L’Administració estudia bonificar el correcte retorn dels acumuladors

L’Agència Catalana de Residus insta la ciutadania a evitar dipositar les bateries als contenidors i fer-ho en els punts de venda o distribució.

L’Administració estudia bonificar  el correcte retorn  dels acumuladors
3
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

L’auge d’incendis de bateries de liti, especialment provinents de patinets elèctrics en els últims temps, ha posat en alerta les plantes de tractament de residus de l’àrea de Barcelona. Els responsables d’aquests complexos i costosos equipaments, gestionats per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), estan alarmats pels elevats costos, tant mediambientals com econòmics, que algun d’aquests incendis podria causar si acabés deixant inutilitzable alguna d’aquestes instal·lacions metropolitanes. Les de referència pel que fa al tractament dels residus de cara a la seva possible reutilització, anomenades ecoparcs, són quatre: Zona Franca, Montcada i Reixac, Sant Adrià de Besòs i els Hostalets de Pierola.

Tant l’AMB com l’Agència Catalana de Residus (ARC) rebutgen que els contenidors a peu de carrer, ni tan sols el de fracció resta, siguin el lloc idoni per dipositar aquests dispositius de manera generalitzada. Consultats per EL PERIÓDICO, els dos organismes aporten claus perquè la ciutadania i les administracions coneguin el procés de reciclatge de les bateries per minimitzar l’impacte sobre el medi ambient. Algunes de les claus estan basades en un protocol específic enfocat a les mateixes plantes de residus que va aprovar l’ARC el juliol del 2024.

Portar la bateria gratuïtament al punt de venda.

L’ARC deixa clar que, quan una bateria de liti d’un patinet elèctric queda fora de servei, "cal portar-la al seu taller de reparació, a la botiga on s’ha comprat el patinet, als distribuïdors de bateries o a punts específics dels quals han de disposar les empreses de venda online de bateries". En qualsevol cas, el que no s’ha de fer és dipositar-les als contenidors a peu de carrer. Tampoc en punts verds o deixalleries. En tal cas, la bateria desembocarà en una planta de tractament de residus i, per tant, el risc d’incendi estarà assegurat. Les administracions asseguren que el servei de poder dipositar les bateries ha de ser gratuït. Són les empreses distribuïdores o de venda "les que han d’encarregar-se de les bateries i reciclar-les amb un gestor especialitzat", afegeixen fonts de l’ARC.

Una possible bonificació per retorn.

Però la realitat dels incendis als equipaments metropolitans de reciclatge posa de manifest que el missatge no ha calat encara en la ciutadania, que continua abocant les bateries de liti als contenidors previstos per al plàstic i fins i tot matèria orgànica. És per això que l’AMB suggereix una proposta per estudiar: idear alguna bonificació pel correcte retorn de les bateries. Per exemple, permetent reduccions específiques en la quota de la corresponent taxa de residus, un benefici que han de regular els ajuntaments i que alguns, com el de l’Hospitalet de Llobregat, ja han posat en marxa en relació amb les visites que es facin als punts nets. O implementar en relació amb les bateries alguna fórmula anàloga al conegut com a Sistema de Devolució i Dipòsit de Residus (SDDR), la implantació estatal per als envasos del qual està prevista per al novembre del 2026.

Notícies relacionades

El protocol d’actuació de les plantes de residus.

El juliol passat l’ARC va aprovar un protocol d’actuació específic. El procediment preveu que les administracions locals, l’AMB en el cas dels ecoparcs i els ajuntaments quant a punts verds o deixalleries, es posin en contacte amb l’Oficina Tècnica Ofipilas, encarregada de coordinació i integrada pels denominats SCRAP, els Sistemes Col·lectius de Responsabilitat Ampliada del Productor, constituïts al seu torn per les empreses fabricants de piles i bateries. Són els SCRAP els encarregats de finançar i organitzar la recollida de les bateries de liti dels seus fabricants.