Transports
Elles escriuen la història del metro
TMB presenta La dona treballadora al Metro de Barcelona, un recorregut amb perspectiva de gènere pels 100 anys del suburbà barceloní. És una de les tres obres publicades en ocasió del centenari.

La Isabel, l’Ana María i la María Luisa van treballar tota la vida al Metro de Barcelona i, malgrat que avui ja estan jubilades, la seva antiga tasca encara forma part del seu dia a dia. "Quan veig que hi ha algú que es cola al metro li dic: ¡Eh!", explica la Isabel, que com l’Ana María i la María Luisa va ser revisora, interventora i taquillera. No és casualitat que aquestes tres dones exercissin aquestes tres funcions. Quan el metro es va posar a caminar, ara fa 100 anys, i fins als anys 60, les dones només podien ocupar algun d’aquests tres càrrecs, i només si no estaven casades. La situació al suburbà barceloní ara és molt diferent. Les dones compleixen actualment fins a 199 funcions diferents i, de fet, representen un 57% dels maquinistes de la xarxa.
El canvi ha sigut possible gràcies a l’afany de pioneres com elles i també de companyes seves com la Maria Àngels, un de les primeres conductores, o la Susana i la Gemma, que avui ocupen llocs de responsabilitat tècnica. Totes aquestes dones van coincidir al Palau Robert durant la presentació del llibre La dona treballadora al Metro de Barcelona, una obra de l’historiador Ricard Fernández i de la responsable de patrimoni històric de TMB, Maria José Muñoz, que repassa el camí cap a la igualtat de gènere de l’empresa de transport públic. Es tracta de un dels tres llibres que es publiquen aquest any en ocasió del centenari del suburbà barceloní.
A l’acte hi va assistir la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de TMB, Laia Bonet. Bonet va assegurar "estimar" aquest llibre "abans fins i tot de tenir-lo a les mans" i va lloar la feina "amb molta cura i molta estima" dels autors d’aquesta obra.
La responsable de TMB va recordar als assistents a la presentació del llibre que, a més de ser la majoria de les conductores, les dones també són les principals usuàries del metro: representen un 61% del total de passatgers del suburbà. "Apostar per millorar el transport públic és apostar per la millora de la vida de les dones", va afirmar Bonet.
Feina invisibilitzada
Notícies relacionadesTampoc es va estalviar elogis per al llibre l’autora del seu pròleg, la catedràtica de Geografia Urbana de la UAB Carme Miralles. L’experta va assegurar que el treball de Fernández i Muñoz és "un llibre necessari per fer emergir la feina de les dones a TMB, que ha sigut constant i, sovint, menyscabada i submergida".
Muñoz també va voler reivindicar les primeres treballadores del metro com a "dones empoderades" i Fernández va denunciar el desconeixement generalitzat en l’àmbit social de "moltes de les coses que la dona va haver de patir". "Hi ha molta gent que jutja amb un desconeixement increïble. Falta molta pedagogia", va sentenciar davant l’aplaudiment dels assistents.
- La nova Casa Blanca El poder de Musk, l’acostament a Rússia i els aranzels passen factura a Trump
- Crònica rosa Ter Stegen, ¿banyes i pesos?
- AJORNAT EL BARÇA-OSASUNA A MONTJUÏC La tragèdia castiga el Barça
- Els metges de capçalera receptaran esport a Catalunya
- Alba Bou: "Ningú ens ha demanat l’opinió sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat"
- Maten un home a trets a la sortida d'una discoteca a Terrassa
- Estigma i maternitat El repte de les mares amb trastorn mental: acceptació, acompanyament, activisme
- El moviment ens defineix
- MULTIMÈDIA Catalanisme i educació (capítol 1): les herències de les polítiques educatives a Catalunya
- Comerç exterior ¿Quins aliments exporten les empreses catalanes i quins països els compren?