Proposta artística

Fontcuberta, Clos i Lacuesta capitanegen el Festival Llum

El certamen d’arts lluminoses omplirà el barri del Poblenou amb 30 instal·lacions de 15 artistes nacionals i internacionals fins demà.

Fontcuberta, Clos i Lacuesta capitanegen el Festival Llum
2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El festival d’arts lluminoses Llum BCN 2025 va tornar ahir al Poblenou i es mantindrà fins demà amb més propostes a l’aire lliure –a més d’ampliar l’horari– en una edició amb 30 instal·lacions, obres de 15 artistes nacionals i internacionals i alumnes de 17 escoles de grau universitari de disseny i arquitectura. El cineasta Isaki Lacuesta, el fotògraf i artista digital Joan Fontcuberta i l’escenògrafa i il·luminadora Laura Clos, Closca, seran algunes de les figures més destacades de la programació. Maria Güell, directora artística de Llum BCN, explica que el leitmotiv d’aquest any és l’evolució, el trànsit i el moviment.

La trentena d’instal·lacions de la programació oficial combinaran llum, so i diverses disciplines artístiques. Güell apunta que entre els artistes hi ha gent del món del cine, de l’escenografia, de l’art contemporani i les arts visuals. Principalment, s’han organitzat instal·lacions en espais exteriors perquè la ciutadania pugui visitar les obres de manera lliure i gratuïta en un ambient festiu i participatiu. De fet, només quatre de les més de 30 instal·lacions de la programació oficial estaran ubicades en un espai interior. Avui hi haurà programació de 19.00 a 01.00 hores, i demà de 19.00 a 23.00 hores.

Entre els treballs més destacats que mostren les instal·lacions artístiques es troba Tènue llum retroactiva, d’Isaki Lacuesta, ubicada al Museu d’Història de Barcelona Oliva Artés. El muntatge audiovisual, inspirat en els versos de Louise Glück A faint retroactive light i But the light will give us no peace fusiona la música electrònica d’Ylia i la veu d’Alondra Bentley en una experiència totalment immersiva que dialoga amb el videoart clàssic dels 70 i 80. "Ens recorda que no tenim control sobre el temps i l’espai i vivim simultàniament en molts temps i espais diferents", assenyala el cineasta.

També destaca Traffic Jam Zoom de Closca, al pati del Teatre Nacional de Catalunya (TNC). A través de mitja dotzena de vehicles, aturats de manera caòtica, configurant un paisatge urbà inquietant, l’artista vol reflexionar sobre l’estrès, l’ansietat i l’angoixa quotidiana. En un moment precís, tots els vehicles s’il·luminen i sonen a l’uníson abans de tornar a les seves trajectòries individuals, evidenciant així com, en la societat actual, oscil·lem entre l’individualisme i la sincronització col·lectiva.

Paisatges virtuals

A la façana del Museu del Disseny (DHub), Joan Fontcuberta presenta Gènesi.IA. La instal·lació projecta a la façana del DHub paisatges virtuals generats a partir dels versicles del Gènesi, que representen des de l’aparició de la llum i la foscor fins als paisatges de l’Edèn. Una veu robòtica recita els versicles en diversos idiomes, cosa que proporciona una experiència immersiva que especula amb la IA com a nova Deus ex machina.

Notícies relacionades

En la programació del 2025 també destaca Mouawad + Laurier, que presenta Rising, una experiència immersiva que a través de la bellesa hipnòtica de l’aigua reflexiona sobre l’augment del nivell del mar. LOOP d’Olivier Giroud, Jonathan Villeneuve i Ottoblix combina art, tecnologia i interacció en una obra inspirada en el zoòtrop. Rosa Tharrats remet un paisatge oníric amb Fosfènica, on llum, moviment i matèria dialoguen en harmonia.

Anna Rierola fusiona l’art i la ciència a Okeanós, una obra creada amb dades de la NASA i l’ESA sobre el color marí. Martina Ampuero explora la interactivitat amb MØSS, un jardí vertical que respon al contacte del públic. I Studio Animal i Cabosanroque proposen Trànsit, una reflexió sobre el canvi i el moviment, literal i figuratiu, a través del joc amb semàfors.

Temes:

Barcelona Art