Els quioscos aprofiten una escletxa legal per carregar bateries

L’Ajuntament reforçarà la normativa sobre aquests llocs, aprovada a l’octubre, després de les advertències dels bombers, que alerten del "potencial risc" que suposa tenir aquest material.

Veïns que van detectar l’activitat van alertar del risc potencial l’Ajuntament

Els quioscos aprofiten una escletxa legal per carregar bateries
3
Es llegeix en minuts
Judith Cutrona
Judith Cutrona

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La reinvenció dels quioscos a Barcelona, que ara poden vendre nous productes com cafè i menjar per emportar, ha obert la veda que alguns aprofitin una escletxa legal per oferir un servei inèdit: emmagatzemar i carregar bateries elèctriques de bicis, motos i patinets. Aquesta activitat no està permesa en la nova regulació que l’Ajuntament va aprovar a l’octubre i que fixa els nous usos, la flexibilitat horària i el límit d’espai públic que poden ocupar.

Els quioscos aprofiten una escletxa legal per carregar bateries | JORDI OTIX /

JO

El cas d’un quiosc a l’Eixample que emmagatzemava i carregava bateries, notificat pels veïns, ha destapat una pràctica que xoca amb mesures preventives com la prohibició d’accedir al transport públic en patinet. El consistori ha decidit revisar i endurir la normativa després de les advertències dels Bombers de Barcelona, que alerten del "potencial risc" que suposa tenir aquest material en un quiosc, a peu de carrer i a prop d’edificis i comerços.

L’actual plec de clàusules per al funcionament dels quioscos especifica que poden dedicar un espai limitat de la seva instal·lació per a la "recàrrega de mòbils i serveis anàlegs". Un adjectiu final, "anàlegs", que ha donat peu a interpretar que es podien vendre i intercanviar bateries de patinets elèctrics, segons assenyalen fonts municipals.

La nova activitat ha aflorat arran d’un quiosc al carrer de Rosselló número 184, que des de maig de l’any passat ha mobilitzat un grup de veïns. Van descobrir que aquest establiment tenia un calaix frontal a la part inferior per guardar bateries elèctriques. Alarmats pel perill que podia suposar, ho van denunciar a l’Ajuntament.

"Manipulades diàriament"

La denúncia administrativa adjunta l’informe d’un detectiu privat que afirma que aquestes bateries eren "manipulades diàriament pel personal de l’empresa que disposa de clau del quiosc" i avisa que tenir "un dipòsit i distribució de bateries elèctriques" incorre en una infracció molt greu que "s’hauria de sancionar amb una multa d’entre 3.000 i 15.000 euros". Conclou que l’activitat no està autoritzada i que és "extremadament perillosa", encara més si es considera que "gran part de la instal·lació del quiosc és de fusta i d’altres productes inflamables".

"L’incendi d’una sola bateria podria provocar la de les altres, cremar el quiosc i fins i tot afectar els edificis limítrofs al quiosc", s’afirma en el text, que alerta de fins a 20 bateries elèctriques guardades en un calaix d’aquest quiosc del carrer de Rosselló.

La denúncia exigia a l’Ajuntament incoar un procediment sancionador al titular del quiosc i adoptar les mesures oportunes per retirar les bateries elèctriques, a més d’inspeccionar si el quiosquer és propietari d’un altre quiosc per si l’activitat també es du a terme en més llocs.

Notícies relacionades

Després de l’estiu, l’Ajuntament va sol·licitar un informe a Bombers de Barcelona sobre "la viabilitat" d’aquesta activitat. Els Bombers van concloure que no era viable pels perills que pot comportar. El consistori treballa actualment amb els seus serveis jurídics en la revisió de la jove regulació "per aclarir que aquesta activitat no està permesa pel seu potencial risc", precisen portaveus municipals.

Després de conèixer l’informe, el quiosc va deixar d’emmagatzemar i carregar bateries elèctriques i, segons va comprovar l’Ajuntament amb una inspecció, ja no ofereix aquest servei. El gestionava l’empresa Urban Service Point, que es dedica a dotar de nous usos els quioscos, com taquilles d’Amazon i caixers multimarca. Segons consta a la seva web, entre les funcionalitats que faciliten hi ha les battery stations, que defineixen com una "xarxa en diverses ciutats d’estacionaments i hubs de càrrega de bateries de vehicles elèctrics de micromobilitat". Urban Service Point, que treballa amb uns 450 quioscos entre Barcelona, Madrid, Màlaga i Granada, no va especificar a aquest diari en quants quioscos de la capital catalana té o ha tingut battery stations.