Patrimoni històric

Barcelona ja té sobre la taula el projecte per al Tramvia Blau

L’Ajuntament ja pot convocar un concurs públic per licitar les obres que permetin ressuscitar el tramvia. Només li cal el plàcet del ple per desencallar la inversió de més de 20 milions de euros.

Es preveu una nova plataforma central i una reurbanització de tota l’avinguda

Barcelona ja té sobre la taula el projecte per al Tramvia Blau
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un altre pas més per recuperar el Tramvia Blau. O això sembla. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha confirmat a aquest diari que va rebre el desembre passat el projecte executiu per a la renovació i l’actualització del menut ferrocarril, que inclou la transformació de l’avinguda del Tibidabo. S’ho ha pres amb calma l’Ajuntament, si es té en compte que avui es compleixen set anys de l’últim viatge del tramvia, que va ser inaugurat el 1901 com a part del gran somni del doctor Salvador Andreu, que incloïa el funicular i el parc d’atraccions de Collserola.

Ara només falta que el govern de Jaume Collboni prengui la iniciativa i posi els diners sobre la taula. No hi ha pressupost per al 2025 per falta d’acord entre el govern i l’oposició, però tot és possible si els grups municipals ho aproven al ple. I que se sàpiga, ningú s’ha posicionat en contra de ressuscitar el Tramvia Blau. Formalment l’obra segueix sense calendari, segons fonts municipals.

El projecte no s’ha fet públic (aquest diari ha demanat consultar-lo, sense sort), però la previsió és que dibuixi una nova plataforma central per al tramvia, amb canvis a la parada mar, i una reurbanització de tota l’avinguda. També la reforma de les cotxeres, situades just sota de la Ronda de Dalt, on avui reposen els vehicles a l’espera de poder tornar a rodar després que el 28 de gener del 2018 fossin retirats de la circulació, es va dir llavors, per problemes de seguretat. La infraestructura, va informar l’Ajuntament, havia arribat al final de la seva vida útil.

Un encàrrec peculiar

El pressuposat és un misteri, però queda clar que no costarà els 11 milions que es van suggerir el 2018, ni els 19 que ja es calculaven el 2021. Ningú dubta, doncs, que el projecte superarà amb escreix els 20 milions d’euros a l’haver-s’hi sumat la reforma urbanística.

No va quedar clar per què ha sigut TMB qui ha liderat aquesta comanda. Era la primera vegada que l’empresa pública de transports encarregava una reforma amb tanta afectació urbanística, més enllà de millores en marquesines o infraestructures directament relacionades amb el seu negociat.

A l’espera que el document final ho confirmi, la idea és que la parada de la plaça Kennedy deixi de ser al costat de l’edifici de La Rotonda. Es col·locarà junt amb l’entrada del parc de la Tamarita. El projecte l’ha elaborat la consultora Meta Engineering, que té en el seu historial projectes com el tramvia d’Alacant o el nou accés ferroviari al port de Barcelona. L’adjudicació va ser un autèntic mal de queixal, ja que en primera instància el guanyador havia sigut Tec4.

Notícies relacionades

Un pla amb poca sort

El concurs es va convocar a mitjans del 2020, dos anys després que el tramvia deixés de circular. Es va adjudicar el febrer del 2021, però un any després Tec4 va entrar en concurs de creditors, amb la qual cosa TMB va haver de cedir el pla a Meta Engineering. El nou conveni es va firmar el setembre del 2022 (ja van gairebé cinc anys perduts) i es va atorgar un termini extraordinari de 10 mesos al nou contractista. Saltant de pròrroga en pròrroga, el projecte es va entregar, finalment, a finals del 2024. Ara ja tenim el dibuix, així que només falten els diners per desencallar les obres i la recuperació del Tramvia Blau.

Temes:

Tramvia