Transport públic

Apple ja copa el 24% de validacions diàries fetes amb telèfons

Més de 400.000 validacions en 31 dies acrediten una arrencada devastadora de l’esperada aplicació de la T-mobilitat per a terminals iPhone.

Apple ja copa el 24% de validacions diàries fetes amb telèfons
2
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

El pagament del transport públic amb T-mobilitat des de mòbils iPhone ha trigat tres anys a arribar i, potser per això, es va estrenar amb un èxit devastador aquest Nadal. L’aplicació per a terminals d’Apple va arribar als usuaris el 20 de desembre. Després del primer mes de funcionament, ja copa el 24% de les validacions diàries fetes amb telèfons.

Així doncs, un de cada quatre viatges en bus o metro a Barcelona ja s’abonen amb títols virtuals carregats als mòbils de la famosa poma. I també una de cada cinc recàrregues de títols virtuals, com la T-usual o la T-casual. Són dades de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que ha comparat les operacions fetes amb terminals de sistema operatiu Android (Google) i iOS (Apple) entre el 20 de desembre i el 20 de gener.

Durant aquest mes, les validacions del bitllet virtual ascendeixen a 409.556 en el cas dels mòbils iPhone i a 2.541.912 en els Android. Una ràtio gens menyspreable i fins i tot lleument per sobre de la quota de mercat d’aquesta marca, ja que en l’actualitat un 22% de la població de Catalunya té un iPhone. El calendari convida a augurar una evolució positiva, a més. El primer mes va coincidir amb les vacances escolars i el seu corresponent descens de l’ús de metro i bus. I el llançament de l’app en dues fases en va alentir la difusió. Per evitar una allau, el 20 de desembre la app es va posar a disposició d’un nombre limitat d’usuaris, "uns quants milers", segons va apuntar l’ATM. La resta van quedar en una cua virtual fins al 27 de desembre, quan la descàrrega es va obrir al públic general després de comprovar que funcionava "sense incidències destacables".

Pagament minoritari

Notícies relacionades

Malgrat aquesta incertesa inicial, gairebé 27.000 viatgers amb telèfons Apple es van llançar a comprar un targeter virtual amb un títol de T-mobilitat. En el mateix període, l’app per a Android va sumar al voltant de 5.200 altes. Quant a les recàrregues, fins a 52.400 abonaments de T-mobilitat van ser a terminals de Google i 2.695 es van registrar en dispositius iOS.

S’ha de recordar, no obstant, que el pagament amb mòbil encara és minoritari en el transport públic de l’àrea de Barcelona. L’última Enquesta de Mobilitat de Dia Feiner, amb dades del 2023, dibuixa una aclaparadora hegemonia dels formats clàssics. El 20% d’enquestats no tenien T-mobilitat i, dels que sí, el 82% assegurava que només utilitzava la targeta de plàstic recarregable. Només un 13% pagava amb el mòbil i al voltant d’un 6% combinava els dos mètodes.