Normativa en revisió

Encallat el veto als ‘souvenirs’ ofensius

Mentre l’Ajuntament de Barcelona explora fórmules per endurir la regulació, els amos de les botigues de records demanen eliminar-la i continuen venent clauers en forma de penis.

Encallat el veto als ‘souvenirs’ ofensius
2
Es llegeix en minuts
Judith Cutrona
Judith Cutrona

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Entre els carrers més turístics de Barcelona costa trobar avui dia una botiga de souvenirs on veure a simple vista imants, postals o tasses amb el mosaic de Gaudí. Al seu lloc hi ha samarretes amb el lema I love milfs, my friend is gay, la cara de Pablo Escobar o bé obridors d’ampolles en forma de penis. La recent proliferació de records per a turistes amb estètica qüestionable ha posat en el punt de mira la normativa municipal que regula aquests establiments.

L’Ajuntament s’ha compromès a explorar fórmules per endurir la regulació davant aquests nous souvenirs, mentre que els propietaris de les botigues exigeixen eliminar l’ordenança i llancen un crit d’alerta per les dificultats que asseguren que tenen per vendre. Les dues parts van iniciar l’any passat una negociació que ara està en la via morta.

La normativa vigent, del 2008 i modificada el 2018 per ampliar la limitació de noves botigues en zones de més afluència turística, no fixa cap criteri de regulació sobre el contingut o la qualitat estètica del record, així que regular-ho presenta una certa dificultat. Definir què és mal gust i què no té una alta subjectivitat. De tota manera, el Govern municipal va recollir el guant a ERC –que va posar sobre la taula l’enduriment de la norma perquè Barcelona no sigui "el paradís dels souvenirs de mal gust"- i es planteja incorporar un epígraf que reforci la prohibició de qualsevol objecte que resulti discriminatori.

Notícies relacionades

Les botigues de souvenirs no tenen un epígraf exclusiu que les defineixi, i solen utilitzar altres categories que els permeten vendre certs objectes d’artesania, esport i roba de vestir, ara qüestionats per si són realment un souvenir. El concepte inclou una variada tipologia d’articles, entre els quals s’inclouen samarretes, gorres, barrets, tasses, cendrers, articles esportius i bijuteria. Els objectes han de portar referències a Barcelona, Catalunya o Espanya. ¿Són llavors un souvenir una samarreta amb el logo de la sèrie Stranger Things, el dibuix de la Blancaneu esnifant cocaïna o amb el lema "I love big boobs" [m’agraden les mamelles grans]?

Amb la finalitat de promoure "un altre tipus de records", el consistori ha mantingut converses amb la Direcció General de Comerç de la Generalitat, l’Associació de Negocis Turístics de Catalunya i l’entitat Amics de la Rambla. Ho va explicar la regidora de Comerç, Raquel Gil, a la comissió d’Economia d’aquest gener, en què també va precisar que havien encarregat una anàlisi preliminar als serveis jurídics municipals per "determinar les possibilitats d’incorporar restriccions". La voluntat del Govern és mantenir aquest diàleg per concretar accions i aconseguir el màxim consens entre les parts, tot i que la sintonia amb els propietaris d’aquestes botigues no és del tot favorable.