Veïns de la ‘nova Diagonal’ denuncien pífies a les voreres
Residents i comerciants critiquen que el projecte del tramvia entre Castillejos i Marina no hagi previst zona de descàrrega ni aparcaments per a motos i bicis, entre altres "errors".
Un vianant que recorri a consciència la Diagonal renovada per la implantació del tramvia fins a l’encreuament amb el carrer de Girona descobrirà que el resultat no és igual de bo en tots els trams afectats. L’execució de les obres es va portar a terme per trams, a l’haver sigut licitats per separat i adjudicats a diferents UTE (unió temporal d’empreses). La segmentació ha donat lloc a diferencials substancials en l’aspecte final i la seva funcionalitat.
La millor ordenació entre Verdaguer i Marina contrasta amb la situació des d’aquesta via fins a Castillejos, on els residents es queixen de falta d’espais adequats per a l’aparcament de motos i bicis, d’absència de zona de càrrega i descàrrega i de menys espai útil per al vianant, entre altres pífies, per les quals s’han queixat a l’Ajuntament. Fonts municipals expliquen a aquest diari que estan estudiant millores per pal·liar el malestar veïnal.
Mentre que fins a Marina hi ha en tot el traçat –delimitats a la part de calçada– espais per a les motos, aparcaments de bicis, zones de càrrega i descàrrega i per als contenidors de residus, les següents illes fins a arribar a Castillejos executades per l’UTE 2 semblen haver-se oblidat de totes aquestes necessitats, explica Joaquim Mallén, president de l’Associació de Veïns de Fort Pienc, en ruta per la zona amb aquest diari. Les seves crítiques també les subscriu l’associació de veïns de la Sagrada Família.
Malestar de comerciants
El resultat té afectacions per al comerç, que ha de recórrer a deixar o retirar mercaderia per Diputació, al costat mar. Per acabar-ho d’adobar, es tracta d’un tram menys actiu comercialment i que s’ha vist molt afectat per les obres. En aquest sentit, el districte de l’Eixample i Foment de Ciutat han activat fa tot just unes setmanes un pla de dinamització econòmica i social de la Diagonal, en l’àmbit comprès entre Verdaguer i la plaça de les Glòries, per "revitalitzar la zona després de les obres d’urbanització i del tramvia", assenyalen des del districte. La primera acció va ser dotar-lo d’enllumenat nadalenc.
Brots verds
Després de diverses defuncions comercials durant les obres, en els últims temps ha obert algun nou comerç, però la zona en qüestió té entre tres i cinc locals tancats per illa, i crida principalment l’atenció la situació de Padilla a Castillejos al costat muntanya, gairebé sense activitat comercial. En aquest escenari, els defectes de la reurbanització es fan veure especialment, assenyala el líder veïnal.
Es tracta d’un tram que arrossega una llarga reivindicació perquè es rehabiliti i ressusciti el bloc de Diagonal 233, que fa 12 anys que està tancat malgrat ser propietat de la Diputació de Barcelona. Va acollir serveis socials on treballaven un centenar de persones fins que va haver de ser clausurat perquè es tractava d’un edifici malalt. Des d’aleshores no s’ha resolt el cas, malgrat les demandes dels veïns. Tornar-lo a la vida insuflaria afluència a la zona afectada, argumenten els nadius.
A partir d’aquí, s’acumulen els problemes de disseny de voreres i calçada. "No hi ha zones d’aparcament per a bicis i motos i, com que en alguns punts l’Ajuntament no hi ha posat el cartell de prohibició d’aparcar a les voreres, les motos hi aparquen lliurement i treuen espai per als vianants", afirma Mallén. El trànsit dels vehicles pujant a les voreres per estacionar és continu i perillós, assenyala. Però a més s’hi sumen les bicis, que com que no tenen zona d’ancoratge i aparcament es lliguen a fanals i mobiliari urbà per evitar el robatori. Sempre a les voreres, per descomptat.
No és l’únic problema. El rastre de les obres continua molt patent perquè hi ha una tanca alta que manté aïllada la franja de parterres de les voreres. La raó és que la sequera va endarrerir la intervenció de Parcs i Jardins per plantar vegetació, i encara hi són. Aquests parterres tenen l’inconvenient afegit que estan inclinats, de manera que quan plogui fort seran un tobogan d’aigua i fang cap a les voreres i portals, afegeix el portaveu veïnal. A més, té por que "es converteixin en pipicans" quan estiguin totalment oberts.
Reacció municipal
Notícies relacionadesFonts del districte de l’Eixample indiquen que estan "estudiant millores en la ubicació de contenidors i a les places de distribució de mercaderies als carrers transversals". A més, afirmen que estan "en contacte amb l’associació de veïns per fer el seguiment de la situació".
Remarquen que, en relació amb la dinamització comercial, "la realització i programació d’activitats és la primera de les tres línies d’actuació previstes en el pla". La segona és el suport al comerç i l’activitat econòmica ja existent, amb "accions en curs com la distribució entre els comerciants d’un díptic amb tots els recursos municipals de què disposen" i un treball conjunt amb les entitats i comerciants. La tercera línia d’acció "serà l’activació, en un futur, de plantes baixes buides allà on faci falta, en vista de la realitat i de les noves dinàmiques comercials que puguin néixer a l’avinguda Diagonal reurbanitzada". Aquesta és precisament la prioritat, segons els veïns i comerciants.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- "Ansu hauria pogut ser Lamine Yamal"
- TikTok s’apaga i Bob Dylan l’encén
- Joan Antoni Samaranch Salisachs: "Animaria BCN a fer uns Jocs Olímpics, però el do de l’oportunitat és important"
- L’estrella country Underwood canta en la investidura de Trump
- Illa, sense pressupostos per al 2025, s’aferra a les concessions del Govern