Informe anual

La qualitat de l’aire de Barcelona millora i arriba a nivells de rècord

L’estació de registre de l’Eixample, que històricament havia marcat els nivells més alts de contaminació, ha registrat la xifra més baixa anotada mai. L’ajuntament ho atribueix a la renovació dels vehicles.

L’entitat Eixample Respira reclama revisar les estacions de mesura

La qualitat de l’aire de Barcelona millora i arriba a nivells de rècord
4
Es llegeix en minuts
Judith Cutrona
Judith Cutrona

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La qualitat de l’aire a Barcelona ha tornat a aconseguir els millors resultats des que hi ha registres a la ciutat i consolida la tendència descendent de contaminació dels últims dos anys. L’últim informe d’avaluació de qualitat de l’aire, en el qual es recullen les dades provisionals registrades als equips automàtics al llarg del 2024, mostra que els dos grans contaminants de l’aire (diòxids de nitrogen i les partícules fines) han registrat una baixada rècord o s’han mantingut respecte a les dades de l’any anterior. D’aquesta manera, els nivells de contaminació a la ciutat se situen per sota dels màxims establerts per la normativa europea i dins dels llindars considerats segurs.

"Anem pel bon camí, però cal continuar en aquesta línia", va destacar la primera tinenta d’alcalde, Laia Bonet, en roda de premsa ahir junt amb la regidora de Salut, Marta Villanueva. La responsable de l’àrea de Transició Ecològica va celebrar les dades i va reivindicar les accions portades a terme per l’ajuntament per millorar la qualitat de l’aire, ja que "la salut de la ciutadania és una de les prioritats del govern municipal". El seu pla estrella per a aquest àmbit és el Pla Clima, una concreció d’actuacions amb inversió de 1.800 milions d’euros que volen accelerar per arribar a la neutralitat climàtica el 2030.

El descens generalitzat de la contaminació a la ciutat es dona en un context marcat pel creixement econòmic i de població de residents a la capital catalana. Davant aquest paradigma, Bonet va emfatitzar que els barcelonins estan demostrant que es pot encoratjar, "però de manera sostenible". "Tenim un aire més net i fins i tot millor que amb la pandèmia", quan la qualitat de l’aire va millorar significativament al reduir-se per complet el trànsit i l’activitat a la ciutat.

L’estació de registre de l’Eixample, que històricament havia marcat els nivells més alts de contaminació donat al trànsit que acumula, ha registrat la xifra més baixa anotada mai a Barcelona, amb uns nivells de NO2 de 33 micrograms per metre cúbic de mitjana anual. Va millorar les dades del 2023 (va assolir llavors els 35 micrograms per metre cúbic) i es va situar per sota del que marca el llindar vigent, que és 40 micrograms per metre cúbic. A més a més, va aconseguir registrar pràcticament la meitat respecte a la dada del 2012, any que va ser de 61 micrograms per metre cúbic.

Vall d’Hebron, l’excepció

Una altra de les estacions que destaca és la de Gràcia-Sant Gervasi, que el 2012 va registrar 61 micrograms de NO2 i el 2024 la xifra ha descendit fins als 27. L’única estació que no ha millorat ha sigut la de Vall d’Hebron, amb una variació a la mitjana d’un microgram per metre cúbic, de 19 a 20.

Bonet va remarcar que aquesta millora de la qualitat de l’aire "no és fruit de la casualitat". Per al govern municipal, la renovació dels turismes i del parc mòbil "hi ha tingut molt a veure", ja que els vehicles que circulen avui amb etiqueta ECO representen el 29%, quan fa un any suposaven el 25%. "És una tendència correcta i molt bona", que se suma que també hi ha menys turismes circulant amb etiqueta groga. "És tan important la reducció dels vehicles com que siguin més nets", va insistir.

En conseqüència, per a l’ajuntament, el principal impacte en la millora dels resultats és el trànsit i la renovació dels vehicles. Precisament per reduir els vehicles i donar prioritat al vianant i a una mobilitat més sostenible el consistori va començar a implementar les superilles i els eixos verds en el mandat anterior d’Ada Colau. Bonet, però, va defensar que la millora de les dades "és el resultat de totes les transformacions i actuacions que es fan a la ciutat, no només dels eixos verds".

Notícies relacionades

També va atribuir la reducció de la contaminació a l’augment de l’ús del transport públic, l’electrificació de les flotes, l’aposta per vehicles més sostenibles i la zona de baixes emissions (ZBE), de la qual Bonet va dir que el consistori vol "accelerar-ne" l’evolució per continuar reduint la contaminació a la ciutat. No es va aventurar a concretar de quina manera o en quins terminis, però va assenyalar que s’ha de fer de la mà de la resta de municipis metropolitans afectats.

L’entitat Eixample Respira va valorar positivament que la qualitat de l’aire continuï millorant. "Si es mantingués aquest ritme, podríem complir els objectius de la directiva europea el 2030", va afirmar en un comunicat. No obstant, consideren necessàries polítiques ambicioses i implementar restriccions als vehicles contaminants. A més, reclamen revisar les estacions de mesura, especialment la de l’Eixample, perquè "no és representativa" al situar-se al costat d’una zona oberta i verda, al carrer de València amb Urgell. També demanen disposar d’una nova estació a la Dreta de l’Eixample i mesurar la qualitat de l’aire al carrer d’Aragó i Gran Via.

Temes:

Ecologia