BCN suma 4.300 trams de vorera en què ja no es pot deixar la moto
L’Ajuntament preveu senyalitzar el veto d’estacionament en zones per a vianants pròximes a 325 centres educatius i sanitaris en les quals la norma, per amplada de l’espai, sí que permet aparcar.

A poc a poc, el missatge que les voreres són per als vianants, una mena de reiteració urbanística, va calant en el model de ciutat que Barcelona té entre mans. L’Ajuntament va fer pública ahir la xifra de trams de vorera en els quals la moto podria aparcar però ja hi ha un senyal que ho prohibeix. Són 4.300 trossos, que no són gaires si es té en compte que hi ha prop de 1.300 quilòmetres de carrers i 4.600 carrers, però per alguna cosa cal començar.
Les modificacions de l’ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles van entrar en vigor l’1 de febrer. Entre les novetats, la prohibició que les motos estacionin en voreres pròximes a 325 centres educatius i sanitaris en les quals la norma, per amplada de l’espai, sí que els permet aparcar. Així les coses, la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Laia Bonet, va explicar que en aquest mandat s’hauran senyalitzat un total de 700 voreres, política que ve acompanyada d’un increment de les places en calçada, 2.500 des de mitjans del 2023.
Des de mitjans de febrer ja s’ha intervingut en 59 escoles i 12 hospitals, i en els pròxims mesos s’espera tenir coberts 296 centres educatius i 29 de sanitaris. La campanya no aplica en aquelles voreres implicades que tinguin menys de tres metres d’ample, ja que la mateixa ordenança ja prohibeix que les motos estacionin a un corredor tan estret per a vianants.
Tot això passa en una ciutat amb prop de 275.000 de matriculades (l’urbs europea amb més densitat de motocicletes), la qual cosa no vol dir que totes estiguin circulant, ni de bon tros. De fet, les motos realitzen prop del 6% dels desplaçaments totals a la ciutat. Per pal·liar l’expulsió de les voreres, el consistori fa ja anys que infla la vorera de places per a motocicletes. El 2014 n’eren 59.964, mentre que ara superen les 91.000. La idea és que en aquest mandat, 700 d’aquests nous llocs estiguin al costat d’escoles i centres hospitalaris. Mirant més cap a l’horitzó, el full de ruta municipal parla de 40.000 noves places en l’asfalt per a motocicletes abans de l’any 2030.
El consistori també va facilitar ahir la xifra de sancions. Entre el gener i el febrer, la Guàrdia Urbana va imposar 717 denúncies a motos estacionades a la vorera. En tot el 2024 van ser un total de 4.152.
"Horitzó natural"
Notícies relacionadesNo passarà de manera immediata. Ni tan sols hi ha calendari. Però Bonet va compartir també el desig de fer fora les motos de les voreres en la seva totalitat: es un "horitzó natural per a qualsevol ciutat". "Les voreres seran cada vegada més un espai d’ús únic i propi per part dels vianants", va assenyalar la tinenta d’alcalde, que va admetre que el "canvi cultural" serà complicat per a un col·lectiu tan habituat a un transport que ha anat sempre "de porta a porta".
Abans de la ciutat sense motos aparcades a les voreres, Barcelona haurà de "generar les condicions que permetin aquest canvi d’hàbits". És a dir, que s’hauran de pintar moltes més places en calçada, a més dels aparcaments subterranis de pagament.
- Segona oportunitat Vídeo | Cristina Serra no fa "cap comentari" sobre el seu retrobament amb Pep Guardiola a Barcelona
- Fenomen natural L’Àfrica s’està partint en dos: així quedarà
- Sequera a Catalunya Estat dels embassaments avui a Catalunya: puja el nivell de les reserves
- Succés Amputen una mà a un jove en una baralla en un bar de l’Hospitalet
- Esports Marc André Ter Stegen desmenteix la infidelitat de la seva dona