Infraestructures
La línia 4 del metro de Barcelona quedarà tallada a l’estiu entre Maragall i Trinitat Nova
TMB renovarà les vies en un tram de tres quilòmetres de traçat, cosa que obligarà a interrompre el servei entre finals de juny i finals d’agost, quan més cau la demanda
La línia 4 del metro de Barcelona suspendrà el servei a l’estació del Poblenou per obres
![Estación Besòs Mar de la L4 del metro de Barcelona Estación Besòs Mar de la L4 del metro de Barcelona](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/534f90cd-b693-4a81-a9ca-2a52772cfcfc_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
Estación Besòs Mar de la L4 del metro de Barcelona /
Ho saben bé els viatgers de Rodalies en uns temps en què la xarxa ferroviària viu el període més intens d’obres de l’era moderna. I també els usuaris del metro. En infraestructures tan rígides com aquestes, qualsevol projecte de millora porta sota el braç un tall del servei. Per mirar de minimitzar les molèsties, TMB acostuma a programar aquestes actuacions durant l’estiu, i això és precisament el que està previst a l’L4 entre finals de juny i finals d’agost. Durant els mesos en què baixa la demanda, la línia quedarà sense servei entre les parades de Maragall i Trinitat Nova. Objectiu: renovar les vies per guanyar fiabilitat i reduir les vibracions.
![](https://estaticos-cdn.elperiodico.com/epc/resourcescas/infographics/2024/junio/obras-del-metro-L4.png)
El projecte va sortir a concurs el juny del 2023 amb un pressupost base de licitació d’uns 16 milions d’euros. A l’octubre, després que TMB rebés tres ofertes, l’obra es va adjudicar a l’empresa COMSA, un vell conegut de l’obra pública, per 15,8 milions d’euros, IVA inclòs. Al principi, la idea era abordar la reforma de vies en dues fases: una primera durant la setmana santa i una segona durant l’estiu. Però finalment s’ha optat per concentrar-ho tot en els mesos en què l’estadística diu que els viatgers, amb l’aturada educativa i les vacances laborals, baixen considerablement.
Clàssic estiuenc
TMB no concreta la data exacta de l’inici del tall, però un portaveu sí que avança que l’L4 estarà afectada «entre finals de juny i finals d’agost», una cosa que encaixa perfectament amb el que ha passat en estius anteriors, quan sempre s’ha produït una certa concentració estival d’intervencions en el soterrani per entorpir el mínim possible la rutina dels ciutadans.
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/9bbd98c9-da0c-4e63-960b-ac9cdfaa1ba0_16-9-aspect-ratio_default_0.jpg)
Obres a l’L4, durant l’estiu del 2023 /
La línia 4 ja va ser objecte l’any passat d’un projecte de renovació de vies. Entre finals de juny i finals d’agost del 2023, també en dues fases, es va treballar en els sis quilòmetres que separen les estacions de Verdaguer i Bogatell, la part central de la línia. Segons xifres municipals, el 90% del passatge afectat va buscar alternatives en altres línies de metro de TMB.
Lluny del mar
Notícies relacionadesDe la mateixa manera que passa amb el tram Maragall-Trinitat Nova, l’objectiu va ser millorar la fiabilitat de la línia, reduir les incidències, augmentar el confort durant el viatge i solucionar les vibracions generades per l’ús de la infraestructura. Les obres d’aquest estiu, no obstant, seran menys invasives, ja que no afecten el tram de la línia 4 que més utilitzen els turistes per arribar a la primera línia de mar.
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/13c9092e-6321-4e8a-abcd-9d11b6852104_16-9-aspect-ratio_default_0.jpg)
Un dels trens que recorren la línia 4 del metro de Barcelona /
Aquesta no és l’única línia que està renovant les vies. Són les coses de disposar d’una xarxa de metro centenària. El 2022, amb un calendari molt semblant al del 2025 per al cas de l’L4, es va actuar a l’L5. La setmana santa, durant 10 dies, es va tallar la circulació entre Diagonal i Virrei Amat. I de l’1 de juliol fins a finals d’agost, entre la Sagrera i el Carmel. Sempre, per cert, amb pressupostos molt semblants que ronden els 14-16 milions d’euros. Per a aquella línia, i també per a l’L4 l’estiu del 2023, TMB va posar a disposició dels viatgers un bus alternatiu. Per ara es desconeix si farà el mateix amb el tram Maragall-Trinitat Nova, tot i que per molt que hi hagi opció en superfície, el més àgil potser és apostar per altres línies. La línia 3, per exemple.
- Novetat editorial L’artista que "va morir de tristesa"
- Arquitectes barcelonins i novaiorquesos guanyen el concurs per reformar la nau de les Tres Xemeneies
- Dolors Ribalta: "Les imatges són claríssimes. Això no va de colors, sinó de dignitat"
- "Som poligoners, però amb universitat pròpia"
- La baixa natalitat aboca a tancar 116 escoles de 45 municipis
- Derivada del 3% Un jutge imputa l’exdirector del Meteocat Oriol Puig per promoure un càrtel d’empreses
- «No he trobat gaires persones realment felices en el meu camí»
- Procés El Suprem confirma la condemna de quatre anys de presó a Laura Borràs i rebutja que se li apliqui l’amnistia
- Eleccions internes Jordi Domingo s’imposa a Toni Comín i presidirà el Consell de la República
- Infraestructures La línia 4 del metro de Barcelona quedarà tallada a l’estiu entre Maragall i Trinitat Nova