L'auge estranger
Gairebé la meitat dels empleats d'hostaleria a Barcelona no parla català
Des de 2020 ha crescut 5,4 punts el percentatge d'empleats que ni tan sols entenen la llengua, fins a representar un de cada cinc treballadors en el sector

Un 44,6% dels treballadors de bars i restaurants a Barcelona no parla català, segons l'enquesta anual al sector que realitza l'ajuntament. Com va explicar aquest diari al maig, la xifra ha augmentat en els darrers anys: des de 2020, ha crescut 5,4 punts el percentatge d'empleats que ni tan sols entenen la llengua, fins a representar un de cada cinc treballadors en el sector.
Les dades tenen especial interès a la llum de la recent Enquesta del Govern i de l'Idescat, que la setmana passada posava sobre la taula el retrocés del català com a llengua habitual i d'identificació a Catalunya. Una situació que contrasta amb l'oferta de cursos públics per aprendre català. Més de 5.300 persones queden fora de la matriculació, malgrat l'increment del nombre de places.
La salut de la llengua també és objecte de debat al si del consistori, que l'any passat ja va crear una comissió municipal no permanent sobre l'ús del català a l'entorn digital. A més, a les negociacions pressupostàries d'aquest gener ERC va posar com a condició al seu 'sí' als comptes que el govern de Jaume Collboni creï un 'hub' de continguts audiovisuals en català a Barcelona, mesura que els socialistes van acceptar.
Notícies relacionadesEl fenomen lingüístic a la restauració està estretament lligat a la creixent internacionalització d'aquest sector econòmic a la ciutat. Actualment, el 52,1% dels empleats d'hostaleria han nascut fora d'Espanya, i en el cas dels restaurants, el percentatge de treballadors estrangers ascendeix al 57,5%. Paral·lelament, cada vegada són més els empresaris i emprenedors forans que estan al capdavant dels negocis de restauració a Barcelona. El 2023, el 58,2% dels propietaris eren de nacionalitat espanyola, mentre que els altres procedien principalment de la Xina (17,7%), Itàlia (3,5%) i Argentina (1,9%).
Pel que fa als horaris i la formació, el 75,7% dels empleats treballen a temps complet, amb un 42,4% que té estudis secundaris i un 21,4% amb formació bàsica o inferior. Davant d'aquesta realitat, els responsables dels locals subratllen la necessitat de més formació, especialment en hostaleria, idiomes i atenció al client, cosa que podria contribuir tant a millorar el servei com a la integració lingüística en un sector cada vegada més globalitzat.
- Barcelonejant Així és el jardí viral de Barcelona amb més de 200.000 flors
- Districte de Ciutat Vella El tràfic de fàrmacs per crear la ‘droga dels pobres’ s’expandeix a la zona més vulnerable de Barcelona
- A les 40 setmanes L’alcalde de Girona Lluc Salellas anuncia la mort del seu fill no nat «de manera inesperada»
- La lliga de campions Adeu, Champions; ‘ciao’, Ancelotti
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Salut Aquestes són les conseqüències d'utilitzar la mateixa roba interior dos dies seguits
- Com evitar les trucades ‘spam’ Ni respondre ni bloquejar el número: això és el que has de fer per acabar amb les trucades ‘spam’ per sempre
- Desembarcament Els avantatges i els perills de portar l’esperit de ‘Sálvame’ a TVE: «Són personatges televisius difícils de domar»
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump