Gastronomia
El 60% de turistes freqüenten locals de cuina espanyola
Els plats nacionals suposen la tipologia amb més demanda a Barcelona, seguida per la cuina catalana, que consumeixen el 44,7% de visitants
La majoria d’establiments no es consideren abanderats de la ‘Spanish food’
L’oferta local es defineix com a «cuina mediterrània» o «tradicional»

Els restaurants de Barcelona sumen ja 44 estrelles Michelin, que no només la converteixen en capital gastronòmica sinó que suposen un imant perfecte per atraure el cobejat turista de qualitat que interessa a la ciutat. Però la realitat és que un 3,4% dels viatgers de la ciutat poden permetre’s aquesta incursió. Són molts en números absoluts, però molt lluny del podi de sabors que freqüenten els turistes. Segons una recent enquesta difosa per l’Observatori del Turisme de Barcelona, el reclam gastronòmic estrella en àmbit local és la cuina espanyola, que freqüenten el 59% dels visitants. La cuina catalana també té magnetisme (la consumeixen el 44,7%), però si hi ha dues paraules màgiques que sonen en la llista de desitjos del viatger –dit per fonts solvents de l’hostaleria– aquestes són tapes i paelles. Cal destacar en la dissecció de les dades d’aquest capítol monogràfic (2023) que més del 20% proven les dues especialitats.
L’elecció de la gastronomia espanyola és majoritària en gairebé tots els subgrups analitzats, tant per nacionalitats com per perfils. Si hi ha un viatger que tingui especial protagonisme és el nord-americà (el 69% freqüenten aquestes estovalles), seguits pels alemanys (67,7%), pels que s’allotgen en pisos turístics (63,5%) i molt de prop per francesos, italians, britànics, per viatgers per oci, per allotjats en hotels i per les diferents franges d’edat. La paella continua sent un imprescindible per a molts visitants. I com corroboren en diverses consergeries consultades, la Spanish food és la reina de les peticions. Des de les versions més informals fins a les més cotitzades.
Podria dir-se com a consol que algunes tapes tenen receptari local. Però la recerca i la demanda comença per aquests sabors que en l’imaginari internacional són typical spanish. Sis de cada deu van almenys una vegada a la recerca d’aquests restaurants durant la seva estada. Els que menys els freqüenten són els viatgers nacionals, òbviament.
És curiós, no obstant, que a l’hora d’etiquetar-se la majoria d’establiments que preparen aquestes receptes no es consideren com a abanderats de la cuina espanyola. Un informe publicat fa uns anys per l’Ajuntament i Mercabarna destacava que el 36,2% de l’oferta local era "cuina mediterrània", seguida per un 31,8% de "tradicional" i un 29,3% d’altres nacionalitats. A la pràctica molts defineixen aquesta oferta on la paella té marcada hegemonia, com a "mediterrània" o "marinera". Per al viatger, no obstant, l’objectiu és el que consideren representatiu d’Espanya.
També cafeteries
En el cas dels que visiten restaurants del que consideren cuina catalana, el perfil majoritari és el de més de 65 anys (un 55,8% la consumeixen almenys una vegada), seguit de nord-americans, italians, alemanys, i el grup de 45 a 54 anys. En l’anomenada regió Barcelona (la resta de la província), la cuina espanyola també és primera (43,3%) tot i que la catalana se situa més a prop (40,2%).
Tornant a la gran ciutat, la tercera opció gastronòmica més freqüentada pels viatgers són els bars i cafeteries (42,5%). A continuació se situen els establiments de cuina internacional (28,8%), seguits pels mercats i els supermercats com a opció gastronòmica (28,5%), el menjar ràpid (26,1%), els restaurants d’autor (12%), i els d’estrella Michelin (3,4%). La resta són residuals.
"Experiència" amb el menjar
L’Observatori estima que el turisme gastronòmic "defineix aquelles persones que han viscut una experiència amb el menjar, productes i activitats afins durant la seva estada en el municipi de pernoctació", ja sigui assistint a un restaurant o bé fent una visita a mercats, botigues de productes alimentaris locals, visites a cases dels residents locals o participant en festes locals.
En els plans d’acció del 2025, Turisme de Barcelona té el segment gastronòmic entre els seus eixos prioritaris, perquè atrau un viatger amb una despesa superior a la mitjana i disposada a provar bons restaurants. En aquest marc, es traurà partit al fet que Catalunya és aquest any Regió Mundial de la Gastronomia, com a reclam. A més, a la seva web el consorci posa en relleu restaurants tradicionals de cuina catalana, i il·lustra el visitant sobre plats regionals que ha de provar: del rossejat a l’esqueixada o la botifarra amb mongetes. Afegint que si bé la paella és d’origen valencià, "està perfectament assimilada per la cultura gastronòmica catalana".
- Responsables de 19.000 menors Drets Socials cessa la directora general i el subdirector d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)
- Pòdcast a Youtube José Elías, sobre el gran problema dels joves: «O espavilen o vindrà…»
- Les enemigues de l’‘hamami’
- Futbol Thiago Alcántara, Jordi Alba i l’exlíder local d’ERC postulen precandidatura conjunta a la presidència del CE l’Hospitalet
- Amanda Hughes: "No hi ha cap altre lloc com Barcelona"
- Ple al Parlament El Govern assegura que el traspàs de Rodalies servirà perquè els trens funcionin millor
- Mobilitat ferroviària El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei
- Finances Catalunya aprova la pujada de la taxa turística, però estudiarà que no s’apliqui per igual a tots els municipis
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- Vandellòs presenta al·legacions contra el projecte de construcció d'un magatzem nuclear