Mobilitat

La valoració ciutadana del metro bat rècords amb una nota del 8,02

El suburbà no només va tancar el 2024 amb una xifra màxima d’usuaris (470 milions de validacions), sinó que també entra al 2025 amb l’índex de satisfacció més alt que han atorgat mai els viatgers.

El bus també va batre el seu sostre d’usos amb 215 milions d’entrades

La seguretat és l’apartat que obté la puntuació més baixa, un 6,95

La valoració ciutadana del metro bat rècords amb una nota del 8,02
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Si un adolescent redactés aquesta notícia, sens dubte començaria dient que el metro de Barcelona està en prime. En el punt àlgid, perquè s’entengui més bé. El soterrani de la ciutat no només va tancar el 2024 amb el rècord absolut d’usuaris (gairebé 470 milions de validacions), sinó que també entra al 2025 amb la nota més alta atorgada pels viatgers: un 8,02. El bus també va batre el seu sostre d’usos (215 milions d’entrades), i tot i que supera el 8 pel que fa valoració, no supera el 8,17 aconseguit el 2020.

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va fer públic ahir el seu estudi que recull l’índex de satisfacció del client, que inclou, a més de la puntuació que ho engloba tot, les aconseguides en diferents categories. Es té en compte l’accessibilitat, l’atenció, la fiabilitat, la informació, la seguretat, l’oferta i el confort.

Oferta i accessibilitat

En el cas del metro, el més ben valorat, amb una nota de 8,18, és l’oferta. És a dir, que els viatgers, malgrat que algunes línies tenen urgències a primera hora del matí, estan satisfets amb la freqüència de pas dels trens. El més mal valorat pels habituals del soterrani és la seguretat, amb una nota que no arriba ni al notable, un 6,95. En el cas del transport en superfície, l’accessibilitat s’emporta la millor part (8,47, gràcies, probablement, al fet que tots els busos ja disposen de rampa per entrar i sortir del vehicle), mentre que el confort es queda amb la valoració més baixa, un 7,33.

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme i presidenta de TMB, Laia Bonet, va celebrar ahir que els viatgers hagin superat els registres dels últims 10 anys: "Aquesta enquesta no fa més que créixer. És una nota molt alta en termes de la prestació del servei públic i, alhora, és també una gran demostració de confiança".

L’únic estudi que permet rebatre l’índex de satisfacció del client elaborat per TMB és l’enquesta de mobilitat en dia feiner (EMEF), que fa més de 20 anys que du a terme l’Institut Metròpoli (abans, Institut d’Estudis Regionals Metropolitans de Barcelona) per a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). En l’últim sondeig disponible, que correspon a l’exercici del 2023, el metro obté una nota de 7,2. El 2018 rebia un 7 i el 2010, un 6,6.

Pel que fa al bus, l’EMEF li atorgava un 7,4 el 2023, un 7 el 2018 i un 6,5 el 2010. En qualsevol cas, igual com l’estudi propi de TMB, l’Institut Metròpoli també reflecteix una tendència creixent en relació amb la valoració dels ciutadans. En aquest sondeig, el tramvia sempre ha sigut el transport públic més ben valorat durant els últims anys.

Quan li van preguntar sobre el 6,95 que el metro obtenia en l’apartat de seguretat, la nota més baixa de tots els capítols analitzats, Laia Bonet va assenyalar que la valoració s’ha mantingut més o menys estable els últims 15 anys, tot i que va admetre que hi ha "marge de millora".

L’assalt a un vigilant del metro que va acabar perdent un ull ha tornat a posar sobre la taula el tema de la seguretat en el transport públic. Les dades, tot i això, segons va assenyalar el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, apunten en el sentit contrari: "Les validacions han crescut un 14% des del 2019; en canvi, les agressions a vigilants han caigut un 21%". El que pot passar ara, assenyala l’empresa, és que les imatges d’aquests atacs es comparteixen molt més que abans a través de les xarxes socials, cosa que podria crear una "falsa sensació" que ara la cosa està pitjor.

Sense impunitat

Notícies relacionades

Bonet va recordar que el metro disposa de 10.000 càmeres i que l’última contracta de vigilància incrementa el nombre d’efectius, que fan un 5% més d’hores de control. També va assenyalar la recent incorporació d’un gel amb gas pebre que el personal de seguretat ja porta a sobre per poder defensar-se. Tot i que, va recordar la regidora del PSC, la feina que té assignada és "la prevenció d’incidents". "Al metro no hi ha impunitat", va afegir Flores.

Segons les dades emeses pels Mossos d’Esquadra, els furts al metro van baixar el 2024 un 4,6% respecte a l’any anterior, mentre que els robatoris amb violència van caure un 16%. En total, doncs, els delictes comesos a la xarxa de metro de Barcelona van baixar un 2%, tot i que els Mossos remarquen que si es comparen xifres del 2019 amb xifres del 2024, baixada és del 48%.