BARCELONEJANT

La Milla d’Or friqui

L’anomenen Triangle Friqui, tot i que fa anys que va superar els tres costats. En un parell d’illes de cases es concentren 29 negocis de còmics, ciència-ficció, marxandatge japonès i jocs de taula i rol. S’han duplicat en 10 anys. 

La Milla d’Or friqui
7
Es llegeix en minuts
Ana Sánchez

Aquí et queda cara de Cuarto milenio només de mirar els aparadors. En aquests negocis tant t’ofereixen una Hello Kitty com unes urpes lluminoses de Freddy Krueger o una escopeta per matar zombis. Hi ha portes rere les quals s’amaguen mons de color pastel, presons màgiques i fins i tot jungles tropicals amb dinosaures. "Ens demanen de tot", esbufeguen rere els taulells. No exageren, no. Hi ha qui els ha demanat fins un taüt. Van acabar fent-li’n un a mida.

L’anomenen Triangle Friqui, tot i que fa anys que va superar els seus tres costats: Bailèn, passeig de Sant Joan i Alí Bei, aquest era el triangle original amb l’Arc de Triomf de fons. Els tres negocis més veterans encara hi són: Gigamesh, Norma Comics i Freaks. Hi ha qui ja l’anomena "la Milla d’Or del friquisme". En un parell d’illes de caases es concentren megallibreries de ciència-ficció, manga, còmics, bars amb videojocs, teles amb e-sports, molt joc de taula i rol, molta nostàlgia de cine. 29 negocis en total, segons l’últim mapa oficial actualitzat per Gigamesh i il·lustrat per Pep Zapata. Ahir el van fer públic.

La Milla d’Or friqui /

"Cada vegada ve més gent –assenteix l’Antonio–. Els divendres i els dissabtes és una bogeria la gent que passa per aquí". Antonio Torrubia és El Llibreter del Mal de Gigamesh. Fa 22 anys que incita a omplir la casa de llibres de ciència-ficció. La que se sap totes les botigues friquis de la zona de memòria és Lídia Pifarré. És la que corre pels carrers per mirar d’actualitzar el mapa des de la pandèmia. ¿Que a què es dedica ella? Millor que no ho preguntis. "Soc la Senyora Llop resolent problemes", tira de paral·lelismes amb el solucionador de Pulp Fiction. "Però sense matar ningú, de moment –riu–. Només amago els cadàvers".

Friquisme ‘mainstream’

A principius dels 2000 no arribaven ni a 10 botigues, recorden. Gigamesh va estrenar el primer mapa oficial el 2014. Així es va oficialitzar la zona com a "Triangle Friqui". "El meu cap va abraçar el terme –recorda l’Antonio– i el va utilitzar tant per capgirar-lo que l’ha estandarditzat. Però sempre amb q. Les coses friquis –va predir fa una dècada Alejo Cuervo, l’amo de Gigamesh– estan condemnades a prosperar". I sí, fa anys que el món friqui fa anar xifres mainstream (de Joc de trons al boom del manga). El 2014 eren 15 negocis al voltant de l’Arc de Triomf. Avui són pràcticament el doble. Aquesta és la sisena edició del mapa.

Allà segueix el comerç més veterà del Triangle Friqui: Norma Comics (passeig de Sant Joan, 9 i 13), macrotemple de la cultura pop (més de mil metres quadrats), premi Eisner a la millor botiga de còmics. Va celebrar el 40è aniversari l’any passat.

El 2025 li toca bufar 40 espelmes al tòtem de la literatura de ciència-ficció Gigamesh (Bailèn, 8), "meca de Vicio i Subcultura", així s’autosubtitula. Data en vermell: 10 de juny. "Farem de tot –avança la Lídia–. Es regalaran llibres segur. I muntarem una superdonació de sang". Amb vampirs, és clar. Tenen mil anècdotes increïbles a X en format tires còmiques de Cels Piñols. Etiqueta: #ClientdelDia.

S’acaba de mudar al Triangle Afterlife (Bailèn, 7), mític bar d’e-sports que ja feia una dècada que era a Marià Cubí. "El lloc on s’havia de ser era aquest", justifica Pau Llamas rere la barra. "Aquí hi ha el públic que ens busca". L’altre local, a més, se’ls havia quedat petit. Aquest és el doble de gran. Encara fa olor de nou. Hi ha taules per a 80 persones, cinc teles gegants per veure competicions de videojocs i un soterrani de ciència-ficció per a esdeveniments i tornejos.

Part del mapa oficial del Triangle Friqui actualitzat per Gigamesh i il·lustrat per Pep Zapata. Els negocis que apareixen són: 1. 4 Dados. 2. Afterlife. 3. Akatsuki Store. 4. Cex. 5. Ckeckpoint Arcade. 6. Checkpoint Gaming Lounge. 7. Chunichi Cómics. 8. Dashu. 9. Fantasy Factory. 10. Freaks. 11. Frikitomi Plaza. 12. Friquest. 13. Gameria. 14. Gigamesh. 15. GoblinTrader. 16. Golden Pop. 17. Ingenio BCN Games. 18. Kaburi. 19. Kaburi Lab. 20. Madame Chocolat. 21. Magic Barcelona. 22. Maximum Escape 1. 23. Maximum Escape 2. 24. Maximum Escape 3. 25. Momo Coffee. 26. Momo Store. 27. Norma Comics. 28. Norma Comics 13. 29. Stick & Tape. /

Videojocs gratis

Per posar-se nostàlgic amb comandaments hi ha Chekpoint Arcade (Bailèn, 43): amb la consumició et donen barra lliure de videojocs retro. Del Tetris a l’Street Fighter. Fins i tot tenen escopetes per matar zombis. El juliol passat van obrir el Chekpoint Gaming Lounge (Almogàvers, 4): un restaurant també amb consoles per jugar gratis mentre sopes. "Ja no ens cabia tothom al local", justifiquen els dos socis, Anna Potyagalova i Domingo Ruiz.

També hi ha escape rooms que amaguen presons màgiques o refugis nuclears (els 3 Maximum Escape: Girona, 27, Trafalgar, 17 i Bruc, 9) i fins i tot catacumbes i una jungla tropical amb dinosaures (Golden Pop, Girona, 7).

Hi ha molt manga (encara falta per esmentar Chunichi Cómics, passeig de Sant Joan, 21), però de videojocs de segona mà només queda Cex (Sant Joan, 25), aquest any compleix una dècada. El marxandatge és interminable: Dashu (Sant Joan, 22), Fantasy Factory (Sant Joan, 1), Friquest (Gran Via, 679), Frikitomi Plaza (Ausiàs March, 43), Akatsuki Store (ronda de Sant Pere, 53).

També es continuen multiplicant les botigues de jocs de taula: Kaburi (Sant Joan, 11 i Alí Bei, 10), Gameria (Ausiàs March, 52), GlobinTrader (Sant Joan, 17), Ingenio BCN Games (Sant Joan, 16), 4 Dados (Bailèn, 21), Magic (ronda de Sant Pere, 44). Són immenses. "Cada vegada arriben a més públic", afirma la Madrona, l’ànima de la veterana Kaburi. Ells són al Triangle Friqui des de l’any 2000. El més curiós que venen ara, diu, són "jocs que només es juguen una vegada" (cal resoldre un enigma). ¿I el més estrany que els han demanat? "Greixador de rodes –promet– i una ouija".

"Hauries de treballar aquí una setmana per veure que cada dia pregunten coses rares". La Blanca i la Magda Gómez són germanes i cocreadores de Madame Chocolat (ronda de Sant Pere, 68), referent de la moda japonesa i alternativa: de roba kawaii (cuqui) a gòtica i lolita. També celebra aquest any un aniversari rodó: 15 anys. "Ens encanta veure que en 15 anys hi ha gent que ha descobert el que li agrada i qui és per haver-nos trobat de casualitat", somriuen. Celebraran el seu aniversari al juny. "Estem pensant a fer un fanzín –avancen–, recopilar històries de la botiga". ¿Que què té d’especial el Triangle Friqui? "Té molta vida comunitària real –detallen–. La gent jove es reuneix aquí. Gent de totes les orientacions i gèneres".

"Tot el que busques d’Àsia ho trobes al Triangle Friqui", garanteixen Elena i Anais Borrego. Si segueixes el rastre de color pastel, arribaràs als negocis d’aquestes altres dues germanes. Fa tot just un mes van obrir Momo Coffee (Ausiàs March, 53), una cafeteria japonesa kawaii, més cuqui impossible. Està situada just davant de la veterana Momo Store (Ausiàs March, 56), un altre hub color pastel amb cau per a fans del k-pop.

Ninots virals

Notícies relacionades

¿Per què hi ha cua davant d’aquesta botiga minúscula? És Stick & Tape (Sant Joan, 5), una altra minipapereria asiàtica kawaii. Amb prou feines té un aforament de set persones, però suma milers de visualitzacions a Instagram. "Pop Mart is here", anuncia a l’aparador. És la marca xinesa de moda, la dels peluixos-clauer més buscats: els labubus. També venen els ninots virals de la competència: sonny angels (els miniangelets despullats). "La gent ens ha arribat a trucar des de fora de Catalunya per veure si teníem estoc per venir", esbufega Ana Ferrón, la responsable de comunicació.

"Acabo de vendre el llibre més car –t’explica Enrique Torres només entrar–. Cinc quilos i mig de llibre". Es refereix al de Mario Bava, de Tim Lucas: 750 euros. Això és Freaks (Alí Bei, 10). Des de 1999 que destapa tresors underground. La seva política: "Si ho té El Corte Inglés, no ho volem", diu Enrique rere el taulell ja d’una tirada. Tant et ven unes urpes lluminoses de Freddy Krueger com estàtues zombi de personatges pop. ¿Aquest és l’Antichollo de l’Un, dos, tres...? Se’t posa la nostàlgia de punta. ¿El més marcià? "Ens van encarregar un taüt pràctic a mida real –assegura–. El vam aconseguir fer i vendre".

Temes:

Moda Girona