LLUM VERDA
Un pacte ‘in extremis’ sobre creuers salva les ordenances fiscals de BCN
L’alcalde Collboni pacta amb la líder de BComú, Janet Sanz, oposar-se a la construcció d’un hipotètic nou embarcador de vaixells de luxe i que el port quedi amb un màxim de cinc terminals.
L’alcalde prorroga els comptes del 2024 i convida a «ampliar l’acord» per als del 2025
El Govern de l’alcalde Jaume Collboni va aconseguir aprovar les ordenances fiscals de l’Ajuntament de Barcelona ahir perquè entrin en vigor l’1 de gener del 2025. El resultat de la votació del ple del matí havia quedat en suspens després que Barcelona en Comú es desmarqués de l’entesa a què havia arribat amb el PSC i no votés a favor de la proposta que regula les taxes municipals a la comissió extraordinària d’economia de dimecres. Els Comuns van acusar llavors els socialistes d’aspirar a crear una nova terminal de creuers de luxe, per una menció en un document de treball. El PSC va parlar de «terminal fantasma», la va titllar d’inexistent i va replicar que el port de Barcelona no havia formulat cap proposta ferma per edificar-la.
En tot cas, l’alcalde Jaume Collboni i la líder dels Comuns, Janet Sanz, es van reunir dijous per llimar asprors i van pactar una postura comuna contrària a la construcció de l’eventual nou embarcador. El compromís que van segellar va desbloquejar el projecte d’ordenances, que va prosperar amb el suport del PSC, de BComú i, també, d’ERC. Junts, PP i Vox s’hi van oposar. En paral·lel, Collboni va prorrogar ahir al matí els pressupostos del 2024. L’alcalde va convidar durant el ple a «estendre l’acord» per la fiscalitat del consistori a uns comptes propis per al 2025.
L’origen de les divergències
Abans de tenir lloc la sessió plenària, Sanz va presumir de comptar amb la paraula de Collboni per enterrar qualsevol pretensió d’ampliar els molls del port per rebre creueristes. «Vam dir que l’acord no havia de ser només de paraula, sinó també per escrit, i el tenim», va recalcar.
Les divergències entre els socialistes i els Comuns van sorgir per l’informe de conclusions de la taula de treball sobre creuers, que va reunir aquesta tardor les dues forces per estudiar que es posi límit a les embarcacions turístiques. BComú va difondre l’esborrany ja corregit del document, que suprimeix tota referència de què es pogués desprendre la possibilitat d’edificar una miniterminal per a vaixells de nova generació amb capacitat màxima de 1.000 passatgers al port de Barcelona. Aquest segment està en alça i no disposa de cap espai específic al Moll Adossat, l’únic que podria allotjar-los.
El text diu ara que tant els socialistes com els Comuns «rebutgen crear una nova terminal de creuers». Així mateix, el document afegeix que «es proposarà al port la reducció» de set terminals «a cinc». Aquesta retallada s’aconseguiria, segons fonts coneixedores, al no renovar les concessions de les actuals terminals A i B, que caduquen el 2027 i el 2030, respectivament.
Més enllà d’arribar a un punt de trobada, el PSC i els Comuns van continuar evidenciant les discrepàncies que els distancien. Sanz va interpretar que ha fet rectificar els socialistes, mentre que Collboni i el tinent d’alcalde d’Economia, Jordi Valls, van respondre que els que s’esmenen en realitat són els Comuns, al desfer ara el pla que l’exalcaldessa Ada Colau va subscriure el 2018 per traslladar els embarcadors de vaixells turístics més lluny de la ciutat i augmentar-los a set.
Al marge de la polèmica, Collboni va celebrar que hagi fructificat un acord «progressista» rubricat pel PSC, els Comuns i ERC. Va ressaltar que les ordenances fiscals del 2025 permeten incrementar els ingressos del consistori «sense apujar la pressió fiscal a les famílies, les pimes ni els autònoms, i sí a una activitat que és bona i que va molt bé, la turística, però que pot pagar més impostos a favor de la ciutat».
Que «el turisme pagui més»
Notícies relacionades«Va en línia de les prioritats que aposten pel decreixement turístic», va postular Sanz. «Servirà perquè el sector turístic pagui més, que els hotels paguin més, que els turistes paguin més i que el port de Barcelona pagui més sense concessions», va esgrimir tot seguit la regidora. També va emfatitzar que, «en cas que el port plantegi una de terminal de creuers de luxe, el Govern de Collboni la rebutjarà».
Sanz va remarcar que les ordenances «porten el segell de Barcelona en Comú». Va avisar als socialistes que, per crear uns pressupostos per al 2025, també hauran d’acceptar que la seva formació deixi empremta en els comptes municipals. De les sis condicions que van marcar per a un pacte comptable, els Comuns adverteixen que només se n’han cristal·litzat dos: la regulació dels lloguers de temporada i avortar un moll més per a creuers. n
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Obligatori per llei La multa que et pot caure per no estar empadronat on vius
- Mamarazzis El City, la prioritat de Pep Guardiola després de la seva separació
- Conflicte a Girona Una família denuncia que un home s’ha quedat d’ocupa en una casa que li van deixar a Llagostera
- Exclusiva Mamarazzis Andreu Buenafuente, fitxatge sorpresa d’RTVE
- Conferència a Brussel·les ¿Què ha trencat i què pot trencar Junts en la negociació amb el PSOE? Les claus de l’estratègia de Puigdemont
- Trump, la Lluna i més enllà
- Aquesta nit Gala dels premis Gaudí
- Premier league Haaland firma una inusual renovació amb el City fins al juny del 2034
- Així va l’Eurolliga La quarta victòria confirma la rehabilitació del Barça
- Tennis Alcaraz i Badosa treuen la millor versió per ficar-se a vuitens a Austràlia