Triple aliança per dignificar el tram urbà de la C-31

Sant Adrià, Badalona i l’AMB utilitzaran fons europeus per millorar les connexions urbanes entre els dos municipis i la cohesió territorial de la zona.

Triple aliança per dignificar el tram urbà de la C-31
3
Es llegeix en minuts
Gerardo Santos
Gerardo Santos

Ubicada/t a Badalona, Santa Coloma, Mataró, Martorell, Esplugues i Vilanova i la Geltrú

ver +

Els plens municipals de Badalona i de Sant Adrià de Besòs han aprovat aquesta setmana el pla d’actuació integral (PAI) Impuls Besòs, un programa que pretén reduir les desigualtats socials i promoure la cohesió territorial en una zona que engloba alguns dels barris amb més vulnerabilitat de l’àrea de Barcelona. El PAI el coordina l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que presentarà el projecte a la nova convocatòria Estratègies de Desenvolupament Integrat Local (EDIL) del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).

Consta de tres eixos d’acció, que se situen en el continu urbà del marge esquerre del riu Besòs, a cavall de Sant Adrià i Badalona, però també a molt pocs metres de Santa Coloma de Gramenet. "Evidencia la importància del projecte el fet que dos municipis de diferent color polític [Badalona i Sant Adrià] col·laborin, perquè ens obliga a asseure’ns i a parlar dels problemes, reptes i oportunitats compartits", va assenyalar el regidor de Territori de l’Ajuntament de Sant Adrià, José Antonio Gras (PSC). Per la seva banda, l’Ajuntament de Badalona, governat per Xavier García Albiol (PP), destaca que el PAI actuarà en una zona caracteritzada per "una alta vulnerabilitat econòmica i ambiental, amb nivells d’atur també molt alts, ingressos baixos i un dèficit significatiu d’infraestructures verdes, unes qüestions que impacten directament en la qualitat de vida de la població".

El primer dels eixos del pla inclou la millora del tram de l’avinguda de Pi i Margall (a Sant Adrià) i de la seva continuació natural una vegada travessada la frontera amb Badalona, l’avinguda d’Alfons XIII. El segon, condensa la renovació del tram que va des del passeig de la Pollancreda (a la frontera amb Santa Coloma) fins al pont dels Passadors i la Rambleta de Sant Adrià. L’últim dels eixos incideix de ple en la C-31, autopista urbana que des de fa més de mig segle parteix en dos els municipis de Sant Adrià i Badalona, dificulta la connexió dels barris de les dues ciutats i, a més, és una font de contaminació tant ambiental com acústica i lluminosa.

"La C-31 és una infraestructura, una cicatriu, que fragmenta el territori en comptes d’integrar-lo", va afirmar Gras. El PAI planteja millorar la permeabilitat als dos costats, sobretot en el cas dels passos de sota l’autovia a Badalona. A Sant Adrià, però, el pas és més obert, tot i que està ple de vehicles estacionats. Així, es vol "repensar l’espai" i incorporar-hi llocs d’estada, activitats esportives, una zona d’àgora, oci, un enllumenat digitalitzat i intel·ligent, càmeres de seguretat, una aula de convivència itinerant i més vegetació, entre altres coses.

A més, el PAI Impuls Besòs contempla per a la zona un carril bici longitudinal que segueixi el traçat de la C-31: "La Gran Via, des del riu Llobregat i fins al Besòs, es pot recórrer a peu o amb bicicleta, però quan arribes a Sant Adrià, s’acaba", va dir el regidor adrianenc.

Demandes veïnals

Notícies relacionades

Aquestes actuacions no donen resposta a les demandes de les entitats i els veïns de les dues ciutats, que aposten per una pacificació completa, incloent-hi el soterrament, de l’autopista urbana. "Parlem d’una dignificació de l’espai a l’espera de decidir com es pot convertir la C-31 en una avinguda metropolitana pacificada", va assenyalar Gras. "L’horitzó polític per part de Sant Adrià, des del meu punt de vista, consistiria a reconvertir la C-31 en una gran via urbana amb alta capacitat de vehicles com la Gran Via o la Diagonal, però per aconseguir-ho calen molts anys i mentrestant s’ha de millorar la infraestructura", va explicar el regidor, que defensa una "transformació seqüencial" de la via. "Això només es pot fer de manera progressiva, i la primera fase és la millora de l’entorn actual i, a partir d’aquí, anar treballant en pactes, convenis, projectes o planejaments que caminin cap aquest horitzó", va explicar.

Els altres dos eixos del PAI que les tres administracions han preparat per optar als fons FEDER connecten transversalment i longitudinalment barris vulnerables com Artigas (a Sant Adrià) i Sant Roc, el Remei i Sant Mori de Llefià (a Badalona): "El riu actua com a eix vertebrador del territori i no pas com una barrera", a diferència de la C-31, va remarcar Gras.