Aquests models no existeixen

Aquests models no existeixen
4
Es llegeix en minuts
Ana Sánchez
Ana Sánchez

Periodista

ver +

Li demanaries a algú que et pessigués, però la majoria de persones que veus al voltant no existeixen. Ni que t’haguessis colat en un capítol de Black Mirror. Aquí es fan amb intel·ligències artificials com si fossin de la família. "¿Vols un clon?". I te’n creen un amb aires de model d’anunci sense necessitat d’injectar-te cap substància de pel·lícula. Aquesta és la primera agència de models sense models. Ja en tenen 30 en plantilla, tots generats per IA. A Montoya li faltaran camises per arrencar-se quan ho descobreixi.

The Clueless, es diu aquesta agència barcelonina. D’aquí va sortir Aitana López, la instagrammer viral del cabell rosa. Ja acumula més de 350.000 seguidors, treballa per a Llongueras i fins i tot l’han fitxat per promocionar una pel·li –Diabólica– sobre una inquietant IA domèstica. L’any passat va facturar 100.000 dòlars, assegura la seva agència. I tot això sense ni tan sols ser de carn i ossos.

La va descobrir aquest diari l’octubre del 2023. Va ser un boom mundial. Va acabar sortint a Forbes. Llavors, l’Aitana ja guanyava 4.000 € al mes treballant menys que Victoria Federica. Amb el punch viral va disparar el caixet fins als 12.000, molt "contingut exclusiu" per subscripció (fotos lleugereta de roba). Quatre mesos després ja tenia un xat a Telegram per parlar amb els seus fans. "De vegades sento que estic en un episodi de Black Mirror", va confessar en la seva primera entrevista amb aquest diari. "Cada vegada és més difícil saber què és real i què no –va deixar anar fa uns dies en un vídeo de Youtube–, ¿però realment importa?".

L’Aitana ja no paga tots els sous de l’agència. "Ara ja no", responen Diana Núñez i Rubén Cruz, els dos ideòlegs de The Clueless. Ja són quasi una desena en plantilla. Ben aviat obriran sucursal a Mèxic. Acaben de sumar a la seva troupe virtual el primer catàleg de models –30– fets amb intel·ligència artificial. També creen avatars personalitzats. Han posat cara a l’assistent virtual d’Audi, Ai.leene.

"És un negoci –assumeixen sense entrar ja en debats ètics–: creem persones per a marques". També fan molta clonació digital. "Hi ha bastanta demanda", diuen. "Et clones a tu mateix i si fas una campanya amb una marca, no t’has de moure de casa". Et poden rejovenir com a La sustancia sense conseqüències tan dràstiques.

Sembla un anunci de Benetton. Es veuen models blancs, negres, albins. Tot tipus de nacionalitats, races, corbes, edats. Són 30, 15 dones i 15 homes. De 21 a 80 anys. Sí, els han fet fins i tot DNI i un passat de pega. Tant posen per a fotos com vídeos. "És el primer estoc de models virtuals generats per intel·ligència artificial del món", garanteix Diana. "Ha portat un any i escaig de treball".

"Estem fent una cançó i tot", diu rient la Marta. Enamorada de una IA. "És molt Black Mirror", assenteix el costat la Sofia. Sofía Novales i Marta García són les que han anat creant model a model a base d’entrenar IA. "Els tractem com si existissin de veritat –assegura la Sofia–. Com si fossin part de l’equip. Ho hem interioritzat tant… Sona molt divertit, jo sé que vols riure, però al meu cap existeixen. I tot el tema de la vestimenta va conforme a la personalitat que els hem donat. Tot està pensat".

Els models d’IA ja han posat per a la seva primera editorial de moda: Archivo Fantasma, li han dit. "Fotografies icòniques que semblen reals, però mai van ser fetes", resumeixen els seus ideòlegs. Recreen a través de la IA posats emblemàtics de David Bowie, Frida Kahlo i Leo DiCaprio. Un joc visual que pretén convidar a la reflexió: "No totes les imatges que recordes –prometen– van existir alguna vegada".

"És donar una solució econòmica a marques petites", apunta el Rubén. ¿Quant cobra un model d’IA? "En general, 450 euros la foto, depèn de com de complexa que sigui", afegeix la Diana. Algun model ja té coses mig tancades, avancen.

L’Aitana no sembla gelosa dels seus nous col·legues d’agència. "Ella continua sent la nostra finestra al món –diuen els seus creadors–. La nostra targeta de visita. El nostre aparador del que som capaços". A aquestes altures del boom fins i tot els han ofert comprar l’empresa. "El primer any (2024) vam facturar al voltant de 300.000 euros", detallen. L’Aitana ara n’està guanyant uns 10.000 al mes. "Cada vegada –asseguren– fa més col·laboracions per a marques".

"La gent s’ha tornat boja"

El món s’ha omplert de models IA amb el cabell rosa i d’empreses que prometen crear infuencers amb qui forrar-se. "Van veure que podien guanyar 4.000 euros al mes –s’encongeix d’espatlles el Rubén– i la gent s’ha tornat boja". Ara el negoci sembla que s’està movent en els avatars de marca i els clons digitals. ¿Els clons modèlics no augmentaran la pressió estètica? "És com si un dia tens un casament i et maquillen –compara la Diana–. Aquell dia et fas fotos i dius: ‘Que guapa que estic’. Quan tornes a la feina, no et maquilles igual i no dius: ‘Que lletja que em sento’".

Notícies relacionades

A cop d’IA fins i tot estan començant a humanitzar els elements de la taula periòdica. Pretenen acostar-los, diuen els socis de The Clueless, a la nostra vida quotidiana. Elementosforall, es diu aquest projecte liderat per Javier Peña, director general d’Elisava. La idea és arribar al ministeri –explica la Diana– i que acabi de finançar-lo".

¿Ja no et pots creure res? "Photoshop et va ensenyar que es poden manipular les imatges –respon el Rubén–. Però ningú et va ensenyar que els vídeos es poden manipular. L’altre dia en un pòdcast es parlava d’això i es deia: ‘És que en un judici un vídeo és prova irrefutable’. ¿I ara què?".

Temes:

Intel Forbes DNI