, perquè es poguessin exhibir trens en aquest lloc, es van arribar a instal·lar raïls al Paral·lel, de manera que els combois poguessin arribar des del port. És, de fet, el lloc que la coordinadora que defensa la creació del Museu del Transport reclama per acollir aquest equipament.
La tinenta d’alcalde d’Urbanisme i presidenta de TMB, Laia Bonet, va confirmar ahir que aquest pavelló és una de les opcions que tenen sobre la taula per allotjar la mostra de trens del centenari. Però n’hi ha d’altres, algunes fins i tot a l’aire lliure, amb el que això suposa de llaminadura per als grafiters. Sobre la proposta d’impulsar un museu estable, la regidora de PSC va explicar que és una "idea viva que s’està treballant", però va recordar que necessita "l’acord de diferents administracions".
Un altre dels esdeveniments estrella del centenari seran les visites a les estacions fantasma i a instal·lacions de metro com el centre de control o la desconeguda escala de cargol de l’estació d’Urquinaona. L’estació de Correus només podrà transitar-se de nit perquè requereix passar per les vies, però la de Gaudí, mai estrenada, no té aquesta limitació, amb la qual cosa podria ser un bon filó escolar per fidelitzar el públic jove.
Al marge de les visites, TMB té previst editar tres llibres aprofitant l’efemèride. Un amb fotos sobre la història d’aquest segle, un altre sobre el paper de la dona treballadora en la història del soterrani de la ciutat i un tercer, obra de Pilarín Bayés, dirigit als més petits. També, com va aconseguir el centenari del bus, es recordarà l’efemèride amb un cupó especial de l’ONCE que es presentarà el 17 de desembre. I també una mica d’esport: una cronoescalada a l’estació d’El Coll-Teixonera, la més profunda de la xarxa (74 metres de profunditat) i una carrera nocturna dins del metro de cinc quilòmetres.
Finalment, el centenari també serà present a la Cavalcada de Reis del 2025 i l’efemèride també serà protagonista de l’espectacle de drons de la Mercè.
- EFEMÈRIDE El metro celebra 100 anys amb visites a estacions fantasma
- Escacs El prodigiós adolescent indi
- Ocupació La Generalitat es reforça amb 225 orientadors laborals per reduir l’atur
- Successos Cau el "gran banc clandestí" de la màfia xinesa més activa a Catalunya: blanquejaven un milió d'euros setmanal
- Política i moda Deixeu de grapejar-nos
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Grans ciutats Un xinès que viu a Barcelona explica les diferències que veu amb Madrid: "Es respira un ambient trist..."
- Teatre Tarragona reinterpreta el clàssic dels Pastorets de Folch i Torres: tindrà una Satanàs dona
- Santa Llúcia omple Manresa de tradició
- OCAFÚ A Barcelona la cuina gallega parla amb honestedat