El metro compleix 100 anys
La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Mobilitat, Habitatge i Acció Climàtica de Barcelona celebra que, després del seu primer segle, el metro haurà arribat aquest any 465 milions de passatgers, 25 més que el 2023.
Barcelona redecora la parada de Passeig de Gràcia al estilo vintage por el centenario del metro /
Quan el 30 de desembre de 1924 a l’estació de Catalunya es va inaugurar la primera línia de metro, poca gent s’imaginava fins a quin punt aquesta infraestructura canviaria Barcelona. Com connectaria els seus barris, faria créixer la ciutat i ajudaria a desenvolupar la Barcelona metropolitana. Ara, cent anys després, celebrem aquest aniversari històric amb l’orgull d’una xarxa de metro que és molt més que un sistema de transport: és part essencial de la vida de milers de persones.
Cada cop som més els qui agafem el metro per a moure’ns per la ciutat, i cada cop el metro arriba a més barcelonins i barcelonines. La xarxa ha passat de tenir quatre estacions i poc més de 2.000 metres de longitud el 1924 a disposar de 165 estacions i 125 quilòmetres de recorregut en l’actualitat.
El metro escurça distàncies i ens apropa a totes les realitats que composen Barcelona. Però no és només una forma de moure’ns ràpida i fiable per als milers de viatgers que l’utilitzem diàriament, sinó que hi ha un vincle que va més enllà. Som molts els que relacionem moments o èpoques de la nostra vida amb una línia o una estació.
A banda d’aquesta connexió emocional, aquest lligam també s’explica perquè els barcelonins i les barcelonines valorem el bon funcionament de tota la xarxa. Tenim unes freqüències de pas que garanteixen puntualitat i fiabilitat, i hem construït una de les xarxes més accessibles i adaptades del planeta, que fa que el nostre metro sigui per a tothom. Alhora, cada cop que s’amplia la xarxa de metro, la ciutadania responem utilitzant-lo més. En aquests moments, el metro està registrant un milió i mig de viatges cada dia, i aquest 2024 acabarem amb més de 465 milions de viatgers, 25 milions més que l’any passat.
Un rècord històric. La voluntat és seguir creixent. Si s’executen tots els projectes planificats, l’any 2030 haurem guanyat 350.000 viatgers més cada dia gràcies al fet que connectarem l’L9 des de Santa Coloma al Prat passant per l’Hospitalet, estendrem l’L3 per anar fins a Esplugues, i ampliarem l’L1 perquè arribi fins a Badalona. Alhora, continuem treballant per connectar encara més la ciutat de Barcelona, amb l’ampliació de l’L2 fins a Montjuïc i el barri de la Marina, i amb el perllongament de l’L4 fins a la Sagrera.
Però més enllà de les xifres, l’èxit del metro també s’explica pel seu paper com a gran vertebrador de l’àrea metropolitana. És el protagonista de la mobilitat metropolitana i potser un dels seus principals trets distintius. Quan parlem de la Barcelona del metro, tots tenim clar a quin territori ens referim.
Notícies relacionadesPer tot plegat, és important que fem nostra la celebració del centenari del metro, que tot just comença. Hem preparat un conjunt molt variat d’activitats, com exposicions de trens antics, visites a espais ocults i estacions fantasma o una cursa nocturna pels túnels. Des de TMB hem preparat una agenda molt completa perquè durant tot el 2025 puguem celebrar plegats el centenari.
Quan pensem en Barcelona, ens venen al cap símbols com la Sagrada Família i el modernisme, el Barça o el panot. Però per què no posar també el metro en aquesta llista? La nostra xarxa de ferrocarril ha de ser un motiu d’orgull per a tots i totes. Per això espero que, quan hagi passat el centenari, encara més barcelonins i barcelonines la reivindiquem i la posem al lloc que li pertoca en l’imaginari de la ciutat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- L’espionatge ucraïnès es fa fort en la seva lluita contra el Kremlin
- Illa se la juga amb el finançament singular i la gestió dels trens
- El Govern llança un pla per millorar la informació a Rodalies en dos anys
- El futur és un invent d’Elon Musk