Quinze mercats de BCN vendran productes frescos per internet

La ciutat promou la compra de proximitat a través de la web i l’app ‘Mercats a un clic’, que al febrer incorporarà cinc equipaments nous

Una vegada feta la comanda, el client pot triar on i quan vol rebre els productes

Quinze mercats de BCN vendran productes frescos per internet
6
Es llegeix en minuts
Judith Cutrona
Judith Cutrona

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Barcelona aposta per la venda online per als mercats municipals. L’Ajuntament desplega una nova eina per digitalitzar els mercats de la ciutat, anomenada Mercats a un clic, que va començar a funcionar de manera discreta a l’estiu i va incorporant de mica en mica recintes alimentaris. Sense voluntat que substitueixi la compra presencial ni el contacte telefònic amb el client, pretén oferir més flexibilitat per comprar els productes frescos de manera digital perquè els comerciants fidelitzin els clients actuals i els que encara no tenen. Es tracta d’un marketplace plataforma de venda online exclusiva per als mercats de Barcelona en la qual cada lloc posa a la venda el seu gènere i el comprador pot triar entre diferents opcions per rebre’n l’entrega.

La idea ja sobrevolava les taules dels tècnics municipals i la pandèmia va acabar de convèncer el consistori d’accelerar els hàbits digitals als mercats. Després d’un llarg procés per posar en marxa la iniciativa –que ara opera l’empresa Hermeneus després de la renúncia d’Ulabox–, el juny passat es va estrenar i aquest febrer s’expandirà amb una tercera fase.

Una arrencada molt prudent i no gaire divulgada que encara no ha collit grans fruits. A partir d’ara cobrirà 15 mercats, acompanyada d’una campanya informativa. Els usuaris poden comprar els productes tant per la web com mitjançant una aplicació mòbil, que exposen l’oferta dels mercats les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any. Salva l’escull dels horaris d’obertura, que dissuadeix d’anar al mercat molts veïns joves i amb horaris laborals complicats.

L’ús és com el de qualsevol plataforma que permeti comprar online. Primer cal registrar-se com a usuari, mitjançant un correu electrònic. Una vegada feta la comanda, el client pot triar on i quan vol rebre els productes: recollir-los a la parada, a les taquilles refrigerades que flanquegen l’accés principal del mercat o que li arribin a casa.

Cal recordar, però, que l’oferta i la demanda dels mercats no es correspon amb el que és habitual en els grans marketplaces d’internet, en els quals impera una implacable competició pel preu. "Això no és Amazon", avisa el gerent de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona, Màxim López. La idea és que l’usuari pugui establir "quin és el seu mercat de referència i els seus comerços de confiança i, a partir d’aquí, buscar el producte". "És l’experiència d’anar al mercat, però a un clic. No és anar a veure qui té les taronges més barates de Barcelona", diu López.

Els mercats s’han adherit gradualment a la iniciativa, un ritme que no és casual. Al tractar-se d’un període de prova, l’Ajuntament va considerar oportú anar afegint mercats a granel i de diferents tipologies –més grans o més petits– per comprovar la funcionalitat de la plataforma. La participació de cada mercat i dels venedors és voluntària.

73 comerços en sis mesos

L’Ajuntament ha desenvolupat el projecte "respectant el procés de negociació i treball" amb cada mercat perquè estigués consensuat i que també s’adaptés a les seves necessitats, assenyala. La regidora de Comerç, Raquel Gil, va explicar a aquest diari que han volgut donar totes les facilitats possibles als paradistes, perquè la iniciativa també comporta un canvi cultural, en vista dels hàbits i vincles que es generen en aquests equipaments tan arrelats als barris.

D’aquesta manera, el consistori es va tirar a la piscina i va començar la prova pilot en cinc mercats: Sants, Llibertat, Concepció, Abaceria Central i Provençals. S’hi van sumar 38 comerços d’aquests mercats. Després de quatre mesos amb la iniciativa en marxa, a l’octubre es va desplegar la segona fase en cinc mercats més: Sarrià, Horta, les Corts, el Ninot i Poblenou, amb 73 comerços adherits. En aquesta tercera fase, que començarà el mes que ve, hi entraran els mercats de Canyelles, Clot, Hostafrancs, la Marina i Sant Andreu. Ja seran 15 mercats, al voltant d’un terç dels 43 que té Barcelona. Tot i que l’Ajuntament ha anat encadenant el desplegament de les fases en un període relativament curt de temps, "el grau d’utilització ha sigut baix", reconeix López. Només s’han fet unes "desenes" de compres, per ara. Els comerços del mercat de l’Abaceria Central –en una carpa provisional al passeig de Sant Joan– expliquen que han aconseguit compres comptades.

"Hem rebut una única comanda i va ser la setmana passada", expliquen a Llegums Marcial Mas. El mateix li passa a la Mari, la propietària de la fruiteria Germans Vidal. La primera comanda li va arribar a finals de desembre, però és optimista amb el projecte i assegura que el continuarà utilitzant: "¡Sí, sí, jo sí!".

La Maribel va ser la primera que va participar en Mercats a un clic. Té una parada de peix i marisc i ha rebut dues comandes. "Potser funcionarà, però per ara no", admet. Tot i que hi ha clients que s’estimen més el tu a tu, aquesta comercianta ha constatat que "hi ha gent per a tot" i que vendre online "és un més a més".

La majoria de venedors a qui ha preguntat aquest diari i que són a Mercats a un clic utilitzaven abans la plataforma privada Manzaning. Va ser sobretot amb la pandèmia, quan la compra online es va imposar per pura necessitat. Tots recorden que durant aquell període els va anar molt bé i que fins i tot van aconseguir nous clients, que després hi han anat presencialment per conèixer-los. "Cada setmana teníem un parell de comandes", destaquen a Llegums Marcial Mas. Tot i així, tots coincideixen que molts compradors fidels tenen una altra dinàmica: truquen per telèfon perquè el comerciant els prepari la comanda i la passen a buscar quan poden.

"Un pla en si mateix"

La mateixa experiència d’anar al mercat encara és avui la principal motivació del seu públic assidu. Mirar i comparar el producte acabat d’arribar, buscar inspiració culinària i fins i tot demanar una recepta al comerciant és part de l’encant diferencial d’aquests equipaments. Quan no s’hi poden acostar en persona, els més fidels truquen a les seves parades de sempre per encarregar gènere.

Notícies relacionades

"Per a mi anar al mercat és un pla en si mateix", indica la Paula, una barcelonina de 29 anys a qui sempre li ha agradat anar a comprar al mercat. No coneixia Mercats a un clic i dubta que la faci servir: poder comprar el producte fresc, un dissabte al matí amb tranquil·litat, no ho canvia per un clic des del sofà. Malgrat això, creu que la podria arribar a fer servir si ja conegués més bé totes les parades. La Maria, de la mateixa edat, rep amb entusiasme la nova plataforma perquè els horaris del mercat no s’ajusten als seus. "Poder comprar online seria una bona solució", afirma.

Eduard Escofet, president del Mercat del Ninot i de l’entitat Fegram-Mercats Municipals de Catalunya, es mostra absolutament optimista amb la iniciativa Mercats a un clic. "És una mesura necessària perquè la venda online ja és una realitat i nosaltres no en podem quedar fora: hem de ser-hi", assenyala.

Temes:

Mercats