Les noves mecàniques del Bicing

Pedalem, gestora del servei de bicicletes compartit a Barcelona, organitza el seu tercer curs de formació, obert només a dones i amb 12 alumnes matriculades. Les classes ensenyen a arreglar els vehicles, mecànics o elèctrics, que donen cobertura a la ciutat.

Les noves mecàniques del Bicing
3
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Elisabet Alegret té 53 anys. És de Barcelona i era perruquera. Però la pandèmia de la covid, que tants llocs de treball es va carregar, la va deixar al carrer fa ja un temps. Havia treballat en perruqueries d’una cadena, una al carrer de Rosselló i una altra a Travessera de les Corts.

"Amb 50 anys costa trobar una feina", remarcava aquest dilluns recordant aquell revés. L’any passat va participar en el curs de formació organitzat per Bicing, el servei de la bicicleta compartida a Barcelona. És un curs que porta ja tres edicions, de les quals les dues últimes han obert places només a les dones. El 2024 el van començar vuit dones i el van completar cinc. I ella ha aconseguit quedar-se: "Suposo que ho vaig fer bé. Al juliol farà un any que treballo".

Ara és una mecànica de bicicletes i treballa al taller que té a l’Hospitalet Pedalem, l’UTE formada per Serveo i PBSM que gestiona el Bicing sota la supervisió de Barcelona de Serveis Municipals, empresa del consistori. Alegret va conèixer el curs pel programa Làbora. "Vaig pensar: ‘Això és per a homes’. I em van dir que no". "Estic contentíssima", diu. És fixa discontínua, amb un contracte de sis mesos a l’any. Ha fet durant un temps torn de nit, de les 23.00 a les 6.45, però ara un company li ha demanat un canvi de torn i passa a la tarda, de 15.00 a 22.45. El salari és de 22.500 euros anuals, 26.000 en horari nocturn.

Catorze en un dia

"Jo sempre he tingut moto i m’he arreglat les meves cosetes. Anava en bici de petita". Ara viu a Sants, amb la qual cosa el trajecte amb moto fins a la feina no és llarg. Alegret arregla de tot. "El que més s’espatlla són les rodes, les pastilles de fre, també els seients", explica. "He arribat a arreglar 14 bicicletes al dia", rememora.

Ho explica al taller pel qual han passat les noves alumnes durant el primer dia del curs d’aquest any. La formació la impulsen Serveo i BSM en col·laboració amb el programa Làbora de l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) de l’Ajuntament de Barcelona, Barcelona Activa, la Fundació Surt i Intermedia Ocupació.

És una escola d’oficis que Serveo ha fet en altres concessions vinculades amb altres serveis, com ara jardineria o neteja d’interiors, destaca Roger Junqueras, gerent de Pedalem. El finançament va a càrrec de les empreses –la del Bicing té un pressupost superior als 10.000 euros)– i, explica Junqueras, a les administracions se’ls demana seleccionar el col·lectiu i posar dependències a disposició del curs, si bé en aquest cas, per la naturalesa de la feina que s’ensenya, la formació ha de fer-se en dependències del Bicing. La formació serveix per arreglar bicicletes del Bicing, mecàniques i elèctriques, però també bicicletes de tot tipus, de manera que qui faci el curs estigui en disposició de treballar a qualsevol botiga i taller del sector.

Notícies relacionades

Aquest any hi ha hagut moltes sol·licituds i són 12 les dones que comencen el curs. Una d’elles és Ana María Restrepo, colombiana, de Cali, veïna del Raval, de 52 anys. Fa 25 anys que viu a la ciutat i ara està en "recerca activa de feina i millora d’ocupació", i també va conèixer el curs per Làbora. "Sempre he estat en el sector masculinitzat de la logística, acoblament de circuits, feina en línia", explica. "Em fa molta il·lusió perquè des que vaig arribar a Barcelona vaig en bicicleta", diu sobre la formació.

El Bicing té 160 empleats entre tots els departaments, dels quals un 9%, és a dir uns 15, són dones, una proporció amb un clar marge de millora en l’objectiu d’aconseguir una proporció equilibrada de gènere.