Infraestructures
El comitè d’experts de Collboni defensa ampliar la tercera pista de l’aeroport «sense tocar la Ricarda i el Remolar»
L’informe no aposta de manera categòrica per una solució concreta, més enllà de predicar la necessitat d’incrementar la capacitat del Prat per arribar a les 90 operacions per hora
La proposta d’allargar el passadís més pròxim al mar sense tocar les llacunes recorda molt el projecte que Foment va presentar el 2023, amb pilars sobre els espais naturals

Un avión de la compañía Vueling aterrizando en el aeropuerto Josep Tarradellas - El Prat /
No és el mateix adaptar que ampliar. Com que no és el mateix allargar la pista d’un aeroport que optimitzar l’operativitat actual de la infraestructura per treure-li el màxim rendiment possible. En aquests paràmetres sembla moure’s l’informe presentat aquest dimecres a l’Ajuntament de Barcelona pel consell assessor d’infraestructures presidit per Santi Vila, que va rebre l’encàrrec, el juliol del 2023, de redactar un full de ruta sobre el futur del Prat. Els 25 experts que han format aquest peculiar senat estan d’acord que l’aeroport ha de donar més de si, sobretot en el que té a veure amb els vols de més llarga distància que ara fan escala en altres grans capitals europees. Però no hi ha tanta contundència a l’hora d’assenyalar solucions concretes, ja que les limitacions en matèria de medi ambient –amb la Unió Europea observant– són difícils d’esquivar. Tot i que hi ha una certa picada d’ullet cap a la proposta que al seu dia va fer Foment: allargar la pista sense trepitjar la natura.

Un avió s’enlaira sobrevolant la zona de la Ricarda a la desembocadura del Llobregat /
La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Laia Bonet, ha obert l’exposició sense recórrer ni una sola vegada, quan citava la infraestructura en si, a la paraula ‘ampliació’. En canvi, en un parell d’ocasions, sí que s’ha sentit còmoda amb la idea d’«adaptar» l’aeroport. Sí que ha parlat d’«augmentar el nombre de vols de llarg radi» i d’«augmentar la capacitat» del Prat per arribar a les 90 operacions per hora (ara està en un sostre de 78). ¿Però com? Això ho ha deixat en mans de Vila i de l’enginyer en cap del consistori, Oriol Altisench.
Coincidència sense cita
El punt tres de l’informe és potser el que més pistes aporta. Insta a crear un «marc de diàleg social i institucional, plural i obert, que treballi en solucions a mitjà i llarg termini que permetin allargar la pistacurta, preferentment sense tocar els espais protegits de la Ricarda i el Remolar, les dues reserves naturals que custodien els dos extrems del llarg passadís d’asfalt que és més a prop del mar.
La proposta que més s’acosta al que defensa el comitè d’experts és la que va presentar Foment del Treball a finals d’octubre del 2023: allargar la pista sobre la Ricarda amb pilons que evitin trepitjar la natura. Preguntat sobre la coincidència, Vila ha evitat simpatitzar amb cap dels projectes que en els últims quatre anys han anat veient la llum. «No desautoritzem les propostes presentades fins ara», ha insinuat.
Tampoc s’ha volgut mullar sobre el fet que el Prat ja disposi d’una pista llarga, la número 1, que no s’utilitza per als enlairaments dels grans avions perquè el soroll molesta els veïns de Gavà Mar i Castelldefels. L’informe admet que l’actual configuració de pistes ja permetria arribar a les 90 operacions per hora. Però de tirar-se endavant, prossegueix, «podria desencadenar un conflicte veïnal per l’impacte acústic».
Amb subtilesa
Malgrat donar suport de manera subtil a l’ampliació de la tercera pista, el comitè d’experts recorda que qualsevol intervenció haurà abans de fer front a totes les limitacions que Europaimposa en matèria mediambiental. Aquest projecte, de fet, tal com recorda el document, passa «en un context en què els augments de capacitat del sistema aeroportuari europeu han deixat de ser una prioritat».
- Salut mental en els joves Gonzalo Bernardos es mulla i explica per què els joves no són capaços d'estalviar: "Als 80 i 90 ningú es plantejava agafar i gaudir del moment..."
- El Sabadell acumula capital i podria liderar una fusió alternativa al BBVA
- El 80% dels maquinistes de Rodalies són de fora de Catalunya
- Lapsus temporals Això significa no recordar paraules o confondre el nom de les persones
- Gestió hídrica Els pantans de Catalunya arriben al 46,27% de la seva capacitat gràcies a les últimes pluges
- Compareixença al Parlament Junts exigeix la dimissió de Paneque pel caos de Rodalies i l'"estafa" del traspàs
- Trànsit Un incendi talla totalment la Ronda Litoral de Barcelona
- Tribunals L’Audiència rebutja l’amnistia per als quatre policies que van mutilar Roger Español l’1-O i els envia a judici
- Informe La Sindicatura de Comptes veu “deficiències” en la selecció dels directors de TV3 i Catalunya Ràdio
- Infraestructures El comitè d’experts de Collboni defensa ampliar la tercera pista de l’aeroport «sense tocar la Ricarda i el Remolar»