Cancel·lada la vaga de trens per un pacte temporal sobre Rodalies

ERC accepta que Renfe Viajeros ostenti una majoria de l’accionariat de la nova empresa durant dos anys sense que això alteri el repartiment del consell d’administració, favorable al Govern

Cancel·lada la vaga de trens per un pacte temporal sobre Rodalies
3
Es llegeix en minuts
Júlia Regué
Júlia Regué

Cap de la secció de Política.

Especialista en política.

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Miguel Ángel Rodríguez
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No és la primera ni serà l’última vegada que una vaga que afecta un servei essencial per a la ciutadania es resolgui en el xiulet que marca l’inici de l’aturada. En aquest cas, quatre hores abans d’una mobilització convocada per a aquest dilluns (i sis dies més) pels comitès d’empresa de Renfe i Adif, l’operador ferroviari i l’empresa que gestiona el manteniment de la infraestructura, totes dues dependents del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. La reunió final es va celebrar ahir a Madrid i l’Administració va proposar una alternativa per alleujar el principal temor de la plantilla: la pèrdua de drets laborals a conseqüència del traspàs total de les competències a la Generalitat de Catalunya. L’acord implica cedir més del 50% de l’accionariat del nou operador al grup Renfe (Renfe Viajeros), de manera que es garanteix –almenys durant dos anys– l’estabilitat i el manteniment de l’statu quo dels treballadors.

El document recull un dels elements que ja preveia l’acord entre el PSC i ERC: que la nova societat tingui un consell d’administració format per membres del Govern central i de la Generalitat, amb nou membres, quatre a proposta de Renfe Viajeros, quatre a proposta de la Generalitat i un president amb vot de qualitat també a proposta de l’Executiu català. Però una cosa és la presa de decisions, un tema quasi més polític que tècnic, i una altra de molt diferent és la configuració laboral de la nova companyia. I és en aquest aspecte en el qual els sindicats intueixen l’inici de canvis gens desitjats per als interessos de la plantilla.

Opció de trasllat

Per això la proposta que va evitar la vaga té a veure amb l’accionariat de la nova operadora, de manera que Renfe es quedarà amb una majoria suficient al seu favor. Aquesta era la solució, segons relaten fonts implicades en el diàleg, perquè els treballadors aixequessin el jou de la vaga, al garantir-los que les condicions laborals no es toquen i que continuaran disposant de mobilitat, que implica que, tot i que treballin a Catalunya, podran demanar trasllat a altres localitats de l’Estat.

A més, que Renfe tingui una majoria en l’accionariat –per mínima que sigui– també implica que el deute serà assumit per l’Estat, no per la Generalitat, ja que no hi ha hagut encara una transferència de recursos per gestionar el servei, que es farà una vegada quedi constituïda la nova operadora, segons fonts de la negociació.

La reacció d’ERC

Notícies relacionades

ERC, que va estar al corrent de les converses, va assegurar en un comunicat que "no renuncia a cap dels acords firmats" sobre el traspàs, però va admetre que, "de manera temporal", durant un marge de dos anys (els que creuen que necessiten per trobar una solució legal que garanteixi els drets laborals), "hi haurà una adscripció de la nova companyia entre la Generalitat i l’Estat a Renfe". Aquesta és "una opció que permet la pacificació de les relacions amb els sindicats, alhora que presenta tota una sèrie d’avantatges operatius i d’acceleració del procés d’arrencada de la nova societat", va afirmar el partit.

Els republicans creuen que una vaga "hauria perjudicat encara més els ciutadans del país", i reconeixen que el traspàs "és un repte d’una envergadura molt complexa", llarg i ple d’obstacles. Pel que fa al traspàs de l’R1, en el pacte queda concretat que, "quan es produeixi", la interoperabilitat de la línia "estarà garantida, al donar continuïtat a la situació actual a través d’una encomanda de gestió o a través de l’instrument equivalent en la legislació catalana, entre la Generalitat i Adif, pel termini que legalment s’estableixi".