Mobilitat

La Generalitat i Albiol desencallen l’arribada de la línia 1 a Badalona

L’acord preveu reduir l’impacte irreversible al parc de Montigalà, però encara queda per concretar com seran les cotxeres soterrades de Transports Metropolitans de Barcelona.

La Generalitat i Albiol desencallen l’arribada de la línia 1 a Badalona
3
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

L’arribada del metro de la línia 1 a Badalona s’entreveu més a prop. L’entesa política entre l’Ajuntament i la Generalitat ha cristal·litzat recentment: el projecte es desencalla perquè s’adequa a les condicions mediambientals que demanava el consistori per evitar un impacte irreversible de les obres al parc de Montigalà.

L’alcalde Xavier García Albiol (PP) valora positivament el pacte a què s’ha arribat amb la Conselleria de Territori. "És un pas molt important. Serà un projecte sostenible des d’un punt de vista paisatgístic en un dels pulmons verds de la ciutat". Daniel Gracia (PP), tercer tinent d’alcaldia i regidor de Territori i Sostenibilitat de Badalona, detalla que a finals de desembre es va desencallar la situació. "Ens vam reunir amb la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i vam arribar a un acord".

Ara falta per concretar tècnicament com quedaran les cotxeres subterrànies que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) preveu a Montigalà. Fonts de la Conselleria de Territori confirmen que "la Generalitat està compromesa amb el projecte de la prolongació de l’L1 i hi haurà garanties que, feta l’obra, tornarà al seu estat la part afectada". Però Territori encara no aclareix si, tal com demana el consistori, les cotxeres de TMB reduiran l’espai inicial previst. "Considerem com a condició per portar a terme les obres que es redueixi la grandària de les cotxeres de TMB", remarca Gracia, que insisteix a "alleujar els desnivells i no perjudicar l’Escola Llibertat". Les converses seguiran.

Que les obres no s’allarguin

El regidor es refereix a les noves cotxeres i tallers de TMB que, com a part de la prolongació de l’L1, hi ha previstes a Montigalà. En l’última versió del projecte ocuparan uns 51.000 metres quadrats, però el consistori condiciona el vistiplau al fet que la infraestructura ocupi únicament 34.0002, tal com contemplava el projecte del 2018. Tornar a l’alternativa del 2018 suposaria reduir el volum de la infraestructura un 40%. Badalona remarca que també van expressar a la Generalitat la preocupació perquè les obres no s’allarguin com les del parc de Can Zam, a Santa Coloma de Gramenet, "que han estat obertes 20 anys", assenyala Gràcia. Les cotxeres són "imprescindibles", explica al seu torn TMB. "Tots els finals de línia del metro han d’estar equipats amb els tallers i cotxeres pertinents perquè és on es queden els trens per obrir i tancar el servei".

Les negociacions sobre la prolongació de l’L1 a Badalona es van reprendre el juliol del 2023, quan el Govern va licitar la redacció del projecte constructiu per connectar l’estació de Fondo (Santa Coloma) amb tres barris badalonins: Montigalà, Sant Crist i Lloreda. El desenvolupament del projecte s’ha planificat en dues fases: la primera, amb la construcció de dues noves estacions de metro –Montigalà i Lloreda-Sant Crist–, i la segona, amb la construcció de dues més –Bufalà i Pompeu Fabra.

L’operació preveu unes noves cotxeres amb tallers perquè TMB pugui disposar d’una altra central de posada al punt de trens al parc de Montigalà. Els mateixos plecs del projecte expliciten que "la necessitat d’adequar el relleu del parc als requeriments estructurals de les noves construccions [les cotxeres i els tallers de TMB] fa que no sigui possible tornar el parc a l’estadi original". Aquests mateixos plecs també parlen d’una partida pressupostària per a "un projecte independent d’urbanització" posterior del parc de Montigalà, tot i que aquesta previsió no va acabar de convèncer mai el consistori badaloní.

A cel obert

És precisament la irreversibilitat al voltant de l’aspecte actual del parc la que va provocar les reticències del Govern d’Albiol: "És clar que volem l’arribada de l’L1 a la ciutat, però que la ciutat perdi un parc és un luxe que no ens podem permetre", va afirmar Gracia.

Notícies relacionades

A més de la grandària de les cotxeres hi ha altres qüestions que preocupen Badalona. La primordial es refereix a les obres, que actualment no estan previstes amb una tuneladora sinó a cel obert, fet que comportarà "cinc o sis anys amb carrers aixecats i veïns menjant pols, cosa que no em sembla justa si es compara amb les obres d’altres grans ciutats amb importants desenvolupaments de metro com l’Hospitalet", afirma Gracia, que diu que ha traslladat a Territori aquest seguit de recels.

L’àrea d’Urbanisme de Badalona avala tècnicament l’advertència que les obres a cel obert suposaran més afectació a la ciutat, tant en termes temporals com de limitació de la mobilitat en vies centrals com la rambla de Sant Joan i les avingudes de Puigfred i dels Vents.