El volum de turistes es frena però creix la seva despesa

Les dades provisionals de tancament de l’any apunten a un lleuger decreixement de visitants, tot i que augmenta la seva despesa a una mitjana de 100 euros diaris.

Uns turistes es fan un ‘selfie’ a la Sagrada Família. | ELISENDA PONS

Uns turistes es fan un ‘selfie’ a la Sagrada Família. | ELISENDA PONS

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

L’impensable fa tot just una dècada ha passat ara: Barcelona presumeix d’haver frenat el volum de turistes anuals aquest 2024, fins i tot potser d’haver-lo reduït lleugerament respecte a l’any passat, i encara més en relació amb el 2019. Amb una estimació encara provisional, el Consell general del Consorci Turisme de Barcelona calcula que l’any es podria tancar amb 15,5 milions de visitants. La millor notícia és que el que sí que creix és la despesa mitjana durant l’estada, fins a vorejar els 100 euros al dia, així com la despesa en allotjament (94,85 euros diaris), cosa que podria comportar a un impacte econòmic de més de 10.000 milions d’euros en el conjunt de l’any, el més alt de la sèrie històrica.

Dades i previsions en mà, el consorci creu que el tancament de l’any mostrarà una lleugera disminució del 0,7% en nombre de viatgers, que el 2023 van ser 15,6 milions, i abans de la pandèmia havien arribat al rècord de 16,1, després de créixer un 6,4% en només un any. Es tracta del primer any en què la comparativa amb l’any anterior és fiable, ja que els previs van estar marcats pel coronavirus. I l’alcalde Jaume Collboni va presumir al "confirmar" que "el turisme està frenant el creixement i s’estabilitza a Barcelona". Una evolució que "arriba després d’anys d’impuls de mesures per governar el turisme promogudes per l’Ajuntament, la qual cosa demostra que Barcelona és pionera en gestió turística i que aquestes polítiques estan donant resultats", va defensar.

L’èmfasi, però, va recaure en l’àmbit econòmic. Es constata un increment de la despesa del 8,7% durant l’estada que ara voreja els 100 euros per persona i dia, i l’increment del preu de l’allotjament que també puja en totes les categories, com ja van avançar els hotelers. De manera que, segons la projecció, el 2024 s’acomiadaria amb uns 10.256 milions d’impacte, com a rècord i una millora entorn del 6%. El consorci destaca que tots els turistes van augmentar el dispendi malgrat que la distribució per partides es va mantenir estable. El sector també destaca l’augment del 3% o 4% de les pernoctacions, cosa que significa que el viatger fa estades més llargues i deixa més diners.

Els creuers

El segment que des de fa temps està en el punt de mira turístic, els creuers, mostra una reducció del nombre d’escales, malgrat produir-se un "increment marginal" en el nombre de moviments de passatgers que podria voltar el 3% fins als 3,67 milions perquè els vaixells arriben més plens o són més grans. L’auge s’emmarca en les rutes amb inici i final a Barcelona, és a dir, com a port base i no en escala, segons la planificació. I l’aeroport arriba a un nivell de trànsit rècord amb 55,47 milions d’usuaris, així com d’operacions, i un augment de connectivitat amb els Estats Units i l’Àsia.

Sobre la nacionalitat dels turistes, el viatger nacional va al capdavant (16,3%), seguit del nord-americà, que és el que més creix (tres punts) fins a representar el 14,7%. Aquest turista dobla el britànic, que se situa a continuació, seguit de francesos i italians. I tot i que la Xina torna amb nivells superiors a la prepandèmia, el Japó segueix en mínims per la pèrdua de valor de la seva divisa.

Notícies relacionades

Els viatgers atorguen notes entre 6,8 (sorolls) i 9,3 (arquitectura) a la ciutat, i entre els punts més valorats també hi ha la cultura i l’entreteniment. La neteja en general s’endú un 7,7.

El consell anual també va aprovar un pressupost per al 2025 de 52,8 milions d’euros, un 8% menys que l’any anterior. El tinent d’alcaldia de Promoció Econòmica, Jordi Valls, va retirar la "necessitat que des de la col·laboració publicoprivada es pugui incidir en la segmentació de la promoció" i va posar el focus no a captar viatgers sinó a "seleccionar perfils que encaixin més bé amb els interessos de la ciutat". En al·lusió a l’activitat de congressos amb un llegat local.