Noves tarifes

El transport públic a BCN serà un 3% més car de mitjana el 2025

Els preus es començaran a aplicar el 15 de gener, i els abonaments del 2024 es podran utilitzar fins al 28 de febrer. Les bonificacions al 50% de la T-jove i la T-usual, títols que acumulen el 85% de les validacions, es mantindran durant tot l’any.

El transport públic a BCN serà un 3% més car de mitjana el 2025
4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després d’afrontar la pantalla de les bonificacions, faltava per desfullar la margarida del preu mitjà de les tarifes. Aquesta incògnita es va revelar ahir, a escassos quatre dies per fer el canvi d’any: els preus del transport públic seran, de mitjana, un 3% més cars el 2025. Així ho va decidir el consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) després d’unes setmanes, si no mesos, molt animades de debat, sobretot pel futur de les subvencions que es van començar a aplicar el setembre del 2022 (una controvèrsia encara oberta) i que tenen en consideració la sostenibilitat econòmica del sistema.

L’increment de l’any passat, després de tres exercicis pandèmics de congelació dels preus, va ser del 6,75%, una important pujada que ha tingut una continuïtat molt més suau enguany, quan la factura dels combustibles i de l’energia, la base del transport públic, no ha escalat tant com en exercicis anteriors.

Els títols amb els nous preus aprovats ahir es podran adquirir a partir del 15 de gener, dia en què entren en vigor les tarifes del 2025. Els bitllets amb tarifes del 2024 comprats fins al 14 de gener caducaran el 28 de febrer, mentre que els abonaments de 90 dies (T-jove i T-70/90 de famílies monoparentals i nombroses) podran allargar la seva vida fins al 30 d’abril. Els títols T-verda i T-16 mantenen la seva pròpia caducitat personalitzada. Quant al canvi de títols del 2024 no estrenats i adquirits abans del 15 de gener, se’n podrà sol·licitar un de nou del 2025 fins al 30 d’abril, amb el corresponent abonament de la diferència de preu.

Les targetes de cartró T-Mobilitat, pensades per a viatgers menys freqüents, també actualitzaran la tarifa. Ho faran en gran: de 0,50 euros a 1 euro. D’aquesta manera, justifica l’ATM, "tindrà un preu equivalent al de les carteres virtuals de la T-Mobilitat per validar amb el mòbil". És, en resum, una clara invitació a passar-se al plàstic dur o, directament, al telèfon, el futur natural de l’invent.

El pes dels abonaments T-usual i T-jove continua creixent en detriment de la resta de títols multiviatge, com la T-casual. Els dos primers ja representen el 85% del total del sistema de l’àrea integrada de Barcelona. Hi tenen molt a veure les bonificacions, que al cap i a la fi estan premiant els títols que més potencien la fidelitat dels viatgers. La T-usual, de fet, ja emmagatzema més del 50% de les validacions dels títols integrats, mentre que la T-jove es queda amb el 21%. El 2019 representaven, respectivament, el 19% i el 8%. La T-casual, en canvi, ha passat del 62% anterior a la covid al 14,5% d’aquest exercici.

¿I les ajudes?

El Govern, que té la màxima representació a l’ATM (51%, la resta està en mans de l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona), va anunciar fa dies que les ajudes per agafar el metro, el bus, el tramvia o el tren es mantindran tot l’any.

El Govern de Pedro Sánchez, per la seva banda, va dir que la seva part de les ajudes (en sufraga el 30% i l’altre 20% surt de l’ATM) només es mantindrà fins a finals de juny. Així, si res no canvia, des de l’1 de juliol fins que acabi el 2025, l’executiu de Salvador Illa es faria càrrec de la factura total d’aquesta bonificació del 50%. És el peatge a pagar pel suport dels Comuns als pressupostos de la Generalitat del 2025.

Però les coses poden variar molt durant aquests dos trimestres. Per això els títols nous, els adquirits a partir del 15 de gener, tenen una validesa una mica indeterminada: en principi són per a tot l’any, però al juny, en un altre consell d’administració de l’ATM, se n’aprovarà o revocarà la continuïtat en funció del que es decideixi respecte a les ajudes.

Una peculiar carambola entre el que faci a partir de llavors el Govern, la pressió dels socis externs del president i el que el Govern considera que cal fer ("no és assumible", va dir un alt càrrec de Territori al novembre); amb els operadors de transport públic i la mateixa ATM emulant el mem de John Travolta a Pulp Fiction, aquell en què, desorientat, mira a dreta i esquerra a casa d’Uma Thurman.

Notícies relacionades

Tot això passa en un moment immillorable per al transport públic. TMB tancarà l’any amb rècord històric de validacions, tant en metro com en bus. A l’octubre, l’empresa va superar per primera vegada els 60 milions de bitllets. El 31 d’octubre, a més, va ser el dia en què es van fer més viatges en la xarxa (2,44 milions).

Aquella mateixa jornada també es va batre el rècord d’usos del metro, amb 1,65 milions d’entrades. El transport de superfície, històricament llastat per una velocitat comercial que no pren el vol (és la mateixa que a principis de segle, no arriba als 12 km/h) també tancarà l’exercici amb xifres mai vistes. Al novembre va anar igual de bé: es van superar els 41 milions de validacions en metro i els 18 milions en bus. En total, 59 milions de bitllets, xifra similar a la del 2023. També en l’àmbit ATM hi va haver xifres insòlites. Les dades acumulades en 12 mesos des d’octubre del 2023 van registrar 1.148 milions de viatges, un 6,5% més que en el mateix període de l’any anterior. Tot bé. El que passarà quan caiguin les bonificacions, si cauen, ja es veurà.