Transport públic

Un veí de Sant Andreu exigeix traslladar una parada de l’H6

Els autobusos passen més de sis minuts amb el motor encès al final de ruta, al carrer del Pare Manyanet, a només tres metres de casa seva.

L’afectat, que ha acudit al Síndic de Barcelona, denuncia el soroll i el fum generats

Un veí de Sant Andreu exigeix traslladar una parada de l’H6
2
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Manuel Redondo és veí del número 46 del carrer del Pare Manyanet, a Sant Andreu. Viu just davant d’una de les parades de final i inici de la línia H6 del bus, Onze de Setembre (l’altre extrem és a la Zona Universitària), i denuncia molèsties insofribles que tenen el seu origen en el fet que quan els vehicles s’aturen allà, després d’acabar el seu trajecte i abans d’iniciar-lo de nou, estan una llarga estona sense apagar el motor.

Ell resideix a tres metres d’on els autobusos –de vegades alguns alhora– generen soroll i fums i davant aquesta situació, que afirma que sovint impedeix als veïns tenir les finestres obertes, fa almenys tres anys que protesta. Des del 2022 ha denunciat la situació en audiències públiques de l’Ajuntament de Barcelona i ha presentat diverses queixes al consistori i a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).

Apagar el motor

Sol·licita que els conductors apaguin el motor, cosa que de fet afirma que ja fa de viva veu des de la seva finestra, sense aconseguir-ho tret d’alguna excepció, assegura. També ha proposat un remei més definitiu, i és que la parada sigui traslladada. Però per ara no ha tingut èxit, i el seu mosqueig ha anat en augment. Per això el desembre passat va acudir al Síndic de Greuges de Barcelona, David Bondia, que ahir va emetre una resolució sobre el cas.

Com a prova del que considera un calvari, Redondo, de 61 anys, ha aportat al Síndic un vídeo gravat el 6 de gener passat en què apareixen autobusos aturats i amb el motor encès durant sis minuts, fet que suposa una vulneració de l’article 44-3.7 de l’Ordenança del Medi Ambient, que, remarca la resolució de Bondia sobre el cas, indica que un vehicle –no un autobús, qualsevol vehicle– no pot estar encès més de dos minuts si està aturat.

"Hi ha autobusos que tenen 20 anys, i els fan accelerades. El pitjor de tot és l’aire condicionat, és increïble el soroll. A l’estiu la gent surt als balcons cridant perquè apaguin els motors. Però passen de tot, se’n van al bar i el deixen obert", relata Redondo. L’afectat també ha experimentat altres molèsties: "Em vaig trobar el gual tapat per un autobús que m’impedia treure el cotxe. No sempre el tapen, però és que de vegades s’ajunten aquí tres autobusos aturats. Depèn de l’hora del dia, però normalment sempre n’hi ha dos d’aturats, menys en al franja de les dues a les quatre de la tarda".

Notícies relacionades

Segons els horaris que indica TMB, el bus de la línia H6 circula els dies feiners de les 06.09 a les 21.35, els dissabtes de les 07.40 a les 21.35 i els diumenges i dies festius de les 8.40 a les 21.35. Això suposa que durant gran part de la nit no hi hagi el problema, tot i que això no és garantia per a tothom. Redondo, que treballa a l’aeroport del Prat, s’aixeca sovint a les tres de la matinada per entrar a treballar a les sis. A les dues del migdia acaba i a dos quarts de quatre és a casa. I res de migdiada: "No pots fer una becaineta".

El veí considera que no seria cap problema traslladar la parada al punt de Pare Manyanet que es troba uns 90 metres abans, entre el pavelló del Camp del Ferro i el camp del Sant Andreu: "Allà no hi ha veïns". TMB, però, ha rebutjat aquesta possibilitat.