Els VTC treuen múscul amb quasi 700 cotxes contra la llei del Govern

Les llicències de lloguer de vehicles amb conductor, que ahir van fer una marxa lenta, acusen la Generalitat de ser "ostatge del taxi" i adverteixen que es poden perdre 4.000 llocs de treball.

Els VTC treuen múscul amb quasi 700 cotxes contra la llei del Govern
4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els taxistes comencen les seves marxes lentes a la plaça d’Espanya, i els cotxes i furgonetes VTC van fer el mateix ahir des de l’estació de França. Si entre els dos països hi ha el Pirineu, entre aquests dos sectors enfrontats hi ha el Govern, que té entre mans una nova llei de transport de viatgers amb vehicles de fins a nou places. La normativa és una herència de l’etapa d’ERC a la Generalitat, i té per objecte establir els límits legals dels diferents models de negoci, com si això no s’hagués fet amb sengles decrets del 2019 i el 2023, quan ja es va limitar molt el marge d’actuació dels cotxes negres amb matrícula blava.

Les empreses propietàries de llicències de lloguer de vehicle amb conductor van treure múscul pel centre de la ciutat amb gairebé 700 cotxes desfilant i xiulant. Comptats un a un per aquest diari, van ser 676 els vehicles que van formar part de la comitiva de protesta, una representació més que notable si es té en compte que a Catalunya hi ha unes 4.000 credencials operant, la immensa majoria a la capital catalana.

Convocats per l’associació Autora Catalana VTC, formada bàsicament per autònoms i conductors pakistanesos, amb suport de la patronal Unauto VTC, els manifestants van transitar pels passejos de Picasso, Pujades i Lluís Companys, on van parar davant la seu del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) a la recerca d’empara legal davant el que consideren un atropellament dels seus drets. Abans de la marxa lenta, els portaveus de les associacions del gremi van prendre la paraula a la plaça de Sant Jaume. José Manuel Berzal, president d’Unauto VTC, va lamentar que el Govern tingui entre mans una llei que s’està cuinant, va censurar, "sota el dictat del sector del taxi" malgrat la sentència europea, va recordar, que estableix de manera molt clara quins són els límits legals que es poden imposar a aquestes llicències. En aquest sentit, Berzal va exigir a Territori la retirada de la norma que obliga a disposar de llicència urbana, credencial que ha generat una marea de sancions amb una multa de 4.001 euros. "El Govern és ostatge del taxi i tramita una llei que només els afavoreix a ells, contravenint les directrius europees i espanyoles".

Per part de l’associació convocant va donar la seva opinió Muhammad ad Bilal. "Cada vegada que sortim al carrer ens multen. I la llei que estan preparant crearà un doble full de ruta que no serà igual per a tothom". Josep Díaz, portaveu del Sindicat Lliure del Transport, majoritari en el gremi, va recordar que els autònoms amb llicència de VTC ja van haver d’invertir i fer canvis amb les anteriors reformes legals del 2019 i 2023. "Reclamem que ens deixin treballar d’igual manera que deixen treballar els taxistes". I si això no passa, sembla que hi ha unanimitat: tornada al carrer, on al cap i a la fi sembla que és on se solucionen les coses.

Deu anys d’avantatge

Els conductors, per la seva banda, van coincidir en un mateix missatge: "Hauríem d’haver sortit al carrer molt abans". És una declaració que amaga diferents fils conductors. D’una banda, el fet que el taxi els porti 10 anys d’avantatge, que són els que el gremi negre i groc fa que surt al carrer contra els VTC, que sempre han considerat una competència deslleial i il·legal. De l’altra, hi ha una mena de catarsi pel fet de sentir-se escoltats. Per ser el centre d’atenció.

Ammar va treballar com a segon maître del restaurant Àbac de Barcelona, fins que fa dos anys va decidir fer el salt als VTC. Pakistanès, de 32 anys, té la seva pròpia llicència i el seu cotxe, un formidable BMW que manté impecable. No té llicència urbana, així que, en teoria, el seu àmbit d’actuació és molt limitat. "El problema és que mai saps si pots sortir. A mi no m’ha anat malament, però sempre vivim amb la incertesa de com anirà la cosa, de què et trobaràs". Es refereix als controls policials, els centenars de companys que han hagut de pagar 4.001 euros per treure el cotxe del dipòsit al ser agafats en un servei que, en teoria, amb la legislació vigent, no poden realitzar.

La Sucaina, marroquina de 29 anys, va estar dos mesos en una empresa que opera amb Cabify i ara fa uns mesos que es troba sota el paraigua d’Uber. Havia sigut conductora d’autobusos, tot i que la seva formació no tingui res a veure amb el sector dels transports: auxiliar d’infermeria. Admet que ha treballat amb por, tot i que el pitjor que li ha passat és un cop de tomàquet al vehicle. Ara pensa a comprar una llicència i així independitzar-se professionalment. "Però ja veurem què passa amb la nova llei, no entenc per què tanta mania als VTC".

Notícies relacionades

Sis mesos al volant

El Hassan té 23 anys, pakistanès, uns sis mesos al volant. "Mai he tingut cap problema amb els taxistes, i per la demanda que hi ha, crec que hi ha feina per a tothom". Té familiars i amics en el sector i també té en les tasques pendents comprar una llicència pròpia. El Taqqi, de la mateixa nacionalitat i de 28 anys, sí que té credencial pròpia i porta dos anys amb la furgoneta. Admet que el taxi ha jugat molt bé les seves cartes. "Ara és el nostre moment", diu.