Obres de sanejament
Urgeix una "rehabilitació integral" de l’edifici de l’avió del Tibidabo
L’Ajuntament de Barcelona preveu destinar gairebé 1,3 milions d’euros per reparar l’"estat de degradació generalitzat" que pateix la icona del parc d’atraccions.
jgblanco37118493 barcelona 31 01 2017 avion tibidabo descolgado el tibidabo d170131135244
L’últim any, el parc d’atraccions del Tibidabo ha captat visitants amb un nou emblema només apte per a agosarats. Els que s’atreveixen a embarcar-se al Merlí per alçar-se a 52 metres d’altura es regalen una vista panoràmica des de dalt de tot de Barcelona abans d’experimentar la caiguda lliure. El tret d’adrenalina que garanteix l’elevador no té parió al cim de la capital, però no resulta tan entranyable com l’avió del Tibidabo, que planeja amb calma sobre la ciutat des de 1928. La rèplica de l’aeroplà que va cobrir el primer vol comercial entre Barcelona i Madrid s’apropa al centenari sense competidor que el destroni de la categoria de símbol, però el pas dels anys, algun adorn i una certa deixadesa han espatllat l’edifici sobre el qual s’ancora la icona.
Un informe encarregat per l’empresa municipal BSM –dependent de l’Ajuntament i gestora del parc– conclou que l’immoble sobre el qual l’avió se sosté i gira "presenta un estat de degradació generalitzat i important". El dictamen, elaborat per l’empresa d’enginyeria Cotca partint d’unes inspeccions de finals del 2023, resol que els "danys" i "deficiències" que observa requereixen una "rehabilitació integral" de la construcció, erigida el 1909 amb trets modernistes. L’aeroplà s’hi va incrustar 19 anys més tard.
El projecte que l’Ajuntament ha exposat estima que els arranjaments costaran gairebé 1,3 milions d’euros. Amb exactitud, 1.289.988,34 euros. Es compta que els treballs durin uns vuit mesos. L’abril passat, la companyia municipal va preveure que s’executin durant el 2025.
Al marge de la restauració, a l’interior de l’immoble es vol instal·lar un minicentre comercial. Fa uns quants mesos, BSM va llançar un concurs d’idees amb l’objectiu de redissenyar-lo com si fos un duty free d’aeroport. En tot cas, s’han de reparar les ferides abans de ser redecorat per imitar la zona de botigues i restaurants de les terminals.
Garantir la conservació
L’edifici de l’avió "té necessitat d’una intervenció", amb obres que "garanteixin la seva consolidació-conservació estructural i de l’envoltant", al·lega el projecte. Es necessita la "reparació, sanejament i reforç de l’estructura metàl·lica rovellada o corroïda, i la reparació del paviment i els elements de ceràmica lesionada", afegeix.
¿I quines xacres es diagnostiquen en la construcció? La llista no és curta: oxidació en bigues d’acer, "avançat estat de corrosió" d’algunes estructures –en certs casos, les peces s’han desfet o s’han desprès–, esquerdes, fissures, eflorescències, floridura, erosions i goteres, desgrana l’estudi. També detecta "molta degradació, de manera generalitzada, en paviments i revestiments de coberta exteriors".
L’auditoria constata que els materials han anat "envellint i degradant-se". Al seu torn, afirma que "la major part dels danys i les deficiències" està "directament relacionada amb solucions constructives deficients i obsoletes, tant originals com posteriors". Assenyala "problemes relacionats amb el disseny i l’execució del projecte original", que han revelat "carències" que han somatitzat en humitats, clivelles i racons sense ventilació i difícils d’arreglar, entre d’altres.
A més, el document adverteix de l’empremta que els afegits de "nombroses modificacions" han deixat en l’edificació. Esmenta forjats i suports que han causat esquerdes, filtracions i destrosses, així com acabats que "dificulten l’accés per al manteniment dels elements, tant constructius com estructurals i d’instal·lacions", detalla.
Finalment, apunta a la "falta d’un acurat manteniment del conjunt al llarg del temps". "Malgrat les actuacions que es duen a terme per resoldre problemes que es manifesten de manera evident, presenta unes deficiències que han quedat a un segon pla o ocultes per falta d’un protocol de manteniment acurat, que n’hauria evitat el deteriorament", acaba dient.
- Històries del suburbà El metro també va tenir el seu ‘47’
- Obres de sanejament Urgeix una "rehabilitació integral" de l’edifici de l’avió del Tibidabo
- Polèmica a Badalona per l’ús del castellà en la Cavalcada
- Una plaga de coloms envaeix el Poble-sec per la neteja d’una finca abandonada
- La plaça de les Glòries deixa veure el seu nou aspecte