URBANISME

El comitè d’experts sobre el Prat evita triar la fórmula de l’ampliació

El dictamen del consell assessor de Barcelona en matèria d’infraestructures assenyala la potencialitat dels aeroports de Reus i de Girona, però també valora les propostes prèvies de prolongació de la tercera pista, entre elles la de Foment.

Collboni va assignar l’informe a un equip liderat per l’exconseller Santi Vila

El comitè d’experts sobre el Prat evita triar la fórmula de l’ampliació
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El ple de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar divendres passat una proposició del PP a favor de l’ampliació de l’aeroport del Prat, a favor d’"implementar l’opció tècnica més adequada i viable amb l’objectiu d’incrementar la seva capacitat operativa". Potser crida l’atenció que la capital catalana vulgui decidir sobre el que passa en un altre municipi i en una infraestructura que, fins a nou avís, depèn de l’Estat. Però a ningú se li escapa que qualsevol aleteig a l’aeròdrom té conseqüències a la gran ciutat. Per això el govern de Jaume Collboni va encarregar un informe al respecte al seu comitè assessor en matèria d’infraestructures, liderat per l’exconseller Santi Vila. Es va acabar en el primer semestre del 2024 però encara no s’ha fet públic i, de fet, s’actualitzarà abans de veure la llum. El govern municipal va anunciar que està "a punt" de convocar el ple del comitè per compartir el document.

Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO de diverses fonts directament coneixedores, l’informe no és un dictamen concloent a favor o en contra de l’ampliació ni tampoc un posicionament salomònic. És més aviat un diagnòstic, un compendi d’opcions, riscos i oportunitats. Una síntesi del que ja es coneix, incloses les propostes que plantegen una pista sobre el mar o, com va defensar Foment del Treball, una prolongació de la tercera pista amb pilons sobre la llacuna de la Ricarda.

Aquest diari va contactar amb diverses persones que han pogut consultar l’informe o que en coneixen bé el contingut. El novembre del 2023, quan es va presentar el comitè d’experts, l’alcalde ja va avançar que no demanava "solucions exactes i concretes", sinó més bé "orientacions generals i com sostenir i defensar posicions que tinguin el màxim rigor, la màxima solvència i l’aportació de coneixement". Així, l’informe té més forma de guia per vestir un posicionament polític que no pas de solució categòrica sobre quin és el camí correcte a seguir a l’aeròdrom.

"L’estudi no té una lògica desenvolupista i tampoc va generar gran debat entre els experts. És més aviat un compendi de condicionants que no pas un full de ruta clar", sosté una de les persones que coneixen bé l’assumpte. Entre altres coses, prossegueix, el document assenyala les advertències que en el passat va fer la Unió Europea en matèria de protecció de l’entorn mediambiental del Prat. Però també exposa la possibilitat d’ampliar la tercera pista pels dos costats per afectar el mínim possible la Ricarda i la Casa Gomis, recentment adquirida pel Ministeri de Cultura en una hàbil maniobra política de Sumar, el soci de Pedro Sánchez en el Govern. "És un informe ambigu i amb diverses lectures, amb arguments que poden interpretar-se a favor o en contra, segons interessi".

Un altre coneixedor de l’informe diu que més que un diagnòstic és un aparador amb tot el que es coneix avui sobre les alternatives, i afegeix que queda molt treball tècnic per fer. "Encara falta molta ciència per poder arribar a un desenllaç clar", assenyala l’expert.

Debat polític

Malgrat que s’ha examinat cada centímetre quadrat de l’aeròdrom, sempre hi haurà qui intuirà una mà negra, un interès ocult, un informe esbiaixat. Vila, de fet, ha parlat amb els grups municipals de l’oposició. I a ningú se li escapa que el Prat és un debat polític de primer ordre.

Potser per això l’equip de Vila ha optat per un dictamen més neutre que explícit, més expositiu que propositiu. S’entén si la idea era, amb un planter d’experts amb ideologies una mica variades, que l’informe fos aprovat de manera unànime. Un equip en el qual hi ha Salvador Alemany, president d’Abertis; l’economista Teresa Garcia-Milà; la científica Mercè Crosas; l’arquitecte Josep Ferrando; Ricard Riol, expresident de l’associació Promoció del Transport Públic i responsable de Programació i Planificació de l’Oferta de Rodalies, i el director del RACC, Josep Mateu. Tots sota la presidència de Vila i la coordinació de l’enginyer en cap de l’Ajuntament, Oriol Altisench.

Notícies relacionades

En l’informe s’assenyala la importància i la necessitat de muscular els aeroports de Reus i de Girona-Costa Brava. Sobre el segon, el Ministeri de Transports va aprovar al febrer l’estudi per construir l’estació d’alta velocitat, que tindrà un ramal per a connexions directes amb Barcelona.

Com resumeix una altra veu autoritzada, l’informe, que s’hauria de fer públic en les pròximes setmanes, "no proposa res concret ni descarta cap opció".