L’últim error de les Glòries

Els autobusos de les línies 7 i H12 es veuen obligats a continuar girant per Independència, Aragó i Castillejos fins a arribar a la Gran Via perquè no passen per un dels nous trams. Un petit nyap que s’està resolent no permet el pas d’un vehicle articulat.

L’últim error de les Glòries
3
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

La plaça de les Glòries és un dels llocs de Barcelona que més transformacions ha viscut i més anys d’obres acumula. Però toca apostar per l’optimisme: sembla que aquesta vegada tot està encarat perquè no hagi d’arribar d’aquí uns anys un nou govern de la ciutat a canviar-la per complet.

En aquest acabament d’obra sempre hi ha alguna cosa per retocar, i pel que sembla s’ha produït un petit nyap que s’està resolent i que per ara impedeix que els autobusos articulats passin per una banda concreta del trajecte previst a la nova plaça. Perquè la senyalització actual ja preveu que els autobusos travessin la plaça en lloc de girar pel carrer de la Independència, com han fet des de fa un temps, enmig del camp de batalla de les obres de reforma.

Més o menys un metre

Aquest gir previst, a l’esquerra, vetat als vehicles privats, permetrà als busos passar a la dreta del Museu del Disseny –és a dir, deixant-lo a l’esquerra del bus– i girar abans dels Encants per discórrer unes desenes de metres pel carrer paral·lel al Tram que porta el nom de la plaça de les Glòries i, de seguida, girar a l’esquerra per agafar la Gran Via des del tram que surt de la plaça. Allí és on hi ha el problema, la petita espifiada: tal com va quedar acabada no permetia el pas d’un autobús articulat, per la qual cosa la línia 7 i l’H12 continuen girant per Independència, després agafen Aragó, per prosseguir per Castillejos i entrar a la Gran Via.

Dimarts passat, un grup d’operaris treballaven en aquesta zona, i resultava visible com han hagut de canviar el límit entre la calçada i la vorera, que ara s’ha retirat més o menys un metre. Fonts coneixedors del nyap sostenen que també ha calgut treure d’allí una paperera i un semàfor. I tot perquè la via no era prou ampla perquè els autobusos de la línia 7 i l’H12 (que són articulats per donar resposta a l’alta demanda de passatgers) hi poguessin passar.

La previsió inicial era que aquesta línia fes aquest nou trajecte al setembre, tot i que tampoc es va complir en el sentit contrari, en sentit Besòs, cas en què el 7 ho va començar a fer al desembre. Per això, el retard causat per l’error perquè passi el mateix en el sentit contrari és d’un parell de mesos a tot estirar. Per ara, perquè no està clar quan començarà a passar per la ruta prevista.

Confien que sigui aviat, indiquen fonts de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que en aquest cas no tenen relació amb l’origen del problema, ja que els treballs són responsabilitat de l’Ajuntament de Barcelona.

El gir i el temps perdut

El gir que continuen fent el 7 i l’H12 en sentit Llobregat no és una maniobra gaire complicada, però sovint la ruta Independència-Aragó-Castillejos està plena de trànsit, cosa que genera un petit retard de diversos minuts. Això comporta una conseqüència. En els casos, pocs, en els quals es fan servir autobusos estàndard en aquestes línies –perquè aquell dia no queden articulats disponibles– se’ls obliga a fer també el gir per Independència, perquè si no podrien avançar algun dels que van abans en la mateixa ruta, vehicles que passen amb una freqüència de cinc minuts.

Notícies relacionades

Després està l’efecte dels minuts perduts pels usuaris, que sense ser res dramàtic s’hauria evitat si aquest tram de la Gran Via s’hagués construït correctament. I finalment cal preguntar-se si la modificació necessària perquè els busos articulats puguin fer el recorregut previst a les Glòries ha generat una despesa econòmica considerable.

Quan se li pregunta per l’assumpte, l’Ajuntament replica que la situació no ha ocasionat cap increment de la inversió necessària en les obres de la zona. Fonts municipals remarquen que la transformació de la plaça és "una obra molt complexa, de gran envergadura", i asseguren que el retoc que ha calgut fer "forma part dels ajustos habituals". "La superfície d’actuació és molt petita, de prop de tres metres quadrats", relaten les mateixes fonts, que afegeixen que la previsió és que d’aquí dues setmanes estigui tot arreglat.