La febre pels perfums àrabs puja a l’àrea de Barcelona

Fa mesos que aquestes fragàncies, que abans eren populars principalment entre dones musulmanes, s’han convertit en una moda i atrauen tota mena de públic, impulsades per la seva creixent rellevància en plataformes com TikTok.

La febre pels perfums àrabs puja a l’àrea de Barcelona
3
Es llegeix en minuts
PAU LIZANA

Fa ja vuit anys que l’Ahmed regenta Libasut Taqwa, una petita botiga al carrer de la Cera, al barri del Raval de Barcelona, on ven vestits, complements i perfums àrabs. Fins ara, les colònies no eren els productes més venuts del seu negoci, però tot va canviar fa uns mesos. "No venia gaire [perfum], i ara venen a preguntar-me directament per ells", assegura aquest comerciant, que afegeix que el perfil de la seva clientela, abans bastant limitada a dones musulmanes, ara s’ha diversificat. "Aquí ve tothom", es congratula.

Que l’Ahmed hagi notat l’augment d’interès dels seus clients pels perfums no és casualitat. Ja fa uns mesos que aquestes fragàncies s’han posat de moda, especialment a través de xarxes socials com TikTok, i cada vegada hi ha més negocis a Barcelona que aposten per elles.

I és que, si fem cas a les dades de TikTok, que les seves tendències virals es tradueixin en hàbits de consum no té res d’estrany. Segons una enquesta que la companyia va realitzar el 2022, amb una mostra de 1.000 persones a Espanya, el 88% dels usuaris assegura haver descobert noves fragàncies a la plataforma i el 76% afirma que aquesta xarxa social els ha aportat noves idees sobre els perfums.

Èxit a Madrid

Són xifres que no sorprenen la Gauli, una de les treballadores d’Elixir Perfumes, una botiga dedicada exclusivament a colònies àrabs que va obrir a finals de setembre a les Galeries Maldà i que és propietat del fons d’inversió Zubi Invest. Segons aquesta empleada, al voltant del 80% dels clients que arriben a la botiga venen per TikTok. "Estem molt amagats; si venen a la botiga és a propòsit", assegura.

La Gauli creu que si s’ha obert aquesta botiga al Gòtic és per l’èxit rotund que va tenir la primera botiga del grup, que va obrir al maig a Madrid després d’uns mesos en què el negoci només funcionava a través d’Internet. "Hi havia gent que anava de Barcelona a Madrid expressament a comprar", assegura la dependenta.

El furor s’explica, en part, perquè hi ha gent que prefereix les fragàncies àrabs a les occidentals. "Els perfums àrabs, en general, tenen una concentració més alta d’oli. Són mes intensos i triguen més a ser absorbits per la pell", assegura la Gauli. Un altre dels seus elements distintius són els embalatges: el packaging sol ser molt extravagant i llampant. I finalment hi ha l’important factor del preu: "Per més o menys la meitat del que costa una marca qualsevol, t’emportes un perfum àrab", argumenta la dependenta de les Maldà.

És un diagnòstic amb el qual coincideix la Basi, que fa només dos mesos va obrir la perfumeria àrab Trendy BDN al carrer Lleó de Badalona. "A la meva botiga no hi ha res que passi dels 120 euros, i la majoria de perfums no passen dels 50", assegura aquesta dependenta, que va obrir Trendy per convertir la seva passió en negoci. "M’apassionen els perfums àrabs des de fa anys, així que quan em vaig quedar sense feina em vaig decidir a fer el que m’agrada", explica.

Més que imitacions

Les perfumeries àrabs van traspassar les fronteres de la ciutat de Barcelona fa anys. Ja hi ha almenys un d’aquests negocis a Badalona, l’Hospitalet, Rubí i Sabadell, on el 2023 Derek Chamizo, conegut com a YoutuberMillonario, va obrir la seva botiga Riberka.

Notícies relacionades

Un altre dels factors que ha propiciat l’èxit de la perfumeria àrab és el món de les dupes, que són fragàncies que volen imitar marques occidentals i que solen ser alternatives molt més econòmiques a les firmes internacionals i fins i tot als exclusius perfums nínxol. Tot i que la Basi aclareix que l’univers de la perfumeria àrab va molt més enllà: "No tots són imitacions; n’hi ha alguns que tenen dissenyadors exclusius que han passat per grans marques europees", assegura.

A més de companyies especialitzades en dupes, com Maison Alhambra, existeix una infinitat de marques àrabs que tenen fragàncies pròpies. A Shukran, la botiga de perfums que regenta Sabbir Hussain a la ronda Sant Antoni des de fa poc més d’un any i mig, algunes de les més venudes són Lataffa, Arman i Armaf. Hussain assegura que aquesta última és una de les preferides "de la gent d’Europa", tot i que la seva clientela sigui "de totes les cultures".