BComú trenca el pacte amb el PSC per a les ordenances fiscals

Sanz s’oposa a la construcció d’una nova miniterminal per a creuers de luxe, espai que els socialistes neguen que el port hagi reclamat.

Creuers al port de Barcelona. | FERRAN NADEU

Creuers al port de Barcelona. | FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

La comissió d’Economia de l’Ajuntament de Barcelona va celebrar ahir una sessió extraordinària per completar el penúltim tràmit de les ordenances fiscals per al 2025, però no va obtenir el suport de la majoria: només el PSC hi va votar a favor, ja que Barcelona en Comú i ERC van fer reserva de vot –no definiran la posició fins al ple municipal– i la resta de l’oposició (Junts, PP i Vox) hi va votar en contra.

Les esmentades ordenances arribaran d’aquesta manera al ple de demà amb un dictamen negatiu. Allà seran votades per última vegada i, si res canvia, seran rebutjades, tot i que sembla francament senzill que les parts en disputa, el PSC i BComú, tornin en les pròximes hores a un acord que semblava molt pròxim fins ahir.

A mig matí, BComú es va desmarcar de l’acord a què havia arribat amb els socialistes, i que passava entre altres aspectes per la reducció de set a cinc terminals de creuers del port de Barcelona, una circumstància que es va saber ahir mateix, i que, si no s’hagués trencat l’entesa que es donava per feta, havien d’anunciar els dos partits en una compareixença conjunta.

No obstant, alguna cosa va generar el rebuig de la presidenta del grup, Janet Sanz, que va afirmar que amb aquesta reducció no n’hi havia prou perquè el port prepara una nova miniterminal per a creuers de luxe que, segons ella, compta amb el suport del govern de la ciutat. En vista d’això, va advertir que BComú no podia donar suport a les ordenances, si no fos que el govern de Jaume Collboni garantís que aquest projecte no es convertirà en realitat. A partir d’aquí, les espases amunt. "Si Collboni vol les ordenances, ha de renunciar a una nova terminal de luxe. És a les seves mans", va dir Sanz. "El Port no ha demanat ni privadament ni públicament una nova terminal", va replicar el tinent d’alcalde Economia, Jordi Valls.

El text en qüestió

Notícies relacionades

L’extinenta d’alcaldia es referia a un paràgraf de les conclusions de la taula de creuers en la qual els Comuns i els socialistes han estat treballant l’acord de la reducció de terminals, i en què, segons va dir després Valls, han participat altres interlocutors. El paràgraf diu el següent: "El govern municipal, en el marc de les converses amb el Port de Barcelona, fa constar i valora positivament que aquest planteja habilitar una miniterminal que doni serveis a vaixells de nova generació amb una capacitat màxima de 1.000 passatgers. Malgrat això, no forma part d’aquests acords".

Les posicions entre el PSC i BComú, que aquests dies s’havien aproximat fins a apuntar a un acord sobre les ordenances fiscals i els pressupostos per al 2025, s’han distanciat de manera dràstica amb l’anunci de Sanz, tot i que queda un dia i el trencament pot recosir-se si el govern de Collboni precisa que no avala aquesta miniterminal. Que, de fet, segons va insistir Valls diverses vegades, no recolza. Quedaria tocar el text d’aquestes conclusions per eliminar la referència.